Examenvragen Spijsvertering & Voeding 2008

Live forum: /viewtopic.php?t=15566

>>Jurgen<<

10-06-2008 12:14:12

Mebis 2hoofdvragen:
1) Teken een doorsnede van het colon sigmoideum & bespreek + teken de mucosa op tot op cellulair niveau en verklaar verband celmorfologie en -functie
2) Bespreek het lumen & mucosa van de pharynx + bespreek spieren van het palatum molle & fauces

Mebis kleine vraagjes:
-welke bloedvaten moet je openleggen voor aan de bevloeiing van het cervicale deel van de slokdarm te komen (vertrekkende van het linker ventrikkel)
-wel 4 structuren liggen in het intercellulair domein bij de hepatocyten
-een stuk dunne darm is jejunum. Hoe kan men dit macroscopisch besluiten (niet cellulair!)
-wat is typisch voor de submucosa van het colon?
-welke spieren insereren (deels) op het palatum molle?
-geef de 5delen van de maag vertrekkende van de kant van de slokdarm

Sifrim:
-Op welke mannier wordt de maagsecretie bevorderd?
-Wat is de gastro-colic reflex
-bespreek de verschillende contractiepatronen van de dunne darm

Vansant
casusje: vrouw, huisarts, 40jaar, 160cm, 120kg, doet niet aan sport, heeft een kuisvrouw, neemt altijd de auto
Bereken haar BMI
Wil afvallen naar 50kg wat denk je hiervan?
Ze wil 1kg/week afvallen, hoeveel kcal mag ze dagelijks innemen?
Hoelang gaat het duren om af te vallen (geen rekening houden met de schommelingen de eerste weken)
Waarop kan ze zich bazeren om haar voeding samen te stellen?

Diethard

10-06-2008 19:14:09

mebis

- bespreek de volledige anatomie en arteriële bevloeiing van de dunne darm
- teken dwarse doorsnede van de galblaas, leg uit hoe ze met haar omgeving vasthangt, teken de histologische structuur van de mucosa en leg verband functie en uitzicht uit

mebis bijvragen

- welke arteriën blootleggen als je van linker ventrikel de bevloeiing van de grote maagkurvatuur wil aantonen
- waaraan herken je dat je met colon te doen hebt kijkende naar de inwendige bekleding
- welke membraandomeinen heb je bij hepatocyt
- wat bepaalt de grenzen lateraal dorsaal en caudaal in het keelgat?
- je hebt 7 verschillende histologische structuren doorgeen het maagdarmstelsel die je in de submucosa kunt vinden, geef er 6
- wat zijn de 3 lagen van de muscularis propria in het cervical gedeelte van de slokdarm en waaruit bestaan ze

vansant

- die vraag van 2jarig kindje en moeder die bezorgd is en ge moet het dieet wat onderzoeken

sifrim

- bespreek de motiliteit van de slokdarm in rust en bij het slikken
- vergelijk de adaptieve reflex met de receptieve reflex bij de maag
- hoe wordt Na opgenomen in de darmen?

Karolieeen

12-06-2008 14:32:03

Mebis
-arteriele bevloeiing jejenum ileum colon (met wat netterprenten met 1 of andere afwijking)
-doorsnede maag + histologie,cellulaire kenmerken,..

De kleine vraagjes kwamen uit de lijsten die ergens hier te vinden zijn (of toch erg vergelijkbaar)

sifrim
(allemaal uit de lijst)
speekselsecretie
motiliteit colon
peristaltische reflex

vansant
Hoe komt dat het rustenergieverbruik verschillend is bij mannen en vrouwen + hoe groot zijn deze verschillen?
(Helemaal geen casus dus. Hebben we dit trouwens wel gezien of moesten we dit zelf verzinnen ?)

Serapis

12-06-2008 15:29:48

- Anatomie van cavum oris (vestibulum oris en cavum oris proprium)
- Geef een longitudinale doorsnede van het duodenum en geef alle histologische zever en overbodige info aan. Mucosa dieper uitspitten

Karolien, wat heb jij geantwoord bij Vansant?? Beste dat ik kon verzinnen was dat vrouwen hoger vetpercentage hebben en dat mannen bij eenzelfde gewicht dus relatief méér cellen hebben die basale activiteiit vertonen (want een vetcel doet niet echt veel hé, tot mijn ergernis wel te verstaan)
Daarenboven hebben mannen een groter hart en grotere longen??

Karolieeen

12-06-2008 18:24:48

Ja ik heb net hetzelfde, vetpercentage en iets van longen en hart. Dat was ook maar inspiratie van het moment. Maar ik zag wel ni echt de relevantie van deze vraag in een cursus over voeding..

solid_snake_nr1

13-06-2008 14:42:55

elke vraag kwam uit die lijst die hier op toledo staat, dus ik ga ze nie herhale

gewoon melden dat het zéér goed is geweest :D
het mondeling gedeelte dan toch :wink:
(da's wat anders dan die pipo van psycho... :roll: )

seppe28

16-06-2008 08:59:36

de reden dat mannen een hoger rustmetabolisme hebben is omdat ze van nature over een grotere spiermassa beschikken dan vrouwen. Het in stand houden van spieren kost meer energie dan het in stand houden van vet.
Ook het soort vet speelt een rol: de vetverdeling bij mannen situeert zich ten hoogte van de buik, bij vrouwen eerder op de heupen. Deze laatste laten zich minder gemakkelijk afbreken maar houden wel minder gezondheidsrisicos in :)

de Jean

18-06-2008 08:15:32

Mebis hoofdvragen
- bespreek anatomie van de tong en tongspieren (tekening uit netter, zelfde als in slides, beetje bijgevraagd rond spieren die je er nog op ziet: bodem van de mond, faringus constrictor superior en glandula lingualis en submandibularis)
- teken en bespreek doorsnede van portaveld en leverparenchym (portaveld kon ik redelijk uitleggen, daar hij hij dan over doorgevraagd en over sinusoiden en de membraandomeinen van hepatocyten. uiteindelijk niks over parenchym, en maar goed ook :lol: )

Mebis bijvraagjes
- welke vaten moet je openleggen vanaf pars duodeni inferior tot rechter atrium
- doorsnede door submucosa kan je 7 structuren terugvinden, noem er 6 (twee plexi, grote arteries en venen, lymfevaten, submucosale klieren, ...)
- macroscopische overgang tussen maag en slokdarm (Z lijn)
- uitspraak over ventrale colon ascendens, hoe weet je zeker dat dit dit segment is (taenia libera dacht ik)
- met welke drie ligamenten hangt de lever op aan het diafragma (coronarium, triangulare en falciforme??)
- ... weetik ni meer

Sifrim
- wat gebeurt met onverteerde resten uit maag en darm (hele uitleg over IMMC)
- hoe beschermt de maag zich tegen eigen maagzuur (zever over mucus en HCO3-)
- wat is de rol van galzuren in de vertering van vetten

Fazant
Wat is de rol en het belang van de actieve voedingsdriehoek?? Waarom staan fruit en groenten op dezelfde hoogte?? Toch is er een belangrijk verschil tussen deze twee, welk?? (gezeverd over voedingsdriehoek: evenwichtige voeding en beweging, relatieve hoeveelheden per voedingsmiddel enzo.. fruit en groenten: fruit meer verteerbare koolhydraten, groenten meer proteïnen??)

Mebis is echt wel vriendelijk, laat u rustig vertellen over alles en nog wat (hij bekijkt je blad niet eens dus je kan gewoon aframmelen) enkel als hij wat meer wil weten onderbreekt hij pas opt einde van uwen uitleg, ma als ge dus genoeg te vertellen hebt is uw kwartiertje snel afgerond.. :lol:

Vansant haar vraag vind ik echt maar debiel.. ik dacht dat we een rekenvraag gingen krijgen, maar zoals ik hier al heb gelezen vraagt ze dus meer echte theorievragen ipv "casusjes zoals in de les" ... moet iedereen daarom zo'n dure voedingsmiddelentabel kopen?? misschien iets om aan te kaarten in de evaluatie van dat gedeelte, want ik heb daar eerlijk gezegd toch bitter weinig aan gehad..

aan al de anderen: toitoitoi!!!

solid_snake_nr1

18-06-2008 08:18:04

wij hadde wel een "casusje zoals in de les" en die tabel hebbe we ook nie moete gebruike...
ma die's altijd handg als uw lief klaagt da ze op dieet wilt, kunt ge haar wat helpen :D

philippeb

18-06-2008 09:49:32

Mijn 2 vragen bij Mebis:
- Bespreek cavum oris
- Bespreek mucosa over het ganse spijsverteringskanaal (hij zei zelf dat ik de jackpot had, maar t ging wel goed)

Nog 2 kleine vraagjes van Mebis: 4 weefsels in de tand en spierlagen van de maag.

En alle Jean, dat van Vansant was toch wreed gemakkelijk, gewoon alles overpennen uit uw voedingsmiddelentabel, het stond er echt letterlijk in :D

de Jean

18-06-2008 11:04:25

ja ik ben er ook naar aant zoeken geweest ma ni direct gevonden.. ma nu nog eens gezocht en inderdaad: theorievragen van vansant zijn dus echt wel letterlijk over te pennen uit da boekje (tip dus voor diegenen die het nog moete doen.. 8) )

Maarten.B.

18-06-2008 11:49:25

Voor mebis: Cavum oris en submucosa van het spijsverteringskanaal.

Voor medis is het belangrijk dat ge de tekeningen maakt, hij heeft de helft van de keren gezegd: het is goed, ik zie dat ge het kent aan de tekening.

En vansant haar vraag was idd gemakkelijk maar ik vond het belachelijk dat ze zegt dat ze een casus gaat vragen om dan met zoiets af te komen.
(Ik heb de tabel niet gebruikt)

de Jean

18-06-2008 12:07:30

En vansant haar vraag was idd gemakkelijk maar ik vond het belachelijk dat ze zegt dat ze een casus gaat vragen om dan met zoiets af te komen.
(Ik heb de tabel niet gebruikt)

het stond er dus echt wel letterlijk in (als ge goed zoekt..)

Doc_S

04-06-2010 14:49:05

Zijn er ook vragen over wat bepaalde stimuli doen? v.b. Wat verhoogt de speeksel secretie? antwoord cholinerge alfa1-adrenerge en peptide prikkels