non-disjunctie syndroom van Down

Live forum: /viewtopic.php?t=19222

spotlessmind

19-06-2009 08:13:21

Wat ik me afvroeg:
ontstaan van syndroom van Down: gebeurt dit in de eerste meiose of tweede meiose?
Want eerste meiose gebeurt toch voor de ovulatie, dit wil zeggen dat dit al van jonge leeftijd wordt vastgelegd, toch is er meer kans op trisomie 21 naarmate met ouder is. Ik veronderstel dan dat de non-disjunctie valt tijdens de tweede meiose? Ik heb gewoon in mijn cursus M1 staan..
thanks!

hallopiep

19-06-2009 08:30:29

Nogal in t verkeerde topic geplaatst, maar k zal u toch eens vriendelijk antwoorden ;)
De non-disjunctie vindt wel degelijk plaats tijdens de eerste meiotische deling, want die wordt namelijk stopgelegd tijdens de profase. Pas ná ovulatie wordt deze voltooid, waarbij er dus ook fouten kunnen optreden, afhankelijk van de leeftijd vd moeder.

jente

19-06-2009 08:42:05

toch ook effe verduidelijken dat de non-disjunctie MEESTAL in de eerste meiotische deling gebeurt, maar ook tijdens de tweede meiotische deling kan dat voorvallen. Uitzonderlijk, maar het gebeurt...

Twabi2

19-06-2009 12:15:05

Ik meen mij te herinneren dat M1 kort voor de ovulatie werd voltooid, en dat na de ovulatie M2 startte... maar de gedachte er achter klopt dus wel, die meiose heeft al die jaren stil gelegen, dan kan die cel wel eens verstrooid worden :P

hallopiep

19-06-2009 15:47:31

Heb t eens opgezocht en volgens Devriendt wordt de deling voltooid bíj de ovulatie. Weten we dat ook weer..... :P

Twabi2

20-06-2009 12:22:17

Ah, Moerman schrijft net voor... nog eens een punt waarover ze het niet eens zijn :P