Examen Ontwikkeling en voortplanting 2010

Live forum: /viewtopic.php?t=20996

lucaswauters

19-06-2010 16:24:23

De vragen van 17 juni ontw en voortplanting, aub

asjeblief

19-06-2010 17:15:19

Wauters legt de vinger op de wonde!
Asjeblief!
<3

Kirisai

19-06-2010 20:29:44

Missiaen: Puberteit bij de vrouw
Moerman: hoofdvraag: uterus: bespreek anatomie en verankering (met tekening)
en nog 5 kleine vraagjes: wat zijn klieren van rotter, wat is fascia van denonvilliers en geef vrouwelijk equivalent,...
Devriendt: (dit vond ik echt een rotdeel btw):
1e vraag: dubieuze tekening van geplooid embryo waar cijfertjes met pijltjes bijstonden en dan moest ge beschrijvingen bij nummertjes pas en dingen op de tekening aandudien (dit viel nog goed mee)
andere vragen:
1 over die atletiekster die op een man lijkt die t wereldrecord verbroken heeft: welke aandoeningen kunnen dit verklaren en welke is volgens jou de waarschijnlijkste
1 over teratogenen en zwangerschap: een vrouw ,37 jaar, heeft haar laatste regels 1 februari gehad, ze heeft veel gedornken op 20 februari en het is nu 21 maart, ze vreest voor FAS, wat zijn de risico's,...
is vruchtwaterpunctie/vlokkentest aangewezen, wrm?

foto vn vruchtwaterpunctie: wat is hier afgebeeld? zijn er soms fouten by dit odnerzoek? risico's? wnr mag je het uitvoeren?

dan een rotte vraag op 12/70 punten ofzo: allemaal abstracts en dan een lijst beschrijvingen zoals "positieve associatiestudie met..." en "genome-wide array" of van die dingen en dan moest ge zeggen wa by elk abstract het beste paste

dan vraag op ook iet van 14 punten: allemaal stambomen: risico's en verklaringen bijgeven

Prader-Willi-syndroom: welke 3 oorzaken?

vele aandoening zyn gekenmerkt door allelische heterogene´teit: 3 reden + vb waarom dit bij sommige aandoeningen NIET het geval is.

dan waren er denk ik nog wel paar vraagjes ma die weet ik nimeer

(hy hecht precies pak meer belang aan genetica dan aan embryo, sla pagina 100-140 van genetica dus niet over by tijdsgebrek zoals ik ^^)

good luck!

ADP

19-06-2010 21:57:33

Ik vond zijn wijze van punten toekennen ook echt zeer dubieus...
Van de 70 punten in totaal stonden er:
- 14 punten op een reeks van 8 abstracten
- 12 punten op 9 stambomen => geef type overervind + risico bij volgende persoon.

Dat is dus meer dan 1/3 van de punten op die twee vragen.

De echte "kennis" vragen zoals bv over vlokkentest, Prader-Willi etc, daar stonden dan telkens 4 of 6 punten op.
Hij wil dus echt wel peilen naar inzicht en niet echt naar kennis... Het veel en zwaar blokken is dus geen garantie op succes, althans niet bij mij.

Ik vond het stuk van Devriendt echt een zwaar en moeilijk examen. Vaak echt ver gezocht en vragen waar je al behoorlijk expert voor moet zijn in mijn ogen....maar soit. Lang Leve Missiaen en Moerman...

TammaZakkie

21-06-2010 18:04:10

missiaen: bespreek premenstrueel syndroom, temperatuur en cervix bij niet-zwangere vrouw
moerman: hoofdvraag: bespreek ovogenese, bijvragen: spermatocoele? geef onderdelen eileider, bespreek transport eicel naar baarmoeder, juist/fout vragen over spermatozoa
devriendt: - 2 doorsnedes van embryologische tekening en dan omschrijving van iets, welk komt hier mee overeen?
- beschrijving van syndromen, ziektes, ... gaat dit gepaard met polyhydramnios, oligohydramnios, ... (best wel makkelijk)
- beschrijving van autosomaal recessieve aandoening in familie, mutatie bij vader gekend, bij moeder niet, polymorfe merkers gegeven
vraag hierbij: teken stamboom, geef de haplotypes, wat is de kans dat dochter drager is, wat is de kans dat kleindochter ziekte heeft na prenataal onderzoek met volgende polymorfe merkers als resultaat, hoe komt het dat bepaalde mutaties zo vaak voorkomen in de bevolking?
- abstracts plus bij laatste abstract voordelen plus nadeel van gebruikte methode geven
- wat is een mola hydatiformis en wat heeft dit met imprinting te maken?
- foto van baby met ambigue genitalia: wat is dit? bij welke syndromen kan dit voorkomen? Hoe kan men deze syndromen onderscheiden via hormonaal en genetisch onderzoek? Waarom is het bij de geboorte moeilijk om te beslissen of het kind als man of vrouw wordt opgevoed?

bij devriendt dus geen echte letterlijke vragen, eerder doordenkers
als je de tekeningen goed kent pak je al wat punten

TammaZakkie

21-06-2010 18:07:14

ps als er iemand nog zijn cursus van spijsvertering in leuven moest hebben liggen.. ik ben mn tekeningen van mebis allemaal kwijt, de histologische heb ik op medica gevonden, maar nu nog vooral aant zoeken achter die anatomische tekeningen...

blub

21-06-2010 19:01:06

anatomische tekeningen staan gewoon in je sobotta of komen uit de netter!

succes

TammaZakkie

21-06-2010 20:35:20

mja ik weet het ze, khoop dak er ni teveel tijd mee verlies
jij ook nog veel succes!

TammaZakkie

21-06-2010 21:18:50

ik heb ze juist terug gevonden, ergens tussen psychologie
wel een opluchting, nu het alleen nog kennen tegen donderdag =p