Examenvragen Psychologie

Live forum: /viewtopic.php?t=5039

Andromeda

08-06-2006 21:22:03

Plaats hier je examenvragen psychologie.

T |\/|

15-06-2006 09:18:56

Waarom is voor de onderzoeksproblematiek van Fechner het vinden van de differentiŽle drempel en de fractie van Weber zo belangrijk? (dit vindt je in de cursus, en het behoort ook tot 1 van de voorbeeldvragen, 28)

Waarom zijn de proeven van latent leren historisch zo belangrijk? (ze bevestigen Tolman zijn theorie)

Bij incidenteel leren worden oriŽnteertaken gebruikt. Welke geheugentheorie beschrijft het best deze geheugeneffecten (of zoiets)? ( Ik had Ausubel, en hij heeft er niets op gezegd, dus ik neem aan dat het juist is)

Hij leest alles gewoon en zegt niets. Heel snel gedaan.

Aiesh

15-06-2006 16:52:40

1) Is er verwantschap tussen de verklaringen gevonden in het woordsuperioriteitseffect en de verklaringen gevonden in het objectsuperioriteitseffect?

2) Welke inhoudelijke uitleg geeft Freud aan het begrip seksualiteit

3) Welke geheugentheorie is toepasbaar op de proefresultaten van de REM-slaap?
bijvraag: wanneer leer jij zelf het best en komt dit overeen met de proefresultaten?

- Met welke academische psychiologie komen de theorien en bevindingen van Nuttin best overeen?
("Professor, kan u Nuttin of putin ofzo eens spellen?" - Gemene grinnik van de prof :D )
- Bespreek het belang van directe en indirecte oogbewegingen bij illusies.
- Met welke ontstaanswijze van emoties komt Darwin's perceptie-theorie van emoties best overeen?

wat is de historische betekenis van de proeven over latent leren

met welke geheugentheorie stemmen de uitslagen van de proeven omtrent oriŽntatietaken overeen

wat is het belang van de diff drempel en de factie van weber omtent de onderzoeksproblematiek van fechner

Anonymous

16-06-2006 13:01:08

Op vrijdag 16 juni voormiddag
- Is de enig gelijkenis tussen de James-Lange hypothese en de theorie van Schachter over het ontstaan van emotie
-Schets het belang van de Gestalt wetten in de computationele theorie van Marr
-Waarom is het bestaan van de MŁller-Lyer illusie bij kinderen een probleem?

Anonymous

16-06-2006 14:12:32

namiddag:

Er is in de Muller lyer illusie iets dat niet via de grootteconstantie kan verklaard worden;Wat

Is mijn motivatietheorie polythematisch?

Bespreek het serieel exhaustatief zoeken experimenteel?

Anonymous

17-06-2006 09:34:37

Zaterdag 17 juni voormiddag:
1)Hoe werd experimentele neurose bij ratten gesimuleerd (niet leerpsychologie)
2)Welk is het theoretisch belang van bevindingen met gestabiliseerde beelden
3)Hoe permanent is het permanent geheugen

Ik had bij die erste vraag de proef van Weiss uitgelegd op blz567 maar hij beweerde dat dit fout was en dat ik aan Lewin moest denken, ik heb dat opgezocht maar die mens heeft volgens mij toch geen proeven met ratten gedaan, iemand enig idee?

Anonymous

17-06-2006 11:00:27

Bij die eerste vraag moest ge de veldpsychologie van Kurt Lewin een beetje uitleggen en dan in de les hadden we een experimentje gezien van ratten in verband met approach-avoidance-conflict, maar van die ratjes staat int boek zelf wel niks in!! In de nota's die op de 2e bach site staan is da wel goe uitgelegd.
De andere twee vragen kon ge gewoon overschrijven vanuit de vragenlijst.

stoffel

19-06-2006 10:20:01

maandag 19 juillet, voor de middag

1) overeenkomsten tss james-lange theorie en schachters theorie van de emoties (bena exact vraag 46
2) welke motivatietheorien zijn homeostatisch? (beetje gelijkend op vraag 45)
3) is het onmiddellijk geheugen onmiddellijk?

bij de tweede vraag had ik ook Freud geclasseerd, omdat die bij de taxonomie bij de monothematische theorien w geclasseerd. Hij vroeg nog eens extra of die homesostatisch was, heb gezegd dat hij in ieder geval half polariserend / half monothematisch was en dat het dus in zekere zin wel een beke homeostatisch was. Geen reactie
Heb wel van andere student gehoord dat dit idd het juiste antwoord was?
buiten hem had ik ook nog Lorenz met zen vatje en het behaviourisme met zen drive theorien

verder opletten met schrijffouten. Naar het schijnt had meer dan 50 % deze fout :) hij vond het wel grappig
tis ne lieve mens da ge spontaan ne knuffel zou willen geven :)

pingu

19-06-2006 12:17:03

:oops: khad ook onmiddelijk *schaam*

khad mŤ homeostase ook nog nuttin, ma lorenz ni, ma em vroeg dan wel of lorenz ni homeostatisch was en ik van nee! das mŤ ontlading en blabla en hij van das toch ook evenwicht... woops en freud hadk ook ni ma em vroeg da wel om uit te legge dan

aiai

stoffel

19-06-2006 15:57:03

dus zijn die drie da ik zei dan correct? Of moest nutin er ook bij?

pingu

19-06-2006 17:01:38

heeft em nix op gezegd, alleen ma dingen bijgevraagd over freud enzo,
maar bij nutin (of nuttin, gn idee) staat er in de boek ook da da mŤ intern milieu te make heeft

Ruth

24-06-2006 18:23:26

1. De grootteconstantie verklaart niet alles van de MŁller-Lyer illusie. Wat niet ?
2. De aversietherapie is op 3 leermodellen gebaseerd. Welke ?
3. Is mijn motivatietheorie polythematisch ?

(beetje anders geformuleerd wss. spijtig genoeg had hij door dat ik die laatste vraag knal had overgeschreven :? )

Bart

24-06-2006 20:54:29

zaterdag 24 juni, voormiddag

- Bespreek de invloed van de gestaltwetten op de computationele theorie van marr (of zoiets, da kon je zo half uit de voorbeeldvragen overschrijven)
- hoe zorgde lewin voor experimentele neurose bij ratten? (stond nie in de cursus, maar moest ge uit de samenvatting van stijn halen, of uit uw eigen nota's :) )
- waarom zijn de differentiele drempel en de fractie van weber belangrijk in de theorie van fechner? (ook half uit de voorbeeldexamenvragen)

da wast!

oepsie

29-06-2006 22:27:59

29/06 namiddag
Kaat schreef:
- Met welke academische psychiologie komen de theorien en bevindingen van Nuttin best overeen?
("Professor, kan u Nuttin of putin ofzo eens spellen?" - Gemene grinnik van de prof Very Happy )
- Bespreek het belang van directe en indirecte oogbewegingen bij illusies.
- Met welke ontstaanswijze van emoties komt Darwin's perceptie-theorie van emoties best overeen?

zelfde vragen als ergens in het begin van de examenperiode