Examenvragen Spijsvertering en voeding 2007

Live forum: /viewtopic.php?t=8617

Squishi

09-05-2007 20:48:43

Enjoy :)

Lente

12-06-2007 07:05:15

MEBIS: de 2 mondelinge vragen waren bij iedereen verschillend, maar de mogelijke vragen zijn hetzelfde denkik als vorig jaar. Ik had:
-Anatomie en spieren tong.
-Doorsnede galblaas. Geef aan hoe het met zijn exerne zijde vast ligt in omgeving en teken een detaile ( cellulair) van de mucosa, verband functie-structuur.

Hij is heel vriendelijk maar geeft al rap, nog voor ge't zelf kunt zeggen, dingen aan en kweetnu ni ofda da onbewust is en ni zo belangrijk of omda hij dacht da ik het ni ging weten.. zorg dus da ge het voor hem kunt zeggen :)

7kleine vraagjes waar ge in puntjes moet antwoorde zijn gelijkend aan die van vorig jaar. Bv. lagen mucosa, weg bevloeiing vanuit LV naar cervicale thorax, structuren die voor komen in intercellulaire deel van hepatocyt, hoe macroscopisch zien dat jejunaal segment is, spieren die (gedeeltelijk) voorkomen in spierige deel van velum palatinum, ...

SIFRIM:

- Hoe wordt de maagzuursecretie gestimuleerd?
- In de dunne darm komen 2contractie patronen voor. Welke en geef functie.
- Wat is de gastro-colonic refex?

VANSANT:

- Belangrijkste voedingsproblemen die kunnen voorkomen bij veganisten.
- Vrouw van 30 met stabiel normaal gewicht, besluit vanaf nu elke dag een klontesuiker (5g) extra in haar kofie te doen. Van rest voeding en bewegingsgewoontes verandert ze niets. Wat zijn de gevolgen (korte en lange termijn) voor haar gewicht?
(Hierbij moest ge denkik weten dat 1kg = 7000kcal, de rest vind ge makkelijk in tabellenboek)

Succes!

Anonymous

12-06-2007 07:48:56

Mijn grote vragen Mebis

- Bespreek het lumen en de mucosa van de pharynx. Bespreek de spieren van velum palatinum en fauces.
- Bespreek de muscularis propria over de hele lengte van het spijsverteringskanaal.

Andere vragen (Sifrim en Vansant) waren hetzelfde als hierboven!

diehard

12-06-2007 10:29:40

Mebis grote vragen:
-beschrijf de anatomie van het colon + afb van Netter
-teken een doorsnede doorheen de cervicale slokdarm + geef een tekening van de mucosa op cellulair niveau en verklaar de structuur ivm de functie

Mebis kleine vragen:
-bij een doornsede van de submucosa kunnen 7 histologische structuren worden aangesneden, noem er 6
-geef de begrenzing, craniaal, lateraal en caudaal van het keelgat
-vertrekkende van het LV tot aan de grote curvatuur de bloedvaten opnoemen
-aan wat kunt ge het colon herkennen, intern gezien ni extern
-geef de 3 lagen van de muscularis propria (musculosa) en waaruit ze bestaan
de ander weet ik ni meer

Vansant:
-mannen en vrouwen hebben de neiging van naargelang ze ouder worden ook meer te wegen, geef mogelijke verklaringen
-wat het is het gehalte of de grenswaarde (weetk ni meer) van Na bij een volwassen mens en zet dat om naar concrete waarden ivm NaCl

Sifrim:
-beschrijf de slokdarmmotiliteit in rust en bij slikbeweging
-vergelijk reflectieve (?) relaxatie en adaptieve relaxatie van de maag
-beschrijf de Na opname in de darm

Klaartje

13-06-2007 06:58:48

grrrrrrrrrrrrrrrrrrr, van al de vragen van al de vragen had ik toch wel de rottigste! en ik had het nog gezegd voor't examen toen ik hoorde dat die vraag bestond!
Mebis:- beschrijf de submucosa op anatomisch cellulair vlak van het gehele spijsverteringstelsel van craniaal naar caudaal. ( en ik die dacht da daar enkel bindweefsel in zat, maar na graven toch alles gevonden denk ik OEF!!!) PAS OP! DIT HAD HIJ AL GEVRAAGD OOK IN DE VOORMIDDAG!
- beschrijf het lumen van de farynx en de spieren. daar kreeg je enkel een zwartwit en een gekleurde netter tekening van de spieren. dus die van het lumen die heb ik dan maar beetje geschetst en da vond hij wel een goed idee denk ik.

btw, iedereen krijgt andere grote vragen! en geloof hem dus nie da je meer kans hebt om goeie vragen te kiezen als je als eerste kiest, want ik heb dus al eerste gekozen! :twisted:

De kleine vraagjes:
- wat zit er in de plooien van Kerckring
- je wil de onderste bevloeing van de slokdarm dissecteren welke bloedvaten moet je blootleggen vanaf het linkerhart
- uit welke drie lagen bestaat de musculosa van het spijs. ( behalve van de maag)
- wat is de mucosa bekleding van het hard palatinum en welke holten begrensd hij?
- de dikke darm zit tussen twee sfincters geef van craniaal naar caudale richting hiertussen de verschillend delen.
- geef de verschillende celtypes van het fundusepitheel en wat hun rol is.

was er nu nog een vraagje?

Sifrim:
- Functie van het inhibitory system in het reguleren van de slokdarm peristaltiek
- hoe komt het dat de druk in't begin nagenoeg niet stijgt in de maag als hij vult.
- geef de rol van amylase in de suikervertering en waar komt het vandaan?

Vansant:
-de voedingsdriehoek wat is het belangrijkste uitgangspunt en leg hem uit.
- niet alleen de kwantiteit maar ook de kwaliteit van vetten heeft een rol in de preventie tegen hart en vaatziekten. Leg uit.

Voila da was het... al bij al goed te doen he! zeker van vansant en van sifrim! ik heb enkel m'n tabellenboek samengevat!!

alé, ik wens nog iedereen veel succes!
klaartje
-

plankthony

13-06-2007 20:27:52

Mebis:

1. Bespreek de anatomie van de tong en de tongspieren
2. Bespreek de mucosa over heel het gastro-intestinaal stelsel in
cranio-caudale richting

Kleine vraagjes waren soortgelijk aan die op het forum

Sifrim:

1. Wat is de functie van speeksel en hoe wordt het geregeld?
2. Bespreek de reflex bij peristalsis
3. Welke motiliteitspatronen kunnen we herkennen in het proximale
en distale colon?

Vansant :

1. Bespreek trans-vetzuren
2. Student, 19 jr, 1m78, 73 kg, neemt actief deel aan studentenleven,
bereken energy needs

Tis

15-06-2007 15:06:03

Sebim:
Bespreek cervicale slokdarm
Bespreek macroscopie colon

Toffe gast, die kerel

Shitfrim:
Rol interstitiële cellen van Cajal? Wie, wat, hoe, waar, wanneer en vooral waarom. Ik had er echt nog nooit van gehoord van die Cajal
Rol Sfincter, neen Sfinter :) van Oddi
Rol pancreas en dunne darm in EWvertering

Fazant:
Waarom supplement Foliumzuur bij zwangere vrouwen, (gelukkig dat ik devriendt al es gelezen heb)
Bespreek oude vrouw haar dag qua eten

An

15-06-2007 18:11:06

Mebis (of Sebim :? ):

Bespreek cavum oris (krijgt er netterafbeeldingen bij)
Bespreek de muscularis propria van het hele spijsverteringsstelsel.

nijntje

16-06-2007 19:35:15

Ok het is wel al een paar dagen geleden maar kom,

Mebis: - Nettertekening colon, moet je beschrijven
- Doorsnede maagfundus, hoe is hij gefixeert in omgeving, detail mucosa en welke cellen vind je hier en hoe koppel je hun structuur aan hun functie?

Sifrim: -motiliteit LOS in rust en na slikken
-wat is het verschil tss endocrinie, paracrinie, autocrinie en neurocrinie en geef voorbeelden uit het GI stelsel
-functie van de galblaas en beschrijven lediging

Vansant: -te hoge dosis vit A is teratogeen, welke concrete adviezen geef je aan een (potentieel) zwangere vrouw
- welke zijn de essentiele vetzuren, structuur en waarin komen ze veel voor

Mebis is heel vriendelijk op het examen!
succes

missmich

18-06-2007 10:17:39

Mebis:
- doorsnede van de pars pylorica van de maag geven en een detail van de mucosa met cellulaire details
- bevloeiïng jejenum, ileum en colon geven (en hij vond't heel belangrijk om te zeggen welke bloedvaten intra- en retroperitoneel lopen!)
- bijvraag dan nog: je hebt drie doorsnedes: één van duodenum, één van jejunum, en één van ileum. Hoe ga je onderscheiden wat wat is?

kleine vraagjes:
- op een doorsnede van de slokdarm heb je 7 weefselstructuren, geef er 6.
- Door welke 4 ligamenten wordt de lever aan het middenrif gehecht?
- Welke weefselstructuren vind je terug in de muscularis van de maag?
- Uit welke 4 weefseltypes is de tand opgebouwd?
- Welke venen moet je volgen om van bij de bevloeiïng van het duodenum inferior tot in het rechteratrium te komen?
- "dit is een stuk van de colon ascendens". Op welke vaststelling is dit gebaseerd (ik denk toch dat het colon ascendens was)

enneuh, dat was het denk'k, maar't kan zijn dat ik er eentje vergeet!

Sifrim
- Hoe wordt de maagontlediging gemeten?
- Welke rol spelen pancreas en dunne darm in de vertering van de vetten?
- Wat is de functie van de ileocaecale klep?

(ik vond persoonlijk die vragen nogal, hmm, onevenwichtig! Bij dat tweede kan je blijven doorgaan, over hoe de pancreas dan gestimuleerd wordt enzo, je kan er de enterohepatische cyclus gaan bijhalen, de vorming van galzouten, ... En die laatste vraag dan bv heb je wel verteld op een paar zinnen...)

Vansant
- Het basale metabolisme verschilt van persoon tot persoon. Bij mannen en vrouwen worden er grote verschillen gevonden. Hoe komt dit? Hoe groot zijn de verschillen?

- De gemiddelde Belg eet te veel vet. Hij neemt ook te weinig vezels in. Hoe kan dit verhoogd worden? Geef concrete voorbeelden uit de Nubel-tabel en zorg dat ze ook praktisch toepasbaar zijn.
(hehe, ik veronderstel dat ze wel bedoelde dat je moest bespreken hoe je minder vet kan opnemen met de voeding, en dus niet hoe het verhoogd kan worden :) )

En Mebis is ne goeie kerel om mondeling examen bij te doen, ja! Hij is vriendelijk, stuurt in de goeie richting als je't niet weet ("denk misschien daar 's aan"). Alleen gaf hij soms een beetje weinig tijd om na te denken, vond ik :) Ik wilde mijn mond opendoen om te antwoorden en dan zat hij al klaar om't zelf te zegen, en moest ik mij haasten om te laten zien dat ik't zelf echt wel wist :)

spippie

18-06-2007 11:46:54

Mebis:

- Vergelijk de SUBMUCOSA van alle segmenten van het spijsverteringskanaal in cranio-caudale richting.
(jep, ik had de jackpot:) )

- Bespreek cavum oris en parotis (met 2 nettertekeningen)

Nog 1 klein vraagje dat hierbove niet staat:
- Hoe kan men macroscopisch zien waar de slokdarm overgaat in de maag?

En missmich:
Ik DENK dat vansant niet bedoelde hoe de vetten hoger konden, maar hoe de hoeveelheid VEZELS in de voeding omhoog gekrikt kon worde.. :wink:

Mebis inderdaad vriendelijke man. Af en toe wel wat in de war met zijn tekeningetjes:) (als hij der zo 3 van de pharynx bij geeft terwijl het over het cavum oris ging, was n foutje...)
Hij vroeg wel verder over de kauwspieren, die dus NIET in de cursus staan maar in WZ 2 behandeld zijn... Dus voor de mense die tijd over hebbe...

missmich

18-06-2007 11:57:12

En missmich:
Ik DENK dat vansant niet bedoelde hoe de vetten hoger konden, maar hoe de hoeveelheid VEZELS in de voeding omhoog gekrikt kon worde.. :wink:

Ik heb dan maar gewoon alletwee geschreven: hoe vet omlaag kan en vezels omhoog :) En hoop da ze da nu nie te veel vindt en 'naast' de vraag geantwoord :roll:

smelleken

19-06-2007 06:21:18

mebis:
1. bespreek de mucosa van het jujenum (tot op de cel)
geef de weefsellagen van het jujenum
hoe hangt het jujenum vast in de buikholte
en dan nog wa macroscopie van het jujenum met dwarse doorsnede
2. bespreek de anatomie van de slokdarm en de arteriele bevloeiing (dit was dus de vraag met de tekeningetjes da ge kreeg)

heb bij vansant ook trouwens geschreven hoe vetten omlaag konden.. waarom ston da daar anders bij?

spippie

19-06-2007 08:41:18

Voor t moeilijk te make,
en ons in de war te brenge:)

L-A

25-06-2007 14:05:35

Mebis:

Grote vragen:

1. bespreek de anatomie van cavum oris en parotis (geen histologie en geen tongspieren)

hierbij was gegeven: de bovenste prent van P8 en de bovenste prent van P7

Bijvragen:
- Naar waar opent de parotisloge
- M. buccofaryngeus benoemen
De rest weet ik ni meer

2. bespreek de muscularis propria van het hele gastro-intestinaal stelsel in cranio-caudale richting

Bijvragen:
- Wat is de functie van de plexus van Auerbach in de cervicale slokdarm
- Wat is de functie van de schuine vezels in de maag
- Geef alle sfincters en zeg uit welk spierweefsel ze opgebouwd zijn

Kleine vraagjes:

1. de wand van het spijsverteringskanaal is opgebouwd uit 4 weefsellagen, geef deze
2. aan welke 2 kenmerken herken je macroscopisch dat het een stuk ileum is van de dunne darm
3. 3 kenmerken waaraan je uitwendig ziet dat het een stuk colon is
4. geef 3 histologische kenmerken waarom het een glandula parotis is (en vb geen gl. Sublingualis)
5. bevloeiing van linkerhart tot kleine curvatuur
6. de slokdarm bestaat uit 3 anatomische segmenten en 3 vernauwingen. Geef deze in volgorde
7. weet ik niet meer

Sifrim:

1. aanwakkering van de maagsecretie
2. geef de 2 contractievormen in de dunne darm en wat is hun functie
3. gastrocolische reflex

Vansant:

1. Een vrouw is niet mobiel, kan dus niet vaak naar de winkel voor verse groenten (maar 1x per week). Wat raad je haar aan.
2. Student van 19 jaar, zoveel kilo, zo groot. 1x per week 1,5u fitness, neemt actief deel aan het studentenleven. Bereken zijn energienood.

michiel_one

25-06-2007 14:46:12

In het onderdeel van spijsvertering en voeding staan nog vragen

Wicky

29-06-2007 15:32:52

De allerlaatste reeks...

Mebis:
- longitudinale doorsnede door jejunum met uitvergroting mucosa en koppel histologie cellen aan functie.
- bespreek de arteriele bevloeiing van jejunum, ileum en colon met twee platen (waarvan een variant!)

kleine vraagjes:
-lagen spijsverteringsstelsel
-intrinsieke tongspieren
-hoe van LV naar pars inferior duodeni
-H vorm facies visceralis lever
-cellen in maagfundus+functie

Sifrim:
- hoe wordt de maagmucosa beschermd tegen zure inhoud
- rol galzuren in vetvertering
- hoe onverteerde resten uit maag en darm verwijderd

Vansant:
- geef vb pos en neg beinvloeding tussen verschillende nutrienten
- veganist, welke deficienten (macro- en micronutrienten)

Floricienta

29-06-2007 16:08:42

Vansant: zelfde

Mebis:
1ste vraag zelfde,
2de: bespreek anatomie & arteriële bevloeiing maag met netter-prent

Sifrim:
hoe wordt maaglediging gemeten?
rol pancreas en dunne darm in vertering vetten?
rol ileocaecale junctie?