gold-classificatie

Live forum: /viewtopic.php?t=7209

tinehuyghe

11-01-2007 13:16:10

ik denk dat ik ergens iets essentieels mis. op p 102 staat in die goldclassificatie bij mild: FEV1/FVC kleiner dan 70, FEV1 groter dan 80.

ik dacht dat de tiffeneau index(fev/fvc) kleiner dan 0,7 moest zijn voor restrictief, tot daar ben ik dus mee.

maar hoe kan je FEV dan nog groter zijn dan 80procent? normaal is FEV1 uitgedrukt in liter(aantal liter dat je op 1 seconde kan uitblazen). als ze dat in procent gaan uitdrukken, dan dacht ik dat het het percentage was van de totaal uitblaasbare lucht, dus...de FVC. en dus heb ik een probleem, want dat is precies t zelfde als de tiffeneau index. in alle casussen waar je getallen krijgt is die fvc in procent trouwens ook gelijk aan de tiffeneau index als je da uitrekent. dus ik vraag mij af wat een gold 1 is, en waar ik fout denk.

Anne|ies

11-01-2007 13:55:31

het is % van de geschatte waarde (ik vermoed dat dit de normale waarde is in functie van bepaalde leeftijd ofzo)

dus FEV vd patient / FEV geschat

je ziet dat vooral goed in die tabelletjes met metingen

Anonymous

11-01-2007 15:07:46

Kan er iemand voor mij eens duidelijk zeggen:
bij welke cijfertjes spreek je van obstructief, wij welke van restrictief longlijden??

en euhm, COPD: is toch obstructief?? waarom dan fev1/fvc kleiner dan 70 voor restrictief zoals tine zegt?

en ook over FEV1/FVC: in alle casussen in boek is dat nog 75.66. Waarom dan toch GOLD class x?!

Dat van die percentages klopt wel zoals annelies zegt!!

Anne|ies

11-01-2007 15:15:50

en ook over FEV1/FVC: in alle casussen in boek is dat nog 75.66. Waarom dan toch GOLD class x?!

ik vrees dat je een beetje in het verkeerde kolommetje kijkt
de voorspelde waarden zijn idd altijd rond de 75, maar de gemeten (Meas.) waarden niet hoor, die zijn veel lager

weer een mysterie minder 8)