EXAMENVRAGEN

Live forum: /viewtopic.php?t=7450

Igorrio

15-01-2007 10:42:16

Voor iedereen van deze voormiddag (ma 15/01) waren't dezelfde casussen:

1) overduidelijke COPD-patiŽnt (71j, 72pakjaren, dyspnee, GOLD 2)
- diff diagnose
- behandeling
- mag men hierbij beta-blokkers geven?
- indien de longfunctie na 3 maanden stukken beter is, wat is de diagnose dan (astma want reversiebel)

2) tumor T3N2M0
- waarom deze stadiering
- centraal of perifeer, argumenteer
- extra onderzoeken
- behandeling

Anne|ies

15-01-2007 12:31:01

2) tumor T3N2M0

en ook nog:
Hoe interpreteert u de waarden van het functioneel longonderzoek met het zicht op de tumorproblematiek (ofzoiets)

ps: toch nog effe vermelden dat ik Decramer toch wel 1 van de koddigste proffen ooit vind, kheb 'm jammer genoeg niet van dichtbij mogen meemaken, maar hij ziet er echt uit als zo ne suikernonkel ofzo... En gul is hij precies ook: "En wat doen we met de punten, iedereen 20?" vroeg hij aan Vandewerf toen hij doorging.. Waarop deze laatste vanalles gebaarde en het idee duidelijk afwimpelde, bah! ;)

en vergis ik mij, of heeft Decramer tussen het examineren door ook effe een consultatie gedaan van voor in de aula ? 8)

Ward Heggermont

15-01-2007 14:31:52

1) een COPD patient, GOLD 3
- wat is de diagnose
- differentieel diagnose
- welke behandeling
- indien twee jaar naelkaar telkens drie exacerbaties, welke behandeling dan?
- nut van histamine provocatietest

2) centraal bronchuscarcinoom T1N0M0
- typische elementen van een centraal of perifeer bronchusca en waarom
- wat zijn horlogeglasnagels (ik weet het ook niet ?????????)
- waarom T1N0M0
- bespreek het longfunctieonderzoek in het licht van de tumorale pathologie
- wat is de beste behandelingsoptie hier en waarom

Dus ... toch wat subtiele verschillen in de casussen

Greetz

Ward

tinehuyghe

15-01-2007 16:23:03

horlogeglasnagels = clubbing, ik weet daar alleen van dat je da kan zien door je eindkootjes van 2overeenkomstige vingers tegen mekaar te zetten en als je geen ruitje meer tussen je vingers ziet, heb je clubbing. kw<ist ook niet direct waarom, ik dacht dat da iets te maken had met O2-saturatie, ze hebben verteld in heelkunde kliniek reeks kweetnie meer, die met al die auscultatiegeluidjes, maar kwist et dus ook niet. volgens mij was die casus wel een perifeer longcarcinoom hoor...

Hendra

18-01-2007 15:30:17

ook: bij de provocatie-test met histamine:

nee, gezien de leeftijd van de patiŽnt en zijn voorgeschiedenis lijkt het niet erg nuttig om uit te voeren. Maar Decramer vroeg altijd bij iedereen: ma als het nu TOCH astma is, zou u het dan doen? Kzeg nie dat het hier zo is, ma als het TOCH astma is. (kheb dan maar ja gezegd, gezien hij dit laatste zinnetje zowat 5 keer herhaalde :))

Voor de rest is decramer heel vriendelijk, ma echt veel mondeling is er toch nie bij eigenlijk

Nathalie

24-01-2007 10:22:03

Casus over tuberculose, gelijkaardig aan die van de cursus enkel kwam de patiŽnt uit Kenia!

Casus over astma (welke behandeling, waarom denkt ge eraan) Bijvraag die dat hij bij iedereen stelde: RASH test, is die hier significant? (hij was positief voor Aspergillus)

Vriendelijk mens, voor de eerste keer in mijn leven een mondeling van ongeveer 60sec (of het scheelde niet veel)

Succes!

bossn

29-01-2007 16:18:00

een SPN die aantekende op PET.

een hilarisch verhaal over een kerel die al 8 jaar rondloopt met COPD, FEV1 van 17%, 6 exacerbaties per jaar met ziekenhuisopname, en die geen medicatie krijgt. hij komt naar jou omdat hij graag een second opinion had gehad.

echt n chill examen