welk gen en waar ligt het?

Live forum: /viewtopic.php?t=10717

emmy

20-06-2007 19:16:11

in les 8 hds 15 gaat het er over het identificeren van het gen dat het fenotype veroorzaakt en waar dit ligt.
Ze zeggen dan dat je via segregatie analyse en koppelingsanalyse kan gaan bepalen welk gen en waar? Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe dat dan werkt?? ik snap da parametrische en niet parametrische koppeling enzo maar hoe ze van dat onderzoek concluderen welk gen het is en waar het zit snap ik niet??

alvast bedankt!

Boontje

21-06-2007 07:59:59

in les 8 hds 15 gaat het er over het identificeren van het gen dat het fenotype veroorzaakt en waar dit ligt.
Ze zeggen dan dat je via segregatie analyse en koppelingsanalyse kan gaan bepalen welk gen en waar? Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe dat dan werkt?? ik snap da parametrische en niet parametrische koppeling enzo maar hoe ze van dat onderzoek concluderen welk gen het is en waar het zit snap ik niet??

alvast bedankt!

bij koppelings analyse ga je gewoon kijken welke allelen de zieke ouder doorgeeft aan zijn/haar kinderen die ook ziek zijn, en die allelen mogen dan natuurlijk niet voorkomen bij de gezonde kinderen (en mogelijk ook andere ouder) omdat het dan niet GELINKT is aan de ziekte..
dus hiermee kijken ze welke allelen (mogelijk) te maken hebben met de ziekte..

en de segregatie analyse snap ik ook niet.. ik begrijp zelfs niet wat het is. kan jij dat even uitleggen mss? (is dat niet hetzelfde +- als koppeling?)

bij mij staat er dat ze koppelingsanalyse (=LINKAGE) en associatie gebruiken.
bij associatie wil dat zeggen: associatie met een ander kenmerk bv mensen met alzheimer vaker een hoofdtrauma gehad in vroegere jaren ofzo... kweet nog nie goe hoe ik dit moet uitleggen...

maar ik hoop dat het u al een beetje helpt.. genetica is nie mijn sterkste kant..

Anonymous

21-06-2007 09:34:56

Nog over dat hoofdstuk, kan iemand ongeveer het verschil uitleggen tussen een associatiestudie zonder interne controle en één met interne controle?

emmy

21-06-2007 10:05:52

aha ja da maakt veel duidelijk dank je :D

segregatie analyse is volgens mij gewoon het kijken hoe een gen overerft dus ja de erfelijkheid van elk karakter bepalen.
Ze kijken dan naar die driehoek en daarin gaan ze de eigenschap/karakter dan plaatsen. zo zit een majeur gen met <100% penetrantie ergens tussen een mendeliaanse aandoening en een polygenetische.
Dit is wat ik denk da het is ma ik weet het niet zeker!

dat van associatie staat trouwens heel duidelijk uitgelegt op pagina 442 en 443 van het boek.

hmm da van met en zonder interne controle zou ik niet weten maar moeten we dat kennen??? want als ik me nie vergis was dat een extra stuk in het boek die we in de les niet hadden gezien..

Jorien Laermans

21-06-2007 13:47:00

Een gewone associatiestudie is er één zonder interne controle, dat wil zeggen dat er mogelijk verkeerde associatie ontstaat tussen allel en fenotype, zonder dat linkage disequilibrium er iets mee te maken heeft.
Om dit te vermijden is de transmission disequilibrium test ontwikkeld, die ervoor zorgt dat er geen foute associatie ontstaat. Hiervoor worden mensen gezocht met zieke kinderen. Voor elke merker worden dan de heterozygote ouders geselecteerd en wordt er gekeken of er een verschil is in overdracht tussen hun twee allelen. Indien een bepaald allel frequenter wordt doorgegeven aan hun zieke kinderen, kan men er zeker van zijn dat dit allel geassocieerd kan worden met het fenotype.

Mm, genetica is ook helemaal niet mijn sterkste vak, dus iedereen bij wie dat wel zo het geval is: please share your knowledge!