vraagjes

Live forum: /viewtopic.php?t=15229

Anonymous

05-06-2008 20:02:19

hoi,
heeft iemand die voorbeeldvraagjes al kunnen oplossen? (die bij de leerstof staan)
kvind ze nogal moeilijk...

succes nog!

Raf*

05-06-2008 20:42:02

ga eens kijken naar de topics van vorig jaar. Daar staan wel enkele antwoorden, en veel vragen (zoniet alle) komen overeen. :wink:

Anonymous

06-06-2008 19:26:19

thx, weet ge mss ook waar die staan? heb al heel wa rondgezocht maar kvind ze voorlopig nie.

sanvapa

06-06-2008 19:48:19

genetica suckt hard :?

en ik denk dat em vooral dit bedoelt:
http://www.medica.be/forum/posting.php?mode=reply&t=8704

pingu

06-06-2008 19:59:27

het examen van genetica is niet zo moeilijk, gwn die engelse boek leren en eventueel dat nederlandse boekje is nakijken (is handig om te herhalen, mr nt volledig)

sanvapa

06-06-2008 20:33:55

het examen van genetica is niet zo moeilijk, gwn die engelse boek leren en eventueel dat nederlandse boekje is nakijken (is handig om te herhalen, mr nt volledig)welk nederlands boekje?

pingu

06-06-2008 20:51:11

nou moe, heeft lotte ni mè u gedeeld? ze heeft mijn boekje en ging da kopieren vr ons jaar :p

kheb der hier nog wel eentje liggen van een vriendin, met nota's zelfs (wel van 2 jaar geleden, leerstof is nu uitgebreid), als ge wilt moogt ge da wel komen halen als ge zweert er goed zorg voor te dragen en het na u examen trug te brengen (want het is dus ni van mij)... :p

sanvapa

06-06-2008 21:23:04

nou moe, heeft lotte ni mè u gedeeld? ze heeft mijn boekje en ging da kopieren vr ons jaar :p

kheb der hier nog wel eentje liggen van een vriendin, met nota's zelfs (wel van 2 jaar geleden, leerstof is nu uitgebreid), als ge wilt moogt ge da wel komen halen als ge zweert er goed zorg voor te dragen en het na u examen trug te brengen (want het is dus ni van mij)... :p
ahja eventueel
kheb der wel al vrijdag exame van

pingu

06-06-2008 21:31:00

nyeh ge moet zelf weten hè :p

kben normaal alleen maandag ni op kot

Anonymous

07-06-2008 12:12:34

hmmm vreemd, heb plots zo'n gevoel da de exames bena gedaan zijn..
en we zijn nog nie begonne!
mjah das omdak klaar met met genetica (pfoe)
nu chillen met psychologie

thx voor de hulp!

en wie houdt hier teksten achter :o mja nu moek ze nemeer hebbe eiglk, toch gene tijd meer voor om da te bezien(of goesting)

tot hier mijn nutteloze post

Raf*

07-06-2008 15:13:11

en ik denk dat em vooral dit bedoelt:
http][/quote]

ik weet niet maar je link klopt niet helemaal, maar ik had even gezocht en toch al snel de eerste vier vraagjes gevonden (dus ik ging ervan uit dat er ook wel wat meer zouden opstaan.)

[quote]
1 Waarom vind je in coderende sequenties enkel trinucleotide herhalingen en geen dinucleotide of tetranucleotide herhalingen?

trinucleotide herhalingen zijn de enige die telkens voor hetzelfde aminozuur zorgen, de andere moeten ook in pakketjes van 3 nucleotiden gelezen worden en hierdoor zouden er telkens andere AZ elkaar opvolgen

2 Sommige pseudogenen komen tot expressie, er wordt een RNA transcript van gemaakt. zijn dit de processed of de unprocessed pseudogenen?

Dit zijn de processed want deze bevatten de coderende sequentie, ze hebben enkel geen intronen of promotoren, als het cDNA toevallig achter een promotor wordt geplaatst in het genoom kan het toch tot expressie komen, dit noemt men een retrogen

3 Als je een genomisch DNA fragment van meer dan 1000 nt gebruikt als sonde voor het screenen van een genomische bank, gebeurt het dikwijls dat bijna alle clonen een positief signaal geven. verklaring?

Alu-sequentie komen meer dan 1 keer voor per 3000 nt, dus er is een grote kans dat de probe een Alu sequentie bevat waardoor het op vele plaatsen zal kunnen hybridiseren (niet 100% zeker)

4 Hoe kan je dmv PCR 1 Alu sequentie of 1 CA herhaling amplificeren zonder alle gelijkaardige herhalingen ook te amplificeren?

door een primer te maken die complementair is aan de sequenties net voor en net achter de Alusequentie/ GA herhaling[/quote]

de volledige topic van vorig jaar vind je hier: [url]http]
@sanvapa: waarschijnlijk bedoelde je deze wel.

Groetjes :)

Anonymous

07-06-2008 15:27:21

bij de vraag van les 5:

welke experimenten doe je om een genetische kaart te maken v het genoom v een organisme?

In een familie (3 generaties, 40 personen) zijn er 14 leden die linkshandig zijn. Hoe onderzoek ik of "linkshandigheid" door 1 gen wordt bepaald?

Help!!!

Zoeffie

07-06-2008 17:23:37

gokje:

maken van een genetische kaart = onderzoek met microsatellieten
- vroeger met RFLP
- nu met microsatellieten

1 gen bepalend betekent monogene overerving = mendeliaanse overerving
=> parametrische koppelingsanalyse

hopelijk is het juist :) en dan moet je dat allemaal gewoon verder uitleggen

sanvapa

08-06-2008 11:41:48

nyeh ge moet zelf weten hè :p
is da zo een boekje van ongeveer 40blz?
ik heb net iets doorgestuurd gekregen

Anonymous

08-06-2008 12:06:14

gokje:

maken van een genetische kaart = onderzoek met microsatellieten
- vroeger met RFLP
- nu met microsatellieten

1 gen bepalend betekent monogene overerving = mendeliaanse overerving
=> parametrische koppelingsanalyse

hopelijk is het juist :) en dan moet je dat allemaal gewoon verder uitleggen

bedankt, dachten ook zoiets maar dachten dat 't iets meer specifiek moest zijn..blijkbaar ni!!

Lott_

08-06-2008 16:00:36

Moest ik da omroepen door de micro ofwat? :P Heb het een 10-tal keer (meer als genoeg tijd gespendeerd in het copycenter) gekopieerd en dacht dat het zich van daaruit wel zou verspreiden in het jaar :)

sanvapa

08-06-2008 16:09:27

Moest ik da omroepen door de micro ofwat? :P Heb het een 10-tal keer (meer als genoeg tijd gespendeerd in het copycenter) gekopieerd en dacht dat het zich van daaruit wel zou verspreiden in het jaar :)
blijkbaar niet dus :wink:
ma is da zo een 40tal blz lang?

pingu

08-06-2008 16:40:34

eerder 62

lotte, gn idee, kdacht da gij en sanvapa vriendjes waren ofzo :p

sanvapa

08-06-2008 18:34:02

eerder 62

lotte, gn idee, kdacht da gij en sanvapa vriendjes waren ofzo :p
weet lotte wel wie ik ben? :)

pingu

08-06-2008 18:35:13

kweeni wrm ik da dacht, mr kdacht da wel :p

Lott_

08-06-2008 21:55:38

Ja ik weet da! :)

Ga uwe goede vriend de jas maar aanklagen, die heeft da boekske wel degelijk gekopieerd gekregen van mij (gratis nog wel! JAS IK WIL MN GELD!) Of is er da zo ene die ook wat Roze String in zijn leven kan gebruiken en alles voor zichzelf houdt, niets voor z'n 'vrienden'? :D

L!jntje

09-06-2008 09:12:36

voor die oude cursus:
http://med.kuleuven.be/cme-mg/hgl/Cursus/pdf/Mol%20Gen%20Cursus2000%20.pdf

de jas

09-06-2008 14:16:58

Ga uwe goede vriend de jas maar aanklagen, die heeft da boekske wel degelijk gekopieerd gekregen van mij (gratis nog wel! JAS IK WIL MN GELD!) Of is er da zo ene die ook wat Roze String in zijn leven kan gebruiken en alles voor zichzelf houdt, niets voor z'n 'vrienden'? :D
:

:lol: hier voelt de jas zich genoodzaakt te reageren!
Ik heb meermaals aan dries gezegd dat ik de cusus had. Ik was zelfs bereid tot een ruilhandel maar ik werd afgewezen :( Maar zelfs moest er geen ruilhandeltje zijn mag iedereen mijn cursus kopiëren, en eeum heb ik da ni al betaald, zo nee, waarom komt ge daar nu pas mee af, en dan zal ik het betalen uiteraard :p.

en veel succes voor genetica aan eenieder hoewel ik daarvoor niet zoveel stress ondervind als de rest(?) Maar dat zal ik wel bekopen op het examen!

sanvapa

09-06-2008 15:36:04

:

:lol: hier voelt de jas zich genoodzaakt te reageren!
Ik heb meermaals aan dries gezegd dat ik de cusus had. Ik was zelfs bereid tot een ruilhandel maar ik werd afgewezen :(
OH
My
God ...

ik heb 100keer gevraagd, is die cursus goe? "bwa kheb die nog ni gezien"
en de laatste week wou ik em kopieren ma ge waart em kwijt :twisted:

Lott_

09-06-2008 16:53:29

en eeum heb ik da ni al betaald, zo nee, waarom komt ge daar nu pas mee af, en dan zal ik het betalen uiteraard :p.
Tis u vergeven.. we zullen er wel ne keer een pintje op drinken in ons bruin kroeg op de oude markt :wink: Waar zijn die mooie tijden... he jas :P

sanvapa

09-06-2008 17:04:36

Ik was zelfs bereid tot een ruilhandel ... nog zo iets ... gij ... gij ... ARTS :D