Vraagje dringend

Live forum: /viewtopic.php?t=20922

Dominique

14-06-2010 20:27:20

Hoe kun je een transgene muis maken die specifiek CRE tot expressie brengt?

Ik weet via een orgaan-specifieke promoter maar hoe doe je dit dan concreet?

de promotor van het cre gen vervangen door een weefselspecifieke in het genoom? hoe ga je die promotor dan vervangen?

Mazza

15-06-2010 08:33:16

Ik geloof dat ge gewoon muizen kunt kopen die Cre specifiek tot expressie brengen in bepaalde organen. Da werd althans geinsinueerd in die cursus.

Dan moete gewoon insertievector(Of eventueel replacement vector, met da ge uw gen vervangt mee een gen mee flankerende sequenties) gebruiken voor LoxP's rond uw gen te zetten in een andere muizenstam, kruisen, en uw nakomelingen gaan dan specifiek Cre tot expressie brengen.

Alternatief, als ge zelf uw Cre-muis wilt aanmaken geloof ik dat hetzelfde principe van toepassing is...Insertievector voor een promotor voor uw Cre te krijgen, of replacement vector voor uw Cre achter de promotor van een bepaald gen te krijgen.

Tklonk mij ook wa simpel, maar kdenk niet dat ge het te ver moet gaan zoeken.

Alex!

15-06-2010 23:19:38

de promotor van het cre gen vervangen door een weefselspecifieke in het genoom? hoe ga je die promotor dan vervangen?Constitutieve promotoren van bacteriofagen (SV40/rsv LTR promotor + enhancer/ hCMV alpha promotor) inbouwen, krijg je overexpressie in vele verschillende celtypes.

Hoe ze dat doen? Magie of iets met sticky ends. Verzin wat, Marynen zal u creativiteit wel belonen ;)