vraagjes over genetica

Live forum: /viewtopic.php?t=8875

Anonymous

25-05-2007 08:09:59

Hoi iedereen,

heb een paar vraagjes over genetica:

1) zijn enkel kankercellen telomerase positief? of alle cellen? in het boek staat het uitgelegd als een algemeen fenomeen, maar in mijn nota's wordt het toegeschreven als iets speciaal voor kankercellen om te overleven en te kunne blijven delen, tegenover gewone cellen die maar beperkt kunnen delen

2) hebben colcemid en metotrexaat dezelfde functie? zo bij stoppen van de celcyclus om cellen te synchroniseren?

3) kankercellen kunnen meerdere kopies van oncogenen hebben waardoor er een gain of function onstaat, die kopies kunnen zich in het genoom bevinden, maar ook apart in de kern in een 'amplicon'. dit amplicon zou niet doorgegeven worden aan dochtercellen, staat in mijn notas, klopt dit wel? want als een kankercel dit niet doorgeeft aan haar twee dochtercellen, dan hebben die 2 dochtercellen die gain of function toch niet, en zijn het dus geen kankercellen?

bedankt!! als er nog iemand vragen heeft over genetica,... ik heb het net geleerd, dus ask away!

KUS

einsteincaller

25-05-2007 09:01:44

Ook kiemcellen zijn telomerasepositief. Want het is belangrijk dat gameten nog volledig DNA hebben om door te geven aan het nageslacht.
En ook kankercellen hebben dit ja.

De andere cellen beginnen na een tijd DNA te verliezen, maar ik denk dat wanneer hun telomeren opzijn ze ook stoppen met delen.

De rest kan k nog niet beantwoorden, want ik heb t nog niet geleerd.

Jasper

25-05-2007 09:15:38

van wie hebben jullie genetica,
is dat het zelfde als die van geneeskunde in 2e bac, zoals ik
of zien jullie meer/minder daarover?

Lies_

25-05-2007 11:14:00

2) hebben colcemid en metotrexaat dezelfde functie? zo bij stoppen van de celcyclus om cellen te synchroniseren?

methotrexaat dient om de cellen in de s-fase te stoppen door de vorming van pyrimidines of purines (da weet ik ni zeker) tegen te houde, zo kan er geen DNA gevormd worden
en colcemid onderbreekt de spoelfiguur waardoor de cellen stoppen in de M-fase

Anonymous

25-05-2007 17:26:58

ok merci allebei! :)

en jasper, ik dnek dat wij andere genetica hebben als geneeskunde. Wij krijgen dat van Prof. Marynen

Jasper

25-05-2007 19:27:47

jach, wij hebben Devriendt.
maar of da beter is, weet ik niet hoor.