oefenigentoets biofys 19/12

Live forum: /viewtopic.php?t=2730

relaxed tim

19-12-2005 15:31:22

DE meer dan geweldige vragen van de oefeingentoets van BIOFYS van maandag 19/12 zodat de mensen van 20/12 weten wat ze moeten verwachten...

1e vraag een stroomkring waarop men naar hartelust de wetten van kirchoff en ohm kan toepassen. (alle stromen zijn stationair, bereken al de stromen) en de lading op de condensator berekenen. (dus potentiaal over a b)
(zie tekening)

2e vraag is cfr de laatste vraag van de werkzitting... gewoon een minikirchoffje doen en de differentiaalvergelijking oplossen. dus: schakelaar in stand 1 bereken de vgl voor de spanning over de condenstator (tot 5s); dan schakelaar in stand 2 en de spanning over de condensator (nog eens 5s) en teken het verloop dan gedurende 10s voor de spanning over de condensator.

voor verdere vragen, wendt u niet tot mij, ik denk niet dat mijn test zo spectaculair was (toch mijn eerste vraag niet, de tweede heb ik wel juist denk ik)

Snoy

19-12-2005 16:20:24

:? fuck seg, da w precies wel een diike buis

Lynxke

19-12-2005 16:45:17

kheb da morge, mar kzie het ni echt zitte.
wa betekent stationnair eiglijk juist? dat er geen stroom doorloopt ofwa? want soms staat er het een en soms het ander, en nu ben ik een beke in de war over wa da da juist betekent... :?

Snoy

19-12-2005 17:09:44

wa betekent stationnair eiglijk juist? dat er geen stroom doorloopt ofwa? want soms staat er het een en soms het ander, en nu ben ik een beke in de war over wa da da juist betekent... :?

ja idd "er loopt geen stroom meer door de tak" want die condensator laat niks meer door
(zie boek blz 269 of daaromtrend)

relaxed tim

19-12-2005 17:43:49

ja idd "er loopt geen stroom meer door de tak" want die condensator laat niks meer door
(zie boek blz 269 of daaromtrend)

idd, de stroom in de tak van de condensator is 0
er staat wel ne spanning op
en in de rest van de takken is er ne constante stroom.

Lynxke

19-12-2005 17:49:25

mar gij zegt: alle stromen zijn stationair, en ge moet alle strome berekene...is da ni een beetje tegenstrijdig?
en is da ni gebaseerd op de brug van weathstone (of hoe hij ook noemt)? dan is de potentiaal aan de ene kant van die tak gelijk aan de potentiaal aan de andere kant van die tak, en dan is er toch geen spanning over die tak/condensator want er is geen potentiaalverschil...?

relaxed tim

19-12-2005 18:25:34

mar gij zegt: alle stromen zijn stationair, en ge moet alle strome berekene...is da ni een beetje tegenstrijdig?
en is da ni gebaseerd op de brug van weathstone (of hoe hij ook noemt)? dan is de potentiaal aan de ene kant van die tak gelijk aan de potentiaal aan de andere kant van die tak, en dan is er toch geen spanning over die tak/condensator want er is geen potentiaalverschil...?

nee nee, enkel in de tak van de condensator is er geen stroom... in de andere is er wel stroom (moest de stroom in de tak van de condensator niet 0 zijn, zou je met het probleem zitten van een differentiaalvergelijking, want dan ben je de condensator aan het opladen)

en die weedstone brug, da weetek nie, zo heb ik het nie opgelost (maar het is dan wss wel niet helemaal juist)

Jerry

20-12-2005 17:15:40

pfff die van ons was een dikke kuttoets...die eerste vraag viel nog mee (alhoewel da'k die van ulle simpelere vond zen tim)
Vraag 2 was ne chaos...em vlgs mij just geredeneert ma da strontding bleef ma weigeren ...
allez bon we zulle zien wada't geeft...op goei punten moette we ni rekenen want daar doe onze assistent nu eenmaal ni aan mee :p
Zijn moto is "Ik buis iemand m alle juiste antwoorden...nah" :evil:

Hierbij emm'k gezegd wada'k wilde zeggen, waardoor da ook weer gezegd is s :oops:

brrp

20-12-2005 17:52:36

ik vond het eerlijk gezegd nog te doen ...
maar onze eerste vraag vond ik ook wel moeilijker dan die van de anderen

de spanning tussen die a en b berekenen was veel te moeilijk :(

de tweede vraag heb ik half juist, het opladen van de condensatoren heb ik, maar het ontladen nie :( (of toch nie juist)

Lynxke

20-12-2005 18:23:33

was da ni gewoon R3*I en I had ge juist berekend... zo heb ik da toch gedaan.

en de tweede, mja, weet ik ni goe of ik die juist heb of ni. afwachte.

maar mijn hoop op erdoor-zijn is wel groot. :D

brrp

20-12-2005 19:02:46

ge had die andere bron ook nog in die schakeling + langst onder lag den R4 nog ...

Lynxke

20-12-2005 19:39:55

ge had die andere bron ook nog in die schakeling + langst onder lag den R4 nog ...

mja, sorry, ik bedoelde eiglijk R4*I
der is nog iemand die dezelfde uitkomst had als mij, dermee da ik zowa hoop da ik da juist heb gedaan...
mar het kan evengoe nog fout zijn ze.
waart gij trouwes diejen ene die zijn opgavebladere int begin tusse de bank liet valle? want kzie u soms, of ook ni, aleja, kweet dus ni of gij da zijt...

Snoy

20-12-2005 20:06:59

waart gij trouwes diejen ene die zijn opgavebladere int begin tusse de bank liet valle? want kzie u soms, of ook ni, aleja, kweet dus ni of gij da zijt...

ja da was brrp :wink:
(gij kon het trouwens niet laten om hem rijkelijk uit te lachen :) I saw it all!)

Lynxke

20-12-2005 20:21:46

(gij kon het trouwens niet laten om hem rijkelijk uit te lachen :) I saw it all!)

maja, da was ni expres da ik lachte! ik moest opeens super hard lache, da was ook zo'n belachelijk zicht hoe dat em da gedaan kreeg om zijn blare te late valle! kheb net gene slappe lach gekrege! :lol:
margoe, da was een welkome ontspanning voor da we met den test mochte beginne. met dank aan brrp!

Jerry

20-12-2005 20:53:30

ocharme...sukkele m z'n 2de vraag en em dan nog vierkant uitlache m z'n lompigheid ook...serves him right :P

Nee en achteraf bekeken viel ze wel mee...heb zelfs nog redelijk wa juist blijkbaar...dacht da'k volledig mis was omda dieje gast rechts van mij ma vies na men blad aan't zien was....niet dus 8)

brrp

20-12-2005 20:56:52

maja, da was ni expres da ik lachte! ik moest opeens super hard lache, da was ook zo'n belachelijk zicht hoe dat em da gedaan kreeg om zijn blare te late valle! kheb net gene slappe lach gekrege! :lol:
margoe, da was een welkome ontspanning voor da we met den test mochte beginne. met dank aan brrp!

mja ik dacht dat ik mijn formularium op een professionele manier had weg kunnen bergen maar blijkbaar zat er nog een spleet tussen da tafeltje en die andere stoel :(
en ik hoorde iedereen om mij lachen

maarja kben zo een dingen al wel gewoon

kben blij dat ik de mensen hun lachspieren weer heb kunnen losmaken voor zo ne stresserende test ^^

Lynxke

20-12-2005 21:14:05

kzat links van u, eiglijk zelfs naast u, aleja dus op dezelfde rij maar met het gangpad er nog tusse :)
enja, twas echt wel een grappig zicht. :lol:

brrp

20-12-2005 21:16:56

kzat links van u, eiglijk zelfs naast u, aleja dus op dezelfde rij maar met het gangpad er nog tusse :)
enja, twas echt wel een grappig zicht. :lol:

mja ik voelde mij wel vrij belachelijk want in principe gooide ik mijn papieren gewoon rustig tegen de grond, en dan viel da nog is juist onder dieje stoel voor mij zodak helemaal in oncomfortabele posities moest gaan staan/hangen om der bij te kunnen

typisch da zulke dingen mij weer overkomen >_<

Lynxke

21-12-2005 12:36:38

in principe gooide ik mijn papieren gewoon rustig tegen de grond
dus gij doet da vaker? :lol:

brrp

21-12-2005 12:46:06

in principe gooide ik mijn papieren gewoon rustig tegen de grond
dus gij doet da vaker? :lol:

bwa da gebeurt wel vaker ja
maar das nooit de bedoeling
en da komt meestal nogal lomp over :(