Examenvragen Fysica 2007

Live forum: /viewtopic.php?t=7508

ForzaJuve

15-01-2007 23:37:37

Naar aanleiding van de post op de 1e bac site: post hier jullie (bij)vragen van Fysica voor dit jaar !

celine

17-01-2007 23:15:28

Bij biofysica :
1e vraag theorie :
Leid een uitdrukking af voor de diffusiespanning. Geef ook aan welke voorwaarden moeten voldaan zijn voor het optreden van diffusiespanning. en bespreek ook aan de hand van deze formule :
V2-V1= -kT/q ln(C1/C2)

2e kleine vraagjes :
*de formule : x=6t²-1t³ en men vroeg de afgelegde weg van het deeltje als hij een maximale snelheid heeft bereikt in de positieve x-richting ofzoiets. en dan stonden er 4 antwoorden die men kon aankruisen.

*een elektron wordt in een elektrisch veld geschoten met een beginsnelheid ....(ben ik ook vergeten), dan moest men de afwijking berekenen nadat ze 10cm tussen d platen had afgelegd!

*Dan kreeg men 4tekeningen van elkens een verschillende voorstelling van de resulterende kracht op. Men moest aanduiden welke de juiste was , de vraag hierbij was : een voorwerp heeft een bepaalde beginsnelheid en gaat een helling op, welke van deze relusterende krachten is juist en verklaar.

* men kreeg een schakeling en moest de vervangingsweerstand berekenen

*dan de arbeid berekenen bij een isochoor proces

* Dan : een proton met een snelheid van (1,2*10^7 <== ni meer zo zeker) wordt in een magnetisch veld geschoten, Het maakt een straal van 12cm dacht is (ja over de getallekes ben ik ni zo zeker meer). Wat is dan de grootte van B en teken de kracht .

*Er staat een tekening van een bolletje dat aan een touw hangt en een verticale beweging maakt (zo slingert), het bolletje heeft een bepaalde massa(die ik niet meer weet). Het bovenaan het touw is er een hoek van 20°. bereken de spankrachtin het touw.

Dan nog een reeks vragen :
*Wat zijn supergeleiders?en verklaar wat er dan met de elektronen gebeurt.

*dan moet men de warmte berekenen bij een isotherm proces, daar was uitwisseling van warmte.

*Lodwijk :) duwt een blok met massa ...kg(twas een getal rond de 10 of 15), op een helling(het was een helling met kronkels enz, ma maakt ni uit)
De helling is 4,5m hoog, de eindsnelheid van de blok is 1,2m/s en de beginsnelheid O m/s
Bereken de arbeid die lodwijk moet verrichten om de blok tot boven te duwen.

* Er wordt een (kanon)kogel van 20kg geschoten, uit een kanon van 500kg.Wat is de snelheid van de kogel en het kanon op het moment dat de kogel het kanon verlaat ( de wrijvingskracht mag verwaarloost worden)

*een blok (een materie 1) van 15dm² en .....(een andere materie 2) 5dm² ,naast elkaar, de temperatuur van het materie1 is 22°C, en die van materie 2 is 15°C .
De R ( weerstand) werd ook gegeven en de vraag was bereken temperatuur van het contact of zoiets.....

hopelijk help t een beetje
succes nog verder :shock:

matilla

18-01-2007 15:10:11

Iemand die mij kan zeggen wat dit is of waar het ergens in het boek staat? Ik heb het boek al volledig afgeschuimd, maar ben het antwoord nog steeds schuldig.

In de slides staat gewoon een puntje contactspanning, maar daar staat niets bij genoteerd :? :(

groetjes

_leentje_

18-01-2007 17:39:22

contactspanning staat NIET in het boek.. niet kennen dus zou ik zo zeggen ;) wij moesten trouwens alleen 'oplossingsspanning' verklaren

matilla

18-01-2007 22:17:35

mercikes

AstridD

19-01-2007 08:50:36

Heeft iemand toevallig goeje notities van het experiment met de draaiende stoel?

Coor'

19-01-2007 15:05:17

Heeft iemand toevallig goeje notities van het experiment met de draaiende stoel?

hoi, nee sorry! de mijne zijn ook rotslecht!!
dus heeft iemand anders ze nog mss?? en is zo vriendelijk om ze intescannen :)

ook examenvragen fysica welkom!
:lol:

matilla

19-01-2007 16:33:06

oef 27 p125 ksnap waarom qD= o maar hoe weetje precies de waarden van qB en qC ? Ik had 2e gezegd. :shock:

Ps het is me wel duidelijk dat B en C tegengesteld zijn. Dan toch nog iets dat ik kan :)

iemand die weet hoe je eraan komt?

jometdebanjo

20-01-2007 10:28:31

F=q*v*B en dat is de centripetaalkracht dus is F=m*v²/r
daaruit haalt ge dat r=(m*v)/(q*B)
voor a is q=e en m=m(a) en r=r(a)
voor b is m=m(b)=2*m(a) en r=r(b)=r(a)/2

=> invullen
r(a)/2=(2m(a)*v)/(q*B)
r(a)=(4m(a)*v)/(q*B) en r(a)=(m(a)*v)/(e*B) dus q=4e

hopelijk is't een beetje duidelijk :)

de Jean

20-01-2007 11:21:57

vraagje aan celine hierboven: heeft hij supergeleiders bij jullie gezien?? ik denk niet dat hij daar iets van gezegd heeft bij ons.. tenzij ik weer een les te veel afwezig was :lol: kan iemand mij zeggen of dat leerstof is of niet? thanx

matilla

20-01-2007 11:37:10

jometdebanjo merci achteraf ziedet er zo simpel uit :?

sss

20-01-2007 14:03:06

aan diegene die al fysica-examen gemaakt hebben: was het moeilijk? Hoe lang kreeg je de tijd om alles te maken?
merci e

_leentje_

20-01-2007 14:27:54

ge kreeg van half 9 tot 12 bij ons
als ge de 2 extra vragen wilt, moet ge die op dezelfde tijd maken (en das mss een beetje nipt dan)
en kvond het wel meevallen, maar da's denkik vooral omdat ik de theorievraag juist had :p god wat een geluk dat die de kabelvergelijking niet gevraagd heeft :lol:

else

20-01-2007 17:27:40

& stonden die 2 extra vragen (trouwens, zijn het er 2? :o )
bij diegene die het niet doen, er ook bij?

& zoja,
welke soort vragen zijn het dan juist?

_leentje_

20-01-2007 19:13:11

& stonden die 2 extra vragen (trouwens, zijn het er 2? :o )
bij diegene die het niet doen, er ook bij?

& zoja,
welke soort vragen zijn het dan juist?

nee die moet je vragen.. eentje van een veer en een blokje dat van een helling komt ofzo (heb alleen de tekening gezien, heb ze zelf niet gevraagd) en ook eentje met een kring met weerstanden
ik geloof dat ik ook ergens heb gelezen bij de vragen van vorig jaar (die waren echt exact hetzelfde!!) dat je van de 2e vraag de stroom in functie van de tijd moest weergeven enzo
maar ze staan er dus niet bij als je ze niet doet, het zijn echt 2 aparte bladen die je moet vragen

matilla

20-01-2007 21:23:35

normaal gezien zijn die oefeningen een eitje niet?

Ik vind er dus geeneen van de twee :s :?

Ofwel ben ik te dom, ofwel is fysica echt mijn ding niet, ofwel zoek ik te hard.

Iemand die mij kan helpen?

Voor de luiere onder ons: de opgave
- bereken de lengte van het touw met bolletje die een periode heeft van 1 seconde

- hoe verandert de periode als we de lengte verkleinen met de helft

I can't find the light :evil: :cry:

matilla

21-01-2007 12:41:01

niemand? :(

dejelle0

21-01-2007 13:02:11

bij die vragen van het examen... weet iemand hoe je de laatste drie maakt? (bij het kanon lukt het gelijk niet om dat via botsingen te doen...)

matilla

21-01-2007 14:45:06

is er iemand die weet waarom we in werkzitting 10 oefening 4 geen gebruik maken van de formule in ons formularium om de lading over de condensator te berekenen?

Niemand die antwoord weet op de oefn?

matilla

21-01-2007 14:51:42

bij die vragen van het examen... weet iemand hoe je de laatste drie maakt? (bij het kanon lukt het gelijk niet om dat via botsingen te doen...)

hebje al geprobeerd met som van de krachten en arbeid van de niet conservatieve kracht? ik zal later eens kijken tegen vanavond of morgenmiddag zal ik proberen te antwoorden

matilla

21-01-2007 21:02:55

dat met die draaiende stoel is niet zo uitgewerkt geweest denk ik.

Het komt gewoon hier op neer: kies z -as verticaal ; de som van de momenten op de z-as is 0.

Lz is dus een constante. Lz= I.w

De jongen houdt zijn armen open en krijgt een hoeksnelheid.
het traagheidsmoment= de som van alle traagheidsmomenten; hier dus Istoel + Iopen armen

De jongen doet zijn armen dicht -> enkel I stoel

behoud impulsmoment => I1.w1 = I2.w2

dus w1. (Istoel + I open armen) = w2. Istoel

met als redenering dat dus w2 > w1 wat dus een grotere frequentie heeft; de jongen draait sneller als zijn armen dicht zijn.

matilla

21-01-2007 21:05:23

sorry heb nog niet kunnen kijken, maar iemand zei mij dat er nog een gegeven tekort is

de volledige opgave zou zijn de gegeven massa's en E=20kJ ?

Iemand die mij tegenspreekt?

Misschien lukt het nu wel om op te lossen jelle !!

else

21-01-2007 23:09:12

Wordt er eigenlijk iets gevraagd van differentiaalvergelijkingen?

dejelle0

22-01-2007 10:45:11

idd, dank u

sorry heb nog niet kunnen kijken, maar iemand zei mij dat er nog een gegeven tekort is

carottier

22-01-2007 11:24:48

Van Trillingen moesten wij toch alleen maar een zwak gedempte trilling kennen he ? Of ga ik hier volledig de mist in ?

Grtz, M

_leentje_

22-01-2007 11:26:33

Van Trillingen moesten wij toch alleen maar een zwak gedempte trilling kennen he ? Of ga ik hier volledig de mist in ?

Grtz, M

niks kennen, nada :D maar 'kweet niet hoe dat bij de geneeskunde zit...
oh ok ja bij jullie is dat dus anders.. sorry dan ;)

Coor'

22-01-2007 11:38:09

alleen zwak gedempte trilling en harmonische trilling van een veer

that's it!

weet iemand trouwens nog examenvragen van vandaag ???

carottier

22-01-2007 14:26:01

alleen zwak gedempte trilling en harmonische trilling van een veer

that's it!

weet iemand trouwens nog examenvragen van vandaag ???

Dank je wel,
khad sterk en kritiek wss toch genegeerd . Als er 1 ding is wat ik haat dan zijn het trillingen wel (hoewel dat al de rest ook wel in de buurt komt) .

Fysica van Biomedische is wel anders dan dat van ons, en daar ben ik maar al te blij om 8)

matilla

22-01-2007 16:13:04

idd, dank u

hoe heb je het nu opgelost? Met arbeid niet conservatieve kracht?

Laura*

22-01-2007 17:11:14

Dat extra gegeven klopt inderdaad, het is dan het omgekeerde van een vangstreactie dus behoud van impuls.

verder had ik precies ook al die vragen die hier op t forum staan behalve dat met die supergeleiders. Heb geen idee waar dat vandaan komt en had dat ook helemaal niet geleerd.

De oefening met de slinger kunt ge oplossen door gebruik te maken van
hoeksnelheid= V(g/l) (de vierkantswortel van g/l dus, waarbij l de lengte van de slinger is)

Niet te hard stressen over fysica-examen, het valt echt wel mee hoor!

de Jean

22-01-2007 19:45:32

niet te hard stressen zeggen ze dan.. pff als ge er vanaf zijt ja dan ist wel zo, maar toch, nog steeds den bibber zenne nu!!! ik ga gewoon op gezond verstand gaan denkik, ook al snap ik van al die dingen ni eens de helft (en guess what: net die helft gaat me de das omdoen..)

tot morgen in de hemel

Ann-Sophie

22-01-2007 20:27:48

Laura* Dat extra gegeven klopt inderdaad, het is dan het omgekeerde van een vangstreactie dus behoud van impuls.

verder had ik precies ook al die vragen die hier op t forum staan behalve dat met die supergeleiders. Heb geen idee waar dat vandaan komt en had dat ook helemaal niet geleerd.

De oefening met de slinger kunt ge oplossen door gebruik te maken van
hoeksnelheid= V(g/l) (de vierkantswortel van g/l dus, waarbij l de lengte van de slinger is)

Niet te hard stressen over fysica-examen, het valt echt wel mee hoor

Die oefening met de slinger, dat is toch niet die waar je de spankracht in moet berekenen hé?
Oei, als dat wel zo is, dan weet ik nog niet hoe je die moet oplossen :s
En hoe moet je die andere oef doen met behoud van impuls, dan klopt precies nog niet.. Zou iemand mij ff kunnen helpen!

Ann-Sophie

celine

23-01-2007 13:42:07

twas die spankracht op da touw
en was het examen ongeveer hetzelfde ??? of nog ni gehad ....

pantoffeldiertje

23-01-2007 18:30:31

Voor zij die fysica nog moeten doen;

de gelukkigen van vandaag kregen de kabelvergelijking voorgeschoteld...
Wat de oefeningen betreft, kwamen er een aantal uit de lijst met voorbeeldoefeningen van de vorige jaren.

de Jean

23-01-2007 19:50:09

dus dat is weer ne klepper minder te blokken.. ;-) ik heb precies wel de indruk dat hij hoofdvragen opstelt die toch iets of wat biomedisch gericht zijn: diffusiespanning, kabelvergelijking,.. en dus niet relativistische energie of gedempt trillend systeem met harmonische aandrijving bespreken via fasorvoorstelling (wat toch ook wel serieuze kleppers zijn, maar dus minder biomedisch en misschien, ik zeg dan ook duidelijk MISSCHIEN, minder kanshebbers zijn voor jos zn examen 8) )

hoofdvraag was dus: toon aan dat volgende formule gelijk is aan de kabelvergelijking (is juist, maar toon maar eens aan als ge 'ineens' blackout krijgt) en dan ook nog de oplossing U(t) op bepaalde plaats geven als bij stationaire toestand ohmse geleiding geldt

qua bijvragen kwamen er inderdaad enkele uit de voorbeeldvragen en oefeningentoetsen:
- een staaf in de muur met gewicht 200N van x meter lang, op uiteinde gewicht van 1000N en onder hoek van 30 graden opgehangen aan een kabel. hoe lang mag x maximaal zijn als het touw een maximale spankracht van 2000N aankan

- een parallellschakeling van een condensator, twee bronnen en enkele weerstanden: bereken het potentiaalverschil over een bepaald stuk van de kring en de lading op de condensator (allemaal stationaire toestand, C, U1, U2 en weerstanden zijn gegeven uiteraard)

- een wagentje rolt vanuit stilstand van een schans met diameter 2,8meter naar beneden (zo een kwartcirkel zo) en ondervindt een verlies van energie van 40,2 J door wrijving: hoe groot is de kracht van de baan op het wagentje als het net aan het horizontale vlak begint?

- een veer met bepaalde massa, met aan die massa nog een veer met nog een massa (k en m zijn voor beide gelijk en gegeven): bereken de uitwijking van elke veer

- een rolschaatser rijdt een schans op, welk is de resulterende kracht (uit vier keuzes) en argumenteren

- grafiek p(V) gegeven, bereken hieruit de geleverde arbeid tussen bepaalde V-waarden (grafiek is deels een horizontale rechte, deels een dalende rechte)

- twee metalen staven tussen twee stevige muren (1 van messing en 1 van aluminium) met een opening van 1,3millimeter tussen bij 20°: bij welke temperatuur maken de staven contact (en dan is er voor elke staaf één of andere coëfficiënte gegeven met als eenheid 1/K ... geen idee waar het op slaagt, ma bon)

- bij constante druk heeft een gas een bepaalde T1 en V1 gegeven, volume wordt verminderd tot V2: bereken de warmte uitgewisseld tussen omgeving en systeem en bereken ook de entropieverandering

- een elektron met bepaalde kinetische energie (uitgedrukt in MeV) wordt door een elektrisch veld gestuurd (E // met beginsnelheid), na 5cm keert het elektron om: wat is de grootte en richting van E

- een kogel met bepaalde massa wordt met bepaalde snelheid afgevuurd op een (stilstaand) houten blok, nadat de kogel erdoor vloog heeft het blok een bepaalde snelheid: bereken de nieuwe snelheid van de kogel (ik denk mkogel=100g, mblok= 2kg, v1kogel= 720m/s en v2blok= 35m/s)

- als een massa1 elastisch botst tegen een stilstaande massa2, wat is dan de verhouding van deze massa's zodat de overdracht van kinetische energie maximaal is?

- een weerstand met bepaald vermogen in een bak met 2liter water, hoe lang duurt het vooraleer de temperatuur van het water met 70° verhoogd is? (warmtecapaciteit ofzoiets van water is gegeven)

- en dan dacht ik ook nog een vraagje met formuleke van exponentiële relaxatie, maar eerder gewoon algemene formule toepassen enzo dus niet zo moeilijk

voila, en dan zijn er nog amper 2 vraagjes die me ontglippen, dus ik hoop dat ik de rest hiermee weer een beetje kan helpen!! (of net banger maken) allessinds, ik ben blij dat ik er vanaf ben!! :D enjoy!!

else

24-01-2007 13:03:00

& voor de vragen die je extra neemt:

van een kring met condensator in,
bepaal de spanning in functie van de tijd ofzo iets,
zie de laatste toetsen!

& de andere vraag ging over een blokje die van een helling schoof, die 30m lang was & van 10m hoogte naar beneden kwam, met bep wrijving,
dan nog 20m doorschoof op een vlakke grond, & dan tegen een veer terecht kwam.
hoe ver wordt de veer ingeduwd,
& hoeveel energie wordt er verloren aan de wrijving.

succes voor diegene die nog examen fysica hebben!
(ik vond het een mottig geval. :p)

Snoy

24-01-2007 14:43:16

en dus niet relativistische energie of gedempt trillend systeem met harmonische aandrijving bespreken via fasorvoorstelling (wat toch ook wel serieuze kleppers zijn, maar dus minder biomedisch en misschien, ik zeg dan ook duidelijk MISSCHIEN, minder kanshebbers zijn voor jos zn examen 8) )

ik zou't toch maar leren, want vorig jaar stelde hij die vraag weldegelijk :x

de Jean

24-01-2007 20:06:18

tss, dus toch ne stiekemere kapoen dan verwacht.. hehe, genade want das echt wel ne rotte (de vraag he)

dejelle0

25-01-2007 09:42:41

Ja, ik heb de energie gelijkgesteld aan de arbeid en een beetje geprutst... dan lukt het wel...

idd, dank u

hoe heb je het nu opgelost? Met arbeid niet conservatieve kracht?

tandartz

26-01-2007 08:04:38

dat met die draaiende stoel is niet zo uitgewerkt geweest denk ik.

Het komt gewoon hier op neer: kies z -as verticaal ; de som van de momenten op de z-as is 0.

Lz is dus een constante. Lz= I.w

De jongen houdt zijn armen open en krijgt een hoeksnelheid.
het traagheidsmoment= de som van alle traagheidsmomenten; hier dus Istoel + Iopen armen

De jongen doet zijn armen dicht -> enkel I stoel

behoud impulsmoment => I1.w1 = I2.w2

dus w1. (Istoel + I open armen) = w2. Istoel

met als redenering dat dus w2 > w1 wat dus een grotere frequentie heeft; de jongen draait sneller als zijn armen dicht zijn.

da experiment is toch met een wiel niet? als er iemand die uitwerking der van heeft bedankt om ze hier te zetten :lol:

de Jean

26-01-2007 11:07:19

denk dat dat beetje zelfde redenering is, wat ik ervan opgeschreven had is dit:

twee situaties: 1= wiel horizontaal houden (z-as naar boven gericht) en 2= wiel verticaal houden (z-as nog altijd naa boven gericht)

1: Lz=0= Iwiel * Wwiel1 (W= hoeksnelheid)
2: Lz=0= Iwiel * Wwiel2 + Ipersoon * Wpersoon = Iwiel * Wwiel1 (want = 0 he)
uit 2 volgt dan: Wpersoon = Iw/Ip * (Wwiel1 - Wwiel2)

en Wp is dus niet nul en de persoon draait rond..

aub, veel succes ermee, ik ben me door die kleppers van maes aant gooien!! :)

tandartz

28-01-2007 07:59:55

De mensen die het examen al gehad hebben, valt het wa mee?

carottier

28-01-2007 16:40:13

Alles is relatief natuurlijk, maar het is niet zo erg .

Ik was 1 van de gelukkigen die de kabelvergelijking kregen voorgeschoteld, dus dat kunnen jullie al vergeten . (Kvond het echt wel supergrappig om zo algemeen in de zaal te kijken naar de mensen die spontaan de theorievraag oversloegen en begonnen aan de oefeningen) .

Achja, hoop doet ...

de Jean

28-01-2007 18:27:37

dan was ik mee één van die gelukkigen die meteen naar de oefeningen doorgingen!! :D het examen zelf is eigenlijk wel goed te doen hoor, het zijn echt geen mega-oefeningen die doordrammen op de theorie zoals je in de WZ voorgeschoteld kreeg, maar echt kleine opgavetjes die ofwel vragen om het één en t ander uit te rekenen (meestal gewoon paar formuletjes invullen) of een theoretische redenering geven aan een bepaalde situatie (bv wat is de resulterende kracht en waarom)

enfin, achteraf gezien eigenlijk niet zo veel zorgen om maken!! zie dat je de theorievragen kan oplossen die op toledo staan, en verder raad ik je aan om de theorie gewoon 'algemeen te kennen' (dus ni echt details of ingewikkelde afleidingen) en zorg ervoor dat je de oefeningen van de WZ redelijk vlot kan oplossen, dan is er echt niks meer aan volgens mij!! maar ik was er op voorhand toch ook niet zo gerust in.. je ziet dus: nergens voor nodig!! 8)

ohja, je krijgt trouwens een nieuw formularium waar ook een paar extra formulekes instaan had ik gemerkt: bv van trilling van een veer bij dynamica en harmonische vergelijking en oplossing ervan enzo..

veel succes er nog mee!!