Biologie : examen.

Live forum: /viewtopic.php?t=11837

Anonymous

27-12-2007 11:26:36

Hallo, ik heb een vraag over het "practica-gedeelte" van biologie:

Als hij u een preparaat laat bekijken en hij vraagt metafase, anafase enz te tekenen zijn dat allemaal "normale" metafases enz (zoals in u boek staat) en zo nee, staat het er dan bij hoeveel het dan wel is? (vb. mens - 2n )
Of mag ik ervan uitgaan dat zijn preparaten altijd 2n zijn (vermits het over de preparaten van de practica gaan, en die waren toch altijd 2n dacht ik)

En hoe zie je op een preparaat het verschil tussen een chromosoom en een chromatide? (ja dit is nooit echt duidelijk uitgelegd)

Merci!

Filip VH

27-12-2007 12:05:21

op je 2de vraag kan ik alvast zeggen :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatide

Chromatide is een van de 2 delen van een chromosoom die met het centromeer verbonden is.

Op de 1ste vraag: De prof gaat u altijd een preparaat geven dat besproken is tijdens het practicum, leer je boekje en dan zie herken je de preparaten wel en kan je die zaken mooi opschrijven. Of daar een onorthodox DNA-stuk in zat weet ik in ieder geval niet meer :-)

Anonymous

27-12-2007 12:07:45

maar dus algemeen tijdens de profase & metafase zijn er dubbel zoveel chromatiden als chromosomen (omdat die met centromeer nog vast zitten) en tijdens de anafase & telofase zijn er evenveel chromatiden als chromosomen.

Is dit juist? :)

Filip VH

27-12-2007 16:32:39

in de anafase zijn de centromeren doorbroken dus denk ik niet dat je nog van chromosomen mag spreken, maar terug van chromatiden...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitose

kijk maar eens naar het tekeningetje van chromosomen en chromatiden rechts, bij de splitsing. Chromosomen waren bij mijn weten gewoon samentrekkingen van chromatiden die gecondenseerd en gespiraliseerd zijn, bovendien dus ook samengebonden zijn per paar door het centromeer.

de Jean

27-12-2007 17:02:28

mij hebben ze in het middelbaar altijd gezegd dat een chromosoom en chromatide eigenlijk hetzelfde is, afhankelijk van in welke fase de cel zich bevindt. chromosomen worden altijd voorgesteld als X en een chromatide als I ... hoe dat zit met aantallen van beide in welke fase weet ik zelf niet zo schitterend goed niet meer, maar misschien kan deze info je wel helpen?? ik weet allessinds dat ik me daar toen ook efkes aan doodgerekend heb (ok zo erg was het nu weer ni) maar ik denk dat het iets was met benaming van chromatiden en chromosomen door elkaar gebruiken, terwijl het eigenlijk op hetzelfde zou moeten slagen..

enfin, als je echt wil zoek ik mn notas van vorig jaar nog wel eens terug, maar wikipedia en jaargenootjes zijn misschien iets accurater.. :lol:

succes er nog mee!!