monoxenic - axenic

Live forum: /viewtopic.php?t=12299

Anonymous

06-01-2008 13:17:12

Weet er iemand wat monoxenic-axenic is? Het staat bij de modelorganismen en zijn verschillende soorten voedingsbodems ofzo?
Alvast bedankt en nog veel succes met 't leren he!

Nomissimon

06-01-2008 14:03:29

Het zijn twee verschillende voedingsbodems voor de C. Elegans als ik mij niet vergis.
Monoxenic is een voedingsbodem waar bacteriŽn aanwezig zijn.
Bij Axenic zijn geen bacteriŽn, maar er zijn wel voldoende voedingsstoffen aanwezig.

Anonymous

10-01-2013 10:57:23

Het zijn twee verschillende voedingsbodems voor de C. Elegans als ik mij niet vergis.
Monoxenic is een voedingsbodem waar bacteriŽn aanwezig zijn.
Bij Axenic zijn geen bacteriŽn, maar er zijn wel voldoende voedingsstoffen aanwezig.

Dit klopt niet, C. Elegans leeft altijd op een voedingsbodem met bacteriŽn (E.coli K12 in labo omstandigheden) aangezien dit de voedingsbron is van deze bodemnematode.

Wat is dan wel de betekenis van deze termen (bron: zakwoordenboek der geneeskunde):

monoxenic = monoxenie = eigenschap van een parasiet per stadium slechts te kunnen voortplanten ten koste van ťťn gastheersoort

axenic = axenisch = kiemvrij. Kiemvrije proefdieren zijn proefdieren vrij van microorganisme, dus ook vrij van symbionten (=commensaal aanwezige bacteriŽn zoals darmbacteriŽn)