cleidoisch ei

Live forum: /viewtopic.php?t=13398

Mr-tn

27-01-2008 13:52:27

die vliezen van het cleidoisch ei, dat zijn toch die voor placentalia hÚ?

En zoja, moeten wij die van een Eurethra of monotremata dan ook kunnen tekenen? want ik vind die echt nergens, of is dat gewoon hetzelfde

mercikes

Liien

28-01-2008 14:57:20

Ik dacht dat het cle´do´sch ei voorkwam bij alle zoogdieren (alle amniota) behalve bij de placentalia en marsupialia, maar dat hun eieren in oorsprong wel terug te voeren zijn tot het cle´do´sche ei (vb allantochorion is vergelijkbaar met placenta)
Maar ik ben ook niet 100% zeker!

JohnDoe

28-01-2008 15:17:09

Cle´doisch ei is een ei met een schaal dat toelaat gasuitwisseling en uitwisseling van excretieproducten met de omgeving te doen.
De vliezen van het embrio IN het cleidoisch ei zijn te vergelijken bij die van de mens.
Het chorion omringt zowat alles, het allanto´s is een uitstulping van de middendarm en is een soort embryo-urineblaas. Het allantochorion is bij de zoogdieren de placenta: een versmelting dus van het allantois en het chorionvlies.
De dooierzak is ook een uitstulping.
Het amnionvlies omringt het embryo en voorkomt dat het kapotgaat door schokken of dat het vastgroeit aan iets.
Amniota is een verzamelnaam voor diertjes die zich beroepen op het amnionvlies voor hun kindertjes.
Placentalia zitten hierbij

Mr-tn

28-01-2008 16:00:56

Merci!

Anonymous

29-01-2008 11:32:03

het mesoderm tss allantois en chorion, verdwijnt da dan als die twee samengaan tot allantochorion?

JohnDoe

29-01-2008 13:48:36

als het dat ding is dat geribbeld is op roger zijn tekening uit de les, dan denk ik dat dat mesoderm gewoon een of ander moederkoek element wordt.
Daar ben ik niet echt zeker van

Twabi2

29-01-2008 14:45:14

Voor zover ik weet heeft een kip geen placenta aka moederkoek... ;)
Misschien bij de mens, ma das geen echt cleido´sch ei, da is er van afgeleid.

Marlieshetworteltje

29-01-2008 14:47:57

het allantois en het chorionvlies vormt samen het allantochorion. het mesoderm dat ertussenzit blijft gwn op mijn tekening.

amai, da cleido´sch ei begint mn keel uit te hangen :P