protonenpomp

Live forum: /viewtopic.php?t=19618

Anonymous

14-12-2009 17:14:15

Allen,

Kan iemand mij uitleggen hoe een protonpomp juist werkt?
Het 'vervoert' H+ ionen buiten de cel, maar hoe zit de werking juist in elkaar?
En wat heeft chemiosmose hiermee te maken?

Op voorhand bedankt..

Dominique

14-12-2009 18:13:23

Kijk, een ionenpomp (je hebt er verschillende types in, het V--type pompt protonen) hebben als nut je raad het al: pompen van ionen.

Hoe de structuur is moet je je nu nog niet aantrekken. Gewoon weten dat het een multi-subunit eiwit is.

Doel: chemiosmotische synthese onderandere. Makkelijker gezegd het produceren van ATP door een chemische/elektrische gradient.

Je weet dat tijdens de krebscyclus elektronen geproduceerd worden. Die zullen door een elektronentransportsysteem gaan en worden opgeslagen. Op het einde van de cyclus gaan deze protonen door het ATPase en onder deze invloed wordt ATP gemaakt.

Dat is nu allemaal van minder belang!! Dat zijn zaken voor celbio 1/2 en biochemie!!

Wat volgens mij nu belangrijk is: weten dat er ionenpompen bestaan, waarvan 1 type de H pomp is. Deze wordt ondermeer gebruikt bij de synthese van ATP (chemiosmotische ATP synthese) maar je vind ook protonenpompen in het lumen van de maag ed waar ze zorgen voor het zure milieu.

wil je toch nog meer weten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Protonpomp

er bestaan zoals je mss al wel kan aanvoelen ook zogenaamde "protonpompinhibitors" die hun toepassingen vinden bij mensen met reflux of maagzuur. (bv ranitidine, zantac,...)

Maar nu denk ik echt te klinisch voor een BMW'er te zijn, shame on me ;)

Anonymous

14-12-2009 20:14:29

Thanks Dominique!

Dus protonpompen generen ATP via chemiosmose, slaat deze energie dan op die ze daarna gebruiken voor ionenopname of cotransport, juist?

Maar hoe werkt dat cotransport dan juist? :?

Je vindt ze idd in het lumen van de maag, maar je vindt ze ook terug in planten. Wat is daar hun functie? O.a transport van sucrose naar de cel?

Dominique

14-12-2009 21:28:02

Nog eens opnieuw.

verhaaltje uit mijn cursus celbiologie 2

==> transport van ionen, moleculen, etc kan gebeuren via membraaneiwitten. Je hebt ionenkanalen, pompen, uniporters en cotransporters.

Ionenkanalen ken je zeker en vast wel. Ze zorgen ervoor dat een bepaald ion of meerdere indien polyvalent de cel binnen of buiten kan.
Dan heb je de pompen. pompen werken tegen de elektrische gradient in. hiervoor is energie nodig, die wordt gehaald uit ATP hydrolyse. Waarom zou je nu te ver brengen, dat zie je allemaal (en ook wat ik nu vertel) volgend semester.

bij pompen spreken we van primair actief transport.

cotransporters gaan zorgen dat 2 verschillende stoffen de cel ingaan in dezelfde richting of in een verschillende richting. Bv Na en glucose als ik me niet vergis. Of de Na/K pomp.

De V type ionenpomp (dus voor protonen) kent een multimere opbouw. ze heeft een transmembranair deel dat dienst doet als transportweg voor protonen, en een cytoplasmatisch deel dat instaat voor de ATP hydrolyse.

protonpompen vind je in membranen van lysosomen, en endosomen omdat deze organellen aanzuring vereisen voor hun werking. ook in de vacuool van planten vind je protonpompen terug. Ook voor de afbraak van osteoclasten (dus botafbraak) worden protonenpompen gebruikt (zal je later meer over horen).

wat is nu heel dat gedoe van chemiosmotische synthese.

Je weet nu al beperkt hoe ATP gemaakt wordt.
Wel na de krebscylcus kom je in de terminale oxidaties terecht. Hierbij zullen elektronen doorheen de "cytochromen" gaan. Deze doen dan dienst om water te vormen.

Nu doen die flavoproteinen ook dienst als protonpompen. Er wordt als het ware een elektrische gradient aangelegd door protonen te pompen naar de intermembranaire ruimte van de mitochondrien (als ik me niet vergis).
Doel is om uiteindelijk ATP te maken. Dit gebeurt via het ATP synthase. Dat bevat ook een protonenpomp. op een bepaald moment zullen er heel veel protonen doorheen het ATP synthase lopen. die zijn afkomstig van de opstapeling in de intermembranaire ruimte. Zo wordt dat ATP gemaakt via een bepaald mechanisme dat er nu niet toe doet.

Wat bedoel je met cotransport?
Cotransport is bijvoorbeeld dit. Glucose moet door de celmembraan. Dit gaat via de Na/glucose transporter. De Na maakt het voor de glusoce energetisch voordelig om naar binnen in de cel te gaan. Ook voor de details hiervan verwijs ik je naar de cursus celbio 2 van prof eggermont volgend semester. het principe is dat door extracellulaire binding van Na en glucose de conformatie van de transporter zal veranderen, zodat Na en glucose aan het intracellulaire milieu worden afgegeven.

Uit je vraag die ik niet zo goed begrijp kan ik afleiden dat je bedoelt, wat gebeurt er dan met dat ATP? Wel, das een wereld aan mogelijkheden, maar veelal is het principe het zelfde. Het leveren van 1 of 2 fosfaten (eigenlijk hydrolyse van de fosfaatesterbinbding, vooral de eerste is zeer energierijk!!). hierbij ontstaat dan anorganisch fosfaat. De ATP zal ook gebruikt worden voor de pômpen aan te drijven, wederom via hydrolyse van de ATP.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze uitleg.

Als je nog vragen hebt, shoot!!

Cotrans