Examenvragen Biologie 2007

Live forum: /viewtopic.php?t=7507

ForzaJuve

15-01-2007 23:37:06

Naar aanleiding van de post op de 1e bac site: post hier jullie (bij)vragen van Biologie voor dit jaar !

jeroensissau

16-01-2007 10:35:16

Hallo,

Heb net examen achter de rug, 'k dacht da ge misschien geïnteresseerd zou zijn in de vragen :) ;
Definities waren o.a. archenteron, endotheelcel, pepsinogeen, prolactine, oei oei ik heb een slecht geheugen!
Stellingen zijn doenbaar, analoog met de voorbeeldvragen maar niet dezelfde, het waren allemaal andere. Let op, er is giscorrectie.
Vandaag waren de hoofdvragen kieuwademhaling en bloedsomloop bij vissen, thyroidea en endocrieniteit ervan bespreken en de immunologische crossreactie uitleggen.
Bijvragen bij de hoofdvragen waren hoe het komt dat vissen moeilijker ademhaling hebben met het opwarmen van het klimaat (O2 verdampt en minder in water), wat krop is en hoe het komt (daar ben ik even de mist ingegaan, ik zei een teveel aan I2, en twas natuurlijk te weinig I2, kieken da'k ben :cry: ; de rest myxoedeem, cretinisme, Basedow wist ik zunne, maar da interesseerde hem nie, ws omdak da had opgeschreven), en of dat de crossreactie ook kon voorkomen bij monoklonale antilichamen (et schijnt van wel). Hij stelt over het algemeen bijvragen over dingen die je niet hebt opgeschreven en terloops vermeld zijn in de les...
Nu, waarschijnlijk zal je andere vragen hebben, volgens mij is het nefron en de neuron nog niet geweest, grote kans dat je dat hebt, want dat is toch zijn stokpaardje :wink: !!!! Ook niets geweest over het eerste gedeelte (fotosynthese en coeloom en zo)
Practicum was een levercel (als je de lichtsterkte op maximaal zet boven het stickertje kan je erdoor kijken ;)), dan een anafase tekenen (ik zag dat bijna niet en heb het schematisch getekend) En het phylum was denk ik bij ons de Voorn (ws hebben jullie dus andere, rondworm, gelede worm of lancetvisje...). Natuurlijk alles wat je kan benoemen en ook classificeren in de phylogenetische stamboom.
Nog even geruststellen; het valt al bij al wel mee hoor. Vergeet zeker niet het practicum goed te bekijken, anders wordt het improvisatie :roll:

grtz,
Jeroen

carottier

16-01-2007 12:11:47

definities : hirundine/RAS/ eigelijk diegene die je in de lijst vindt

juist fout : ook die van de lijst, niet zo moeilijk

hoofdvragen :

- ontologie van het zenuwstelsel
- gasuitwisseling ter hoogte van de ademende weefsels
- stamboom van het direnrijk met belangrijkste innovaties (dat fylogenetisch geval)

Het examen valt al bij al nog wel mee hoor

Veel succes ! Mathias (aka held)

de Jean

17-01-2007 19:25:54

hupla, vuurpeleton 1 hebben we overleefd, maar bio is goed te doen zenne

Begrippen: ik weet ze niet meer allemaal, maar deze zaten er alvast tussen: periblastische kleiving, syncytium, E.coli, pancreas, immunologische crossoverreactie, synaptische zenuw, sympathisch ganglion, IgE.. en dan mis ik er nog eentje 8)

Stellingen: zelfde liedje, deze waren er alvast bij (gewoon juist/fout zeggen, bij fout ook correctie bijschrijven, giscorrectie van -0,5):
- iemand met bloedgroep A mag bloed ontvangen van donor AB
- paleontologie leert ons dat er geen eenmalige schepping was
- parathormoon activeert de parathyroidea
- adrenaline brengt lichaam in rust
- cephalisatie kwam voor vanaf de aschelminthes
(hier weet ik er duidelijk niet veel meer van..)

Hoofdvragen (later mondeling gaan verdedigen bi de prof)
- Bespreek ontogenie van excretiestelsel bij vertebraten, teken een nefron en bespreek excretie (bijvragen: wat wordt gezuiverd door de metanefridia in mesonefros, kanaal van wolff, ADH, waar en wanneer is er transport van water, welk gebied is medulla, ...)
- teken doorsnede van arterie en een vena, wat zijn de essentiele verschillen en waarom behoudt een arterie zijn vorm tijdens doorsnede? (bijvragen: welk soort weefsel zijn de tunica, welke heeft spieren, welke heeft kleppen)
- bespreek speciatie (bijvragen: welke fenomenen zijn noodzakelijk tot speciatie.. enfin, zo int kort wat er in het boek staat)

Practicum: was wel nen tricky one
- welk soort weefsel zie je en waarom -->> door de sticker kan je inderdaad lezen welk weefsel het is (je krijgt 4 mogelijkheden) en dan ist gewoon de verschillen tussen prokaryote/eukayote en plantaardige/dierlijke cellen opsommen
- zoek een profase van mitose, maak een schets en noteer de hoeveelheid chromosomen als een veelvoud van de haploide hoeveelheid X en geef de verhouding aantal chromosomen oorspronkelijke cel en aantal chromatiden nieuwe cel -->> mitose fases kent iedereen, alleen kan je amper tellen hoeveel chromosomen er zijn en da 'formulleke' wist ik nimeer hoe da was.. dus da was gokken!! :lol:
- teken een schets van dit preparaat, benoem welk dier dit is en duid op je schets aan waaraan je dit preparaat kunt identificeren, geef ook de fylogenetische kenmerken van dit fylum -->> ben ik dus totaal de mist ingegaan, ik wist bij god niet welk beest er voor mij lag, laat staan da ik kon benoemen en kenmerken geven.. gegokt dat het een gelede worm was (tis dus allessinds een preparaat da je gezien hebt tijdens practicum, je weet dus ook waaraan je je kan verwachten bij deze vraag)

als je op al deze vragen zo goed als bijna direct weet wat het antwoord is, slaap dan maar op uw beide oorkens

en dan nog een tip: vanaf dat je je hoofdvragen af hebt, ga dan zo snel mogelijk je mondeling doen, daarna heb je nog tijd om je practicum af te werken (en anders zit je er echt nog uuuuuuuren te wachten tot je aan de beurt bent!! :wink: )

en de roger is echt wel vriendelijk, noemt u bij naam en stelt echt geen al te irritante bijvragen (hij zoekt vooral achter dingen die je niet opschrijft, dus tijdens je voorbereiding denk je best na over wat je er nogallemaal meer over kan zeggen) tis alleen een beetje ambetant als hij u laat wachten als hij een safke gaat roken.. maar ja tis ook maar ne mens he!!

enjoy en nog veel succes!!
(en damn wat ne schone layout heeft dit bericht toch, keurig geordend en gesctructureerd, meer van dat!!!)

Stéphanie01

18-01-2007 13:16:04

Hey iedereen,
Heb ook examen biologie gehad en had hetzelfde als jeroensissau.
Zal even aanvullen:

Definities: pseudopodium, frontale snede, metanefridium, passieve vaccinatie, synaps, oedeem

Stellingen: Glucagon houdt suikerspiegel stabiel (volgens mij is dit insuline)
Volgens Romer ontstaan chordata uit echinodermata (J)
Annelida hebben Vlamcellen (F: metanefridium)
Ons lichaam kan alle nodige aminozuren zelf aanmaken (F)
Coelenterata hebben al echte hersenvorming (F)
De rest weet ik niet meer..

Hoofdvragen: kieuwademhaling en bloedsomloop bij vissen, thyroidea en cross-reactie.
Bij mij vroeg hij over de leverpoortader bij de hoofdvragen, moest tegenstroomdialyse uitleggen, moest iets zeggen over dat thyroxine (geproduceerd door schildklier) moest binden aan jood alvorens het actief is en wat het betekent als je schildklier opzwelt (tekort aan thyroxine, impuls vanuit adenohypofyse)
Over de cross-reactie moet je goed het verschil tussen mono-en polyklonaal weten.
Hij vraagt idd meestal niet de dingen die op je voorbereiding staan, ik raad aan echt zoveel mogelijk op te schrijven over wat je over het onderwerp weet!

Bij practicum moet je echt zoveel mogelijk kunnen aanduiden, dus ook best goed leren. Als je geluk hebt staat het gewoon aangegeven op het preparaat wat het is, zoals bij mij :) dus zeker eens checken!

Al bij al viel het heel goed mee, niets om schrik voor te hebben. het mondeling onderdeel zelf duurt maar een 10-tal minuutjes en je krijgt zoveel voorbereidingstijd als je wil.

Nog heel veel succes en blok ze!
x Stéphanie

ForzaJuve

21-01-2007 20:55:30

Net nog een reeks examenvragen toegemaild gekregen, te vinden op:

http]

Ynse

25-01-2007 06:39:04

Definities: pancreas, cleidoisch ei, prorennine, sarcolemma, cytoplasma, en de rest weet ik niet meer.

De stellingen waren echt niet te moeilijk. Soms ging het wel over details: men geeft een hormoon en zegt dat dit in de neurohypofyse wordt aangemaakt, terwijl het in de adenohypofyse wordt geproduceerd.

Practicum; je kreeg een cel te zien en je moest zeggen of dat een plantencel, dierlijke cel, fungi of protozoa was.
daarna een cel waarin je delingsfases kon zien, en je moest een metafase tekenen. Ik vond die nie en heb er gewoon één getekend zoals we in de les gezien hadden.
de laatste vraag was een preparaat. Je moest zeggen welk organisme dit was + argumenteren waarom.

Hoofdvragen: Immuniteit (actieve - passieve vaccinatie)
dan een tekening van de chordaat-vertebraat maken + conventionele kleuren.
en als laatste: stollingsmechanisme uitleggen.

Het was niet supermoeilijk, hij is vrij vriendelijk. Maar hij gaat geen vragen stellen over de dingen die je hebt opgeschreven. Hij stelde een vijftal bijvragen waarvan ik er GEEN ENKEL kon, maar hij zei dat het goed was :roll:

tandartz

25-01-2007 18:32:35

hoofdvragen
-endoskelet bij vertebraten(geen doorsnedeken van ne chordaat vertebraat tekenen bij ons had den helft da gedaan en hij was een beke vies :lol: ) -->
visceraal craniaal axiaal skelet
op mondeling probeert hij u wel nog een beetje te jossen door lastige bijvragen: de eerste vallen nog mee: wa zijn suturen, foramen, fontanellen maar dan functie geleidingsuitstekels
-zenuwimpuls alles der en deraan: geen lastige bijvragen
-opvattingen over weefseldifferentiatie: lastige bijvraag: epigenese bij differentiatie, daar heb ik moeten passen :P

Coor'

25-01-2007 20:53:04

hmm epigenese?? weet iemand wat dat is? ik kan het niet terugvinden??!!

>>Jurgen<<

25-01-2007 21:06:42

Hoofdvragen
-Bespreek bloedgroepen
Bijvragen: waar treft men de agglutinogenen aan? (op rode bloedcellen)

-Teken het cleidoisch ei met zn extra-embryonale vliezen en geef hun functie
Bijvragen: hier ging ik de mist in, wist toen niet wat hij vroeg dus weet het nu zeker niet meer!
-Teken een nefron en bespreek
Bijvragen: als de bloeddruk wordt verhoogd waar wordt dat gedetecteerd en wat gebeurt er dan (ANF en heel de uitleg gedaan, "blablabla minder osmotisch water opgenomen!" krijg ik een antwoord "dus ga ge meer urineren" met een blik alsof hij dat moest hoorde en dat dat de essentie ervan was :) )
Waarom is er een deel waterondoorlaatbaar?
Als je alleen de weefsels op zich bekijkt, welk is dan hypotonisch tov het andere medulla of cortex? (ik vond het een rare vraag en heb dus maar luidop geredeneerd: "medulla is sterker hypertonisch dus.." en da was genoeg :) )

Practicum
-1e preparaat aanduiden: plant, lever, .. zeggen waarom (mocht theoretische argumenten en met het trukje van het afgeplakte stikkertje boven de lamp was dit geen probleem)
-zoek een metafase en teken die, zeg hoeveel X de cel heeft als X voor haploid staat en de verhouding chromosomen/chromatide
-achterste dwarssnede van kikkervisje:
1)Overtekenen 2)benoem 3)alles aanduiden 4)fylogenetische kenmerken (alleen relevant)

Mijn excuses maar ook al is het maar van gisteren geleden, ik weet geen woorden of stellingen meer (het ging goed dat weet ik nog!) Aja Jenner kwam in de woorden en in de stellingen voor :wink:

>>Jurgen<<

25-01-2007 21:10:33

Aja voor epigenese:

epigenese, bv.nw epigenetisch, het ontstaan en de ontwikkeling van een anatomisch of fysiologisch fenomeen in de periode tussen geboorte en puberteit.

Als je in het begin van het jaar die Coëlho Zakwoordenboek der Geneeskunde had aangekocht zou ik hem bovenhalen :wink: :wink:
Hij heeft mij bij het studeren van biologie anders wel mooi geholpen :D

tandartz

26-01-2007 07:38:57

hmm epigenese?? weet iemand wat dat is? ik kan het niet terugvinden??!!

ja hij heeft die vraag gewoon gesteld omdat ik anders alles juist had. Epigenese is alles wat van buitenaf de differentiatie beinvloed. Men wet echter nog niet welke. :? Als hij voelt da ge het goed kent krijgde opt einde een paar bonusvragen, waar je uiteraard zal moeten passen... :)

Coor'

26-01-2007 13:10:52

allright! thx

amaaaai alles goed gij tandartzz 8)

laten we hopen dat mijn ex ook zo goed gaat :lol:

tandartz

26-01-2007 15:05:26

allright! thx

amaaaai alles goed gij tandartzz 8)

laten we hopen dat mijn ex ook zo goed gaat :lol:

probeer vooral niet in de lach te schieten als je je mondeling aflegt omwille van zijn extreme houding in zijn stoel(heel hard onderuit gezakt) :P . zijn hoofd komt net boven de tafel :D

Coor'

26-01-2007 16:35:21

haha :D :D
lachen,
ik zal mijn best doen, en anders zeg ik wel dat ik van u moest ;)

tandartz

26-01-2007 17:25:07

is er volgende week donderdag iet te doen in de doc s bar? Ik zen dan gereed en ik heb zin om nekeer uit te razen...

boom

27-01-2007 08:35:06

Nog wat vragen van examen van gisteren:

Def:
endotheelcel, IgE, Lamarckisme, scheurbuik, TPA, enterogastrine, neurohormoon, plasmacel, oedeem en ...

Stellingen:
- E. Coli als endosymbiont, maakt vit K aan.
- Aanhechting van poly A staart gebeurt posttranslationeel
- Regulatie-eieren weerleggen de chromosoomdiminutietietheorie
- Chylvaten zijn lymfevaten vol lipiden
- Pseudocoelomata hebben enkel een darmspierzak en geen lichaamsspierzak (? over dat laatste ben ik niet zeker, maar het kwam daar op neer)
- een Rhesus negatief persoon mag meerdere malen rhesus negatief bloed krijgen.
- ... mss kan iemand aanvullen die dezelfde vragen had??

Hoofdvragen:
1) Wat is zo speciefiek aan adaptieve immuniteit
2) Hoe gaat de bloeddrukregeling in zijn werk?
3) Tekeningen die de oorsprong van mitochondrion, nucleus en ER verklaart.

succes nog!

Bruno

27-01-2007 21:56:35

Kheb ier een leuke site gevonde om uw practicumkennis es te testen of te leren. Tzijn foto's van preparaten met labels die ge kunt inschakelen.
Zeker de moeite waard om et es te bekijken ;-)
http]

grtzz Bruno

Coor'

28-01-2007 09:44:38

even nog een vraagske,

zou iemand mij RIA en ELISA eens kunnen uitleggen, mijn nota's daarover zijn niet meer leesbaar :?

zou tof zijn :lol: !

thx

tandartz

28-01-2007 11:04:10

even nog een vraagske,

zou iemand mij RIA en ELISA eens kunnen uitleggen, mijn nota's daarover zijn niet meer leesbaar :?

zou tof zijn :lol: !

thx

RIA en ELISA zijn twee uiterst coole technieken om antigenen te kwantificeren

RIA is radioactieve immuno assay
daarvoor heb je ten eerste antilichamen nodig verder nog normaal Ag(koud) en het uiterst interessante radioactieve Ag(warm)
ge moet eerst ne grafiek opstellen met gekende verhouden warm en koud Ag en dan meet je voor elke verhouding een radioactiviteit

nu kan de fun beginnen: als we een staal met bv bloed krijgen die een bepaalde hoeveelheid Ag bevat voegen we de antilichamen toe en ook radioactief antigen. vervolgens meten we de radioactiviteit van de antilichamen die aan de antigenen gebonden zijn en dan lezen we de hoeveelheid koud antigen af van onze coole grafiek die overeenkomt met de radioactiviteit.

ELISA aka enzyme linked immuno sobert assay is nog zaliger
8)

ELISA wordt bv gebruikt bij de zwangerschapstest.
als een vrouw zwanger is gemaakt door een of de andere geile postbode( moet niet perse een postbode zijn) dan zit er HCG in haar urine. HCG aka humaan chorion gonado tropine is in dit geval het antigen. In een zwangerschaptest zitten antilichamen voor HCG. men voegt de antilichamen toe aan de urine---> indien aanwezig complexvormig ag en al. indien niet aanwezig, jammer.

ook zit er in de zwangerschapstest een formidastisch substraat dat reageert met het HCG complex. Er zal een kleurvormig ontstaan; de vrouw is zwanger. geen HCG complex vrouw is niet zwanger.

dat was alles in een notedop

vanaf nu ben ik je persoonlijke held :D

jometdebanjo

28-01-2007 17:31:06

vraagje: Bij die voorbeeld vragen staat een paar keer iets van de milt, maar ik herinner mij niet of hij daar ooit iets van gezegd heeft en in het boek staat daar ook niks van. Dus zou iemand mij kunne zeggen of die nu endodermaal of mesodermaal van oorsprong is?
Sommigen zeggen mesodermaal omdat endoderm enkel voor't spijsverteringstelsel is, andere zeggen endoderm omdat em in't coeloom ligt.
iemand die't zeker weet? :)

dank bij voorbaat

de Jean

28-01-2007 18:20:26

mijn mening: ontstaat mee als uitstulping van het spijsverteringsstelsel en dus endodermale oorsprong. en hij ligt mee in de coeloomholte, dus zal het niet endodermaal zijn zoals nieren en gonaden. voila, en ik denk dat hij u met zo'n redenering wel gerust laat (tenzij hij echt ne slechten dag heeft en blijft doordrammen, dan zij ge ge-rogier-d natuurlijk!!! man toch, het niveau bezwijkt helemaal :lol: )

de Jean

28-01-2007 18:20:41

mijn mening: ontstaat mee als uitstulping van het spijsverteringsstelsel en dus endodermale oorsprong. en hij ligt mee in de coeloomholte, dus zal het niet endodermaal zijn zoals nieren en gonaden. voila, en ik denk dat hij u met zo'n redenering wel gerust laat (tenzij hij echt ne slechten dag heeft en blijft doordrammen, dan zij ge ge-rogier-d natuurlijk!!! man toch, het niveau bezwijkt helemaal :lol: )

jometdebanjo

28-01-2007 22:25:15

hehe, thx voor het antwoord :)

ForzaJuve

29-01-2007 18:48:39

Examenvragen van 29/01 staan op de 1e bac site:

http]

Lennart

20-08-2007 14:19:20

Examenvragen tweede zit 20/08/2007:

Definities:
Nachtblindheid, Bloedgroep A, Secretine, Oedeem, Synaps, Epitoop, Fotosynthese, ...

Stellingen:
... (hebben weinig indruk op mij achtergelaten)

Hoofdvragen:
1: Homeostase van suiker
2: Bouw van een skeletspiet
3: Humorale immuniteit
-Waarom specifiek?
-Probleem (voordeel?) crossreactie?
-Mogelijkheid om kwantitatieve analyse uit te voeren

Prakticum:
Doorsnede van een beestje :) . Dingen benoemen, fylogenetisch plaatsen, schets maken, ...

Huybrechts was heel vriendelijk en vroeg nog hoeveel vakken ik moest herkansen. Hopelijk ben ik er nu wél door.
Nu nog vier te gaan :D

else

24-08-2007 14:19:39

def:
bloedgroep b
beendermerg
cretens.. ('k kom niet meer op het woord, alleszins die ziekte die je krijgt aan een te kort van thyroxine. :P )
genetofoor
synaps
rachitis
signaalpeptide

stellingen:
nieren bepalen de ph in het bloed (of zo iets)
bij een zwangere vrouw wordt ghc (?) aangemaakt als zwangerschapshormoon
een rh- persoon heeft nooit problemen met rh+
restrictie-enzymen knippen selectief mRNA
alle eiwitten bevatten aan de Nterminaal methionine
sern-wright effect of wat het ook weer mag wezen, wordt veroorzaakt door sterke selectiedruk

hoofdvragen:
ontogenie van vertebraat nier, wat gebeurd er in de glomerulus.
doorsnede van chordaat die neurulatie heeft afgerond, juiste kleuren + benoemen
ontstaan en verloop zenuwimpuls.

practicum:
waar ligt de neurale buis bij lancetvisje
bij beenvissen, zoals voorn, wat zie je op doorsnede die je niet zietr bij andere vertebraten (of zo iets)
hoe herken je of een annelida longui. of frontaal door gesneden is
waarom hebben wormen zoals ascaris geen darmspieren
hoe zie je het verschil tussen prokaryoot en protozoön, zoals een pantoffeldiertje.

als er me nog iets te binnenschiet, vul ik wel verder aan!

Kattie

24-08-2007 16:00:30

Owla, da is precies niet het "gebruikelijke" practicum?

Anonymous

24-08-2007 17:57:27

Examen was dan ook in CPR B en dus zonder microscopen...

de JERRE

24-08-2007 17:58:27

jaaaaah ik had etzelfde exame

SIMPELER GAARNE

den huybrechts mag zoo hard

behalve practica da suckte wel da was maar iets raar zene

mja ik kan mij nie voorstelle da da nog veel boeide

else

24-08-2007 18:34:38

jammergenoeg, want die vragen vond'k toch maar wat raar.
in tegenstelling tot het practica van januari.

de JERRE

24-08-2007 19:38:28

jammergenoeg, want die vragen vond'k toch maar wat raar.
in tegenstelling tot het practica van januari.

idd die practica da vondek ook maar raar ze

ikke zot hard lere om al die tekeningskes perfect te kunne benoeme en dan krijge wij van die kutvraagskes

else

25-08-2007 08:32:43

wat heb jij daar trouwens op geantwoord?

en zat jij zo in het midden vanvoor? :')

Thys

07-09-2007 14:42:46

we zijn er vanaf... jipiekajee

voor die van volgend jaar:

hoofdvragen:
-cleidoisch ei en alle vliezen
-centraal dogma: bespreek
-de wervel: bespreek deze en waarvoor diene de uitsteeksels

practicum: we hadden een voorn: fylogentische kenmerken en schetse

def:
-seagall wright ding
-endosymbiose theorie
-... damn kop doet te hard zeer om na te denken :d
-peristaltiek
-...

stellingen:
-van bloedgroepen iets van rhesusfactor en een met B/A
-...

men geheugen laat me in de steek
maar tis gedaaan 8)

hell yeah :D

Jel

16-01-2008 13:11:00

Zo, examevragen van 2008 (in een topic van 2007)

Woordjes:
Lymfe
Endocriene pancreas
Trombose
Hematocriet
Fotosysteem 2
Epitoop
...

Stellingen:
Vitamine K is vetoplosbaar en een steroidmolecule (of zoiets was de vraag)
Bloedgroep 0 heeft geen agglutinine op de rode bloedcel.
Genetische variabiliteit en selectie zorgen ervoor de speciatie altijd optreed.
In het begin van de embryogenese is het allantois gevuld met vruchtwater.
Coticosterone is een mineralocorticoid en zijn functie is osmoregulatie.
In de dunne darm zorgen lipase ervoor dat vetten geëmulgeerd worden.
...

Hoofdvragen:
Wat is lymfe, hoe onstaat het en wat is zijn rol in de gasuitwisseling?
bijvragen: waar en waarom wordt lymfe weer opgenomen?

Axiaal skelet en leg in detail uit wat enchondrale verbening is.
Bijvragen: waarvoor dient het axiaal skelet, wat is een wervel, wat is de functie van de uitsteeksels, welke soort beenderen zijn er vooral bij baby's, ...

Geef de embryologische ontwikkeling van een chordaat die de neurulatie voltooid heeft.
Bijvragen: waaruit onstaat wat en wat vormt nu het echt coeloom?

Practicum:
een levercel, een meiose en een preparaat van een spoelworm

Het was niet echt moeilijk moet ik zeggen, ik was wel een beetje teleurgesteld dat hij geen nieren, zenuwen, ademhaling of spijsvertering vroeg als hoofdvraag, maar goed ...

Ik vind het wel grappig, ik dacht altijd: is het nu echt zo moeilijk om die 10 woordjes en 10 stellingen te onthouden, maar blijkbaar is dat echt zo, we zijn nu een paar uur verder en de helft ben ik al vergeten.

Anonymous

24-01-2008 12:09:39

Nog iemand biologie al gehad die zich de hoofdvragen nog herinnert?

Hidde

24-01-2008 15:22:53

eens even denken...
3.definieer speciatie
2. Leg uit hoe je Groeihormoon kunt aanmaken mbv recombinant DNA -technologie en bacterien (deze had ik niet volledig)
1. determinatieve Klievingstheorie: wat het evolutieve verschil maakt: met mozaiek eieren en regulatie eieren, enzovoorts.

Ik houd mijn vingers gekruist, Huybrechts was niet negatief tijdens mijn mondeling, maar ben er ook niet echt zeker van dat ik niet gebuisd ben.

Anonymous

24-01-2008 15:50:00

1) Uitleggen hoe eiwitsynthese verloopt als het eiwit voor secretie bestemd is

2) Tekening maken van neurale stadium van een chordaat, structuren hierin aanduiden en zeggen welke functies die later gaan hebben

3) De grafieken van de menstruele cyclus tekenen

(en een hoop bijvraagjes mondeling, natuurlijk)

brendajanssens

24-01-2008 16:42:05

1) wat is selectie
2) leg determinatie uit en bverband differentiatie
3) hoe laat je een bacterie humaan groeihormaan producere (recombinant dna dus)

Jel

24-01-2008 17:39:34

eens even denken...
3.definieer speciatie
2. Leg uit hoe je Groeihormoon kunt aanmaken mbv recombinant DNA -technologie en bacterien (deze had ik niet volledig)
1. determinatieve Klievingstheorie: wat het evolutieve verschil maakt: met mozaiek eieren en regulatie eieren, enzovoorts.

Ik houd mijn vingers gekruist, Huybrechts was niet negatief tijdens mijn mondeling, maar ben er ook niet echt zeker van dat ik niet gebuisd ben.

Je kan je punten toch gewoon meelezen? Of heeft hij een nieuw systeem bedacht? :d

Anonymous

24-01-2008 19:12:55

1) wat is selectie
2) leg determinatie uit en bverband differentiatie
3) hoe laat je een bacterie humaan groeihormaan producere (recombinant dna dus)

Bij 3), dat is toch niet volledig recombinant DNA? Want dat is toch met copy DNA etc? Of verwacht hij ook dat je eerst heel recombinant DNA technologie uitlegt en het dan zo toepast met cDNA?

brendajanssens

24-01-2008 19:42:52

hij wou eigelijk ni heel veel wete, hij vroeg wa ervoor nodig was dus plasmide enz... en dan bijbrage als kan da dna uit elke menselijke cel gehaald worde (wa dus niet zo is ma da wist ik ni) en ook waarom da da me een plasmide moest en ni me een genofoor (interons)

en idd ge kunt u punte gewoonl eze, hij schrijft ni al te voorzichtig! ook ni vergete onder hetr plakkerke van het preparaat te kijke!!

Anonymous

24-01-2008 19:49:05

Die bijvraag (ja sorry maar lijkt mij echt een typische bijvraag) is dat omdat in niet alle cellen van de mens matuur mRNA zit waardoor als ge dat reverse transcripteert ge dus introns hebt?

Want in de pancreas haalde men de mRNA's voor insuline enz tis dermee dat ik daaraan dacht.

Hidde

25-01-2008 13:16:53

Je kan je punten toch gewoon meelezen? Of heeft hij een nieuw systeem bedacht? :d

je moet me natuurlijk niet te hoog inschatten :cry:

ach hij zei in ieder geval niet: "bij de tweede zit moet je toch anders gaan leren" zoals bij sommigen :roll:

JohnDoe

30-01-2008 17:15:04

hij heeft al enkele keren gevraagd welke Vene/Arterie spieren heeft.
Ze hebben toch beide glad spierweefsel (tunica media).
Of hebben de venen nog andere spieren zoals aangeduid op afbeelding 88 op pagina 74?

de Jean

30-01-2008 17:35:21

voor hetgeen wat overeenkomt met wat wij gezien hebben en wat huybrechts daarvan zegt: tunica media in venen is veel minder ontwikkeld dan in arteries, waar de spierlaag (gladde spieren) extreem dik is.. in venen wordt bloed passief naar het hart gestuwd door kleppen en werking van spierpomp (bewegen=vene platduwen, waardoor blud weggepompt wordt in richting van hart) je hebt wel een punt als je zegt dat venen ook gladde spieren bevatten, maar in verhouding tot arteries is dat veel veel minder.