examen statistiek

Live forum: /viewtopic.php?t=15606

Nomissimon

11-06-2008 08:39:42

Op hoeveel staan de verschillende onderdelen nu eigenlijk? 10 voor epidemiologie en 20 voor statistiek?

JohnDoe

11-06-2008 09:15:41

Ik dacht 15 statistiek, 5 excel-layout en 10 epidemio.
Het totaal op 30 dus...

Nick

11-06-2008 12:02:50

ik dacht 10 vraagstukken statistiek, 5excel en 5 epide?

Nomissimon

11-06-2008 12:08:12

Wat moeten wij nu kennen van correlatie?
Ik kan mij niet herinneren daar in een werkzitting iets van te hebben gedaan... (tenzij ze die laatste oefeningen van excel bedoelen, die waar er geen oplossingen van zijn?)

JohnDoe

11-06-2008 13:27:29

Van correlatie weet ik niet.
Kan het dat er fouten steken in dat proefexamen?
Ik reken dat correlatieding (dat we niet moesten kennen :P) exact uit volgens hoe het in het boek staat, en elke keer zegt het dat het fout is... (ik krijg volgens de 2 verschillende methodes -1 en volgens hen moet het 0,601 zijn ofzo).
Het "zijn dit onafhankelijke gebeurtenissen" is al zéker fout!
Ze ZIJN onafhankelijk :x
Ik verschoot eerst keihard van mijn punten :P
Toen zag ik dat je 0 kreeg op alle open vragen :D uiteindelijk dus nog zeer goed gescoord ;)

Nomissimon

11-06-2008 15:11:35

Ja, das wel lichtelijk choquerend, en ze zijn inderdaad onafhankelijk :x

Ik denk da ik da correlatieding wel uitkwam, ik zal er straks eens naar kijken, ben mij nu aan het verblijden met de excelwerkzitting (en mijn lay-out wat deftig aan het plannen :wink: )

JohnDoe

11-06-2008 15:57:31

Ja, das wel lichtelijk choquerend, en ze zijn inderdaad onafhankelijk :x

Ik denk da ik da correlatieding wel uitkwam, ik zal er straks eens naar kijken, ben mij nu aan het verblijden met de excelwerkzitting (en mijn lay-out wat deftig aan het plannen :wink: )

Hoe moet ge die layout eigenlijk fixen?
Gewoon wat mooie grafiekjes zetten bij de correlatie vraag die we niet moeten kennen? ;)

Nomissimon

11-06-2008 16:09:51

genoeg mogelijkheden denk ik, hij zal wel zeggen wat hij wil, één werkblad per oefening, wie weet :P

Anonymous

12-06-2008 15:55:32

Pssst... It is I, Leclerc! (Om verbanning van de univ te mijden post ik ze maar anoniem ;))
Hier opgaven voor excel en epidemiologie van 12-juni examen...

Nick

13-06-2008 14:58:15

Van ranst stelt precies toch moeilijkere vragen dan ik verwacht had :? daar gaat mijn redding voor statistiek. Heel vriendelijke mens die jos, maar lesgeven, niet echt zijn ding, en spijtig genoeg heeft hij voor statistiek niet de moeite gedaan een goeie cursus te maken zoals voor fysica in het eerste semester of een iets deftiger handboek aan te schaffen, bv. 1 van de 150 andere statistiekboeken die er in acco staan bij de sectie wiskunde en calculus ofzo :)

JohnDoe

13-06-2008 15:26:01

Het is het examen van 2008 en niet dat van 2007 (zoals er staat)
@ Nick: om nog maar te zwijgen van de geweldige werkzittingen, en het feit dat het examen op excel 2007 is, en de enige (!) excel-werkzitting op 2003... :?

Nomissimon

13-06-2008 15:44:35

Het boek is vermoed ik omdat het uit een 'medische' invalshoek is gemaakt, en aangezien dat mooi past in de doelstellingen om vanaf het eerste jaar al meer medisch-toegepast te werken...

Hmmmmmmm, al 22/24 mensen die da gedownloaded hebben... En die hebben da allemaal gedaan zonder hun eigen vragen van anatomie online te zetten. Zo gaat de sociale zekerheid en dergelijke kapot :P

Maar excel, ja, ik moet toegeven dat ik het niet excel gedeelte van mijn examen ook niet met excel heb gedaan, maar gewoon met tabellen. Als ze mij 6 werkzittingen leren om die tabellen te gebruiken dan zal ik ze ook gebruiken. Das hetzelfde als mij eerst leren iemand te reanimeren op een bepaalde manier, dan mij dat te laten inoefenen en dan te zeggen dat er een andere manier is. Welke van de twee manieren zou ik gebruiken als er iemand een hartstilstand heeft...

Mr-tn

13-06-2008 16:47:42

Statistiek is toch te doen op 2 dagen, kheb mijn werkzittingen al is bekeken (wel de theorie nog niet echt geleerd, dus uit mijnen boek bedoel ik) en excel kan ik al. Epi schat ik een voormiddagske (4 uurkes dus) en 1.5 dagen stat? Is dat genoeg?

Nomissimon

13-06-2008 16:51:16

Ja, als ge excel niet helemaal moet uitzoeken zoals ik is anderhalve dag wel voldoende.
Epidemiologie gaat wel sneller gaan dan 4 uur denk ik. Maar in elk geval is het goed te doen.

Nick

13-06-2008 18:32:20

laat ons hopen, ik heb geen zin in een buis voor een 3-credit vakje hoor.

JohnDoe

13-06-2008 19:35:08

laat ons hopen, ik heb geen zin in een buis voor een 3-credit vakje hoor.

Ge hebt uw lot (grotendeels) in uw eigen handen hé...
Met 2 dagen kom je wel toe hoor... ;)

Fernando

13-06-2008 21:26:44

Buizen op 3 credit vak stinkt hard ... vieze keuzevakken van tweede Bachelor..

Ik hoop dat 2 dagen te doen is , en als dat niet te doen is ben ik ge-Jos-t ( hij leek me grappig op dit uur).

Examenvragen zijn leuk , bedankt hiervoor anonieme Cafébezoeker

Nick

13-06-2008 22:22:53

Hoe leren jullie dat trouwens? alsof het een gewoon examen is, of doen julle enkel oefeningen en hopen jullie dat als je iets niet snapt,... je het dan wel zal terugvinden in het boek?

Controleert de jos trouwens echt het boek, of zegt hij dat maar als afschrikmiddel?

JohnDoe

14-06-2008 09:48:39

Iwein loop rond en pakt er hier en daar een boek uit...
Als je geluk hebt ;)
Maar doorgaans zien ze het wel als je heelder dingen hebt bijgeschreven in je boek, ze zijn ook niet blind hé :P

Nick

14-06-2008 11:44:47

mmm ja, dan maar men mailbox van toledo volsteken met spiekmails :D

De jos heeft trouwens eens gezegd in een les dat :

Var (som)= n Var(x)

en dat Var(n X)= n².Var(X)

op p 141 in het boek staat precies net het omgekeerde? Kan dat? Of is er hier een intelligente geest die het verschil tss die 2 eigenschappen ziet?

Kasper

15-06-2008 18:45:23

Nog een vraagje over het deel van hypothesetoetsen: eenzijdige alternatieve hypothese.

Je moet zo eerst de gestandardiseerde variabelen bereken via de formule van t= ... . Dat is geen probleem maar dan moet je uw t(n-1,alfa) berekenen via Pr(t<t(n-1,alfa))=alfa
En voor dat laatste [t(n-1,alfa)] kom ik altijd een foute uitkomst uit...

Hulp? :roll:
:)

Nomissimon

15-06-2008 20:08:31

Of je kijkt gewoon in je tabel (nr. 5 is het als ik het mij goed herinner)
Of bij excel, neem je TINV en vul je daar alfa in, het aantal vrijheidsgraden en één voor éénzijdig.

Mr-tn

15-06-2008 20:11:07

zeg moogt ge eigenlijk kiezen met welk vd 3 delen ge begint? Ale, zeggen ze gewoon de bestanden staan daar, open die en begin?

Nomissimon

15-06-2008 20:19:04

inderdaad, begin met wat je wil..., en stuur door wanneer je wil, en dan kijken ze da na (dat alles doorgestuurd is) en ben je weg.

Anonymous

06-06-2009 14:28:08

Is het examen statistiek ook meerkeuzevragen? Hoe zit dat dan met de foutenaftrek? Is er een aftrek bij gokken of geldt dit niet bij statistiek?

Twabi2

06-06-2009 15:41:20

Een beeeetje moeite mag wel. Het examen van vorig jaar staat recht boven u. Ge moet het maar openen.

Anonymous

06-06-2009 17:25:33

Dat is toch enkel epi en excel gedeelte. Ik zie het 'echte' gedeelte van Statistiek toch niet staan? En ik zie ook niks staan ivm giscorrectie?
Ben ik blind?

Twabi2

06-06-2009 18:26:48

Voor zover ik me herinner was er niet veel meer dan dat... Mss kan iemand anders dat nog eens bevestigen, maar ik dacht dat alles op PC moest gemaakt worden.

Anonymous

06-06-2009 19:38:57

Ja er is een deel Excel op 5 punten, dit is puur excel. En dan een deel met vraagstukjes over vanalles met onder andere toetsen en hypothese die je moet uitwerken. Ma dit gedeelt schijnt ook meerkeuze te zijn. En ik vraag mij af of dit ook met giscorrectie is en hoe die dan wel toegepast wordt?

PS: twas nie dat ik wat te lui was om naar boven in het forum te gaan hoor,Twabi2 :lol:

Twabi2

06-06-2009 20:02:51

Hm, ik kan mij geen losse bladeren herinneren. Aan de andere kant, mijn geheugen is niet zo geweldig goed, dus veel kans dat je gelijk hebt.

Om 100% zeker te zijn: prof mailen

En mijn excuses, ge had inderdaad gekeken :)

de Jean

06-06-2009 22:15:59

examen statistiek is deels meerkeuze, deels enkel getalletje of formuletje invullen en dan 2-3 vragen waarbij je volledig antwoord moet uitschrijven.

ik denk dat giscorrectie -1/3 was voor de meerkeuzes, bij de getalwaarden neemt hij soort van "marge" waarin ge moet vallen (om afrondingsfouten te vermijden enzo)

de open vragen worden beoordeeld op alles.. dus zelfs als ge het ni weet, kopieer de werkwijze van de voorbeeldvragen in het boek (alle opgaven zijn bijna tzelfde en tis quasi gewoon overschrijven met andere getalletjes!!!) en dan kunt ge nog de helft van de punten halen..

zie dat ge excel en epidemio goed genoeg kunt en kent, en dat ge een paar kleine vraagjes statistiek kunt (tip: tzijn heel vaak dezelfde of gelijkaardige als in WZ of vorige examenreeksen!!) en een aantal grote oefeningen kunt nabootsen.. ni veel studeerwerk insteken, enkel zien da ge het kunt toepassen en dan is da geen probleem..

jos is klote, maar wen er maar aan, hij houdt je bezig tot en met 3e bach.. ;-)

succes ermee!!

Anonymous

07-06-2009 11:52:47

Bedankt mannen! (en Twabi2: tis nie erg hoor)

Tmoet wel lukken dan. Tis de zaak van geen buispunten te verspelen op zo een vakske gelijk statistiek he. Ik denk dat je ze bij CB1 en Anatomie beter kunt gebruiken (of filo). Maar ik hoor zo weinig mensen praten over de moeilijkheid van CB2,raar, iedereen heeft het over CB1 en Anatomie. Mrja...

Stat en Epi is nu duidelijk, de rest is voor later!

Anonymous

10-06-2009 22:54:34

Bedankt mannen! (en Twabi2: tis nie erg hoor)

Tmoet wel lukken dan. Tis de zaak van geen buispunten te verspelen op zo een vakske gelijk statistiek he. Ik denk dat je ze bij CB1 en Anatomie beter kunt gebruiken (of filo). Maar ik hoor zo weinig mensen praten over de moeilijkheid van CB2,raar, iedereen heeft het over CB1 en Anatomie. Mrja...

Stat en Epi is nu duidelijk, de rest is voor later!

Effe vraagje: Examen statistiek, het gedeelte niet op excell, dat je dus eigenlijk moet oplossen, mag je dat ook met excell doen? Of moet je je werkwijze opschrijven en echt zelf uitrekenen? En hoe zet je dit dna op excell, gewoon overtypen? Ik snap het blijkbaar niet zo goed...Iemand enige hulp?

Thanx

de Jean

11-06-2009 01:22:06

Effe vraagje: Examen statistiek, het gedeelte niet op excell, dat je dus eigenlijk moet oplossen, mag je dat ook met excell doen? Of moet je je werkwijze opschrijven en echt zelf uitrekenen? En hoe zet je dit dna op excell, gewoon overtypen? Ik snap het blijkbaar niet zo goed...Iemand enige hulp?

Thanx

mmh wat ik er mij nog van herinner is dat je dat "in principe" op rekentoestel moet maken, maar je zit toch achter je pc dus kan je gemakkelijk efkes in excel doen.. uit de werkzitting zou je normaal de functies voor kansberekening en dergelijke moeten kennen/kunnen in excel en die zijn gelijkaardig op een grafisch rekentoestel. en wat bedoel je met dingen overtypen naar excel?

greetz

Anonymous

11-06-2009 09:02:48

Je mag alles met excel doen, dit wordt ook aangeraden. Maar je rekentoestel mag je ook gebruiken. Je moet gewoon je werkwijze van de grote oefeningen in typen. Formules moet je niet overtypen, daarvoor kan je verwijzen naar het boek. Uitkomsten en denkwijze is voldoende.
Voor de kleinere oefeningetjes van kansen en verdelingen. Gewoon op papier uitrekenen of met excell en de uitkomst weer op pc typen