Weggevallen deel Epidimiologie

Live forum: /viewtopic.php?t=20621

Anonymous

28-05-2010 08:37:52

Heey,

Op toledo staat het bericht dat het laatste deel in de cursus is weggevallen.
Zou iemand zo vriendelijk kunnen zijn om te zeggen welk stuk dat juist is...

Alvast bedankt

Anonymous

01-06-2010 09:08:41

moeten we alleen slides kennen?

AlexanderD

04-06-2010 15:57:40

Er staat hier op medica een mooie samenvatting (de tweede geloof ik). Een 20tal pagina's lang, en die volgt relatief goed de slides.

Ik leer die + die enkele slides over Mexicaanse griep, aangezien dat nieuwe leerstof is :).

Ik heb wat vragen van vorige jaren bekeken en die zijn nogal simpel, dus epidemiologie komt wel goed ;)

Fee

08-06-2010 21:07:06

leerstof van mexicaanse griep? hmm, waar kan ik die vinden?

AlexanderD

09-06-2010 09:20:56

http]

Hier staan de slides van dit jaar, en daarin staat af en toe een verwijzing in naar de Mexicaanse griep :wink:

Vanhoof

09-06-2010 16:17:55

Net bekeken, toch precies niets gezien over de mexicaanse!
Toch bedankt, het is altijd fijner om actuele dia's te zien, ipv die van 2005 ofzo...

Iets verder in't forum waren examenvragen te vinden van epidem.
nl

1. Definieer Ďbasisreproductiegetalí ? Waarvoor gebruiken we dit getal ?
Dus basisreproductiegetal: gemiddeld aantal personen dat geinfecteerd zal worden door een besmette "index" persoon

dus da wordt gebruikt voor?

2.Wat is het verschil tussen de 'incubatieperiode' en de 'latente periode' bij een infectieziekte ?
Ja, da is gemakkelijk, incubatie is de tijd tot de clinische symptomen "tevoorschijn" komen, en latente is de tijd totdat ge andere mensen gaat infecteren

3. Wat is een sociogram ? Wanneer gebruiken we dit in een epidemiologisch onderzoek ?
Zo een grafiek van mensen die geinfecteerd zijn, en met welke mensen ze in contact komen zeker?
Wannee gebruiken? om te onderzoeken waar een ziekte vandaan komt, of wie er allemaal mogelijk besmet is?

4. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de epidemiologie van niet-infectieuze aandoeningen en de epidemiologie van infectieziekten?

euhm?

5. Leg kort uit welke verschillende soorten maatregelen moeten genomen worden tijdens een grieppandemie om de morbiditeit en mortaliteit in de samenleving zo laag mogelijk te houden.

Dus, ik zou zeggen..
De incidentie proberen omlaag te krijgen door mensen te vaccineren, isoleren. (vooral de zwakkeren)
En de Case Fatality Rate omlaag halen door mensen te behandelen?
De verspreiding van de infectie tegengaan door richtlijnen te geven aan de bevolking?

Iemand zin om mij aan te vullen/verbeteren?

AlexanderD

09-06-2010 19:14:56

Bij de 1e les, het overzicht van de belangrijke griepepidemieŽn staat er een slide of 8 over de mexicaanse. Das maar een beetje naar varkentjes kijken, ma bon, tis toch iets :)

Jouw vragen:

1. Basis reproductiegetal:
Dat is o.a. belangrijk om te kijken welke maatregelen aangewezen zijn, en of dat de genomen maatregelen genoeg invloed heeft.
Overdreven vb: Als 1 persoon gemiddeld 100 man besmet, is dat een gigantisch besmettelijke ziekte, en (zeker als de symptomen gevaarlijk zijn) is het nodig om zware maatregelen te nemen (quarantaine, enz...). Als de genomen maatregelen ervoor zorgen dat 1 persoon nu nog maar 40 man besmet, dan ben je relatief goed bezig, als het amper afneemt, moeten de maatregelen versterkt worden.

2. Klinkt goed

3. Same

4. Bij infectieuze aandoeningen is er nood aan preventie en urgentie. Bij niet infectieuze aandoeningen is dit niet 'dringend' want er is geen direct gevaar voor de bevolking?.

5. Jup

Het is al een paar weken geleden dat ik naar epid. heb gekeken, dus ik zou nu ook niet meteen blind vertrouwen op mijn antwoorden :)