oplossing examvraag (coxatrose/heupfractuur/botmetas/...)

Live forum: /viewtopic.php?t=10986

Anonymous

26-06-2007 08:55:41

casus over een oude man met pijn in gluteaalstreek, lies en uitstralend tot aan de knie. Plots begonnen met heffen, aantal maanden geleden. Pijn is progressief, bijna continu maar toch verergering naar de avond toe. Geen koorts. Is gekend met idiopatische osteoporose. KO: licht beperkte endorotatie van de heup, voor de rest normale beweeglijkheid, wel pijn bij mobilisatie. Druk- en kloppijn diffuus over de laaglumbale wervelkolom. Atrofie van het bovenbeen.
DD Avasculaire necrose van de heup; Infectieuse artritis; Coxartrose; Botmetastase; Heupfractuur

Is da nu coxartose of heupfractuur?

coxatrose geeft toch smorgensstijfheid en startpijn, ik dacht eerst dat hem dit had,maar dat klopt dan niet

wat zijn de symptomen van heupfractuur dan eigenlijk?

DIe botatrofie door wat zou dat dan veroorzaakt zijn?

en avasculaire necrose is toch een heel laattijdig verwikkeling van een fractuur? (of bij niertransplant, etc...maar dat is het hier niet)

geneesfee

26-06-2007 09:31:04

discuspathologie?

belletje

27-06-2007 22:42:05

iemand die even hulp wil bieden om deze vraag op te lossen?
blijkbaar is m al meer als eens geweest ,wel beetje raar zo ne orthopedie rheuma casus:-)

huulp huulp

thx

Anke

28-06-2007 05:49:53

Symptomen heupfractuur: als ik me niet vergis ligt het been in adductie en exo/endorotatie( 'k weet niet juist meer, ik gok op exo) waardoor een schijnbare verkorting van het been optreedt (zie Broos ergens). Uitzondering hierop is wanneer de fractuur een indeuking is, waarbij de functionaliteit nog redelijk deftig is.

Wat atrofie van het bovenbeen betreft: bedoelen ze daar niet spieratrofie mee (ipv botatrofie?) wat zou kunnen verklaard worden door verminderd gebruik van het been door pijn?

Anne|ies

28-06-2007 20:30:45

volgens mij blijft iemand met een heupfractuur zo lang ni 'rondlopen', zoiets doet toch veel meer pijn, abnormale stand, abnormale beweeglijkheid enzo
ondanks het feit dat het had gekunnen ja, man met osteoporose

osteonecrose kan wel plots ontstaan hoor en geeft na een tijdje continue pijn, ik weet niet of het ook kan ontstaan in de context van osteoporose, maar het lijkt mij logisch van wel??
en aangezien het bewegingsbeperking en functieverlies geeft, verklaart dat ook ineens de atrofie van het bovenbeen

over coxatrose en septische artritis kunt ge wel genoeg voor- en tegenargumenten geven :)

botmeta: ik neem aan dat zoiets meer gelokaliseerde botpijn geeft? en miss ook wat algemene symptomen, en ergens een vermoeden of voorgeschiedenis van een primaire tumor? En ook nog geen effect van rust of activiteit op de pijn,en het ontstaat eerder insidieus...

ik weet alleen niet goed wat aanvangen met die diffusie druk- en kloppijn.. :)

laat dees vraag maar komen, dan ben ik gerust

trouwens, ge moet toch helemaal geen diagnose stellen (maar een dd), da kunt ge toch nooit zonder bijkomende onderzoeken... in de wz enzo stonden vaak toch ook meerdere mogelijkheden op de 1ste plaats

Moest ge zo al een diagnose kunnen stellen dan kunnen we alle RX, bloedonderzoeken, etc afschaffen :D

Haidi

28-06-2007 23:25:16

volgens mij blijft iemand met een heupfractuur zo lang ni 'rondlopen', zoiets doet toch veel meer pijn, abnormale stand, abnormale beweeglijkheid enzo
ondanks het feit dat het had gekunnen ja, man met osteoporose

Toch nog iets anders gevonden:

Femoral neck fracture: With partial or completely displaced fractures (types 3 and 4, respectively), the patient has severe pain and lies with the extremity slightly shortened, abducted, and externally rotated. In the case of a stress fracture or severe impaction fractures (types 1 and 2, respectively), the only physical findings may be minor pain with little or no limitation in range of motion.

Anne|ies

28-06-2007 23:38:54

welja, maar dat had anke hierboven al gezegd eh :)

ik zou dus gewoon bij mijn 'min-teken' zetten: MAAR...igv impactiefractuur blabla

hoera voor reumato
boe voor hemato!