salmonella ea. bij reactieve en enteropathische spA

Live forum: /viewtopic.php?t=11028

Jeroen Dekervel

26-06-2007 23:02:09

Is er een verschil tussen de darminfecties bij reactieve dan wel enteropatische spondyloartropathieŽn? Heeft het iets te maken met het al dan niet aanwezig zijn van een kiem?

waarvoor dank

en apropos, lyme bij reactieve spA en lyme in de eerste les bij mono-artritiden... is dat ook niet hetzelfde? in de casus van onze jonge 18er was het alleszins een knie...

en nog apropos: reiter is volgens het alwetende internet gewoon heeltegans hetzelfde als reactieve spA... kan(di)da?

nogmaals dank

Anne|ies

26-06-2007 23:31:26

als het een enteropath artritis is op basis van een enterogeen organisme, dan zijn de kiemen hetzelfde als bij een ReA door darminfectie (shigella, salmonella, yersinia, campylobacter)
Volgens mij maken ze dan gewoon een onderscheid op basis van het verloop/ symptomen en de labotesten (ofwel p-ANCA ofwel IgA)

Reiter is een vorm van ReA, nl door een venerische infectie (dus met urethritis)
maar het kan ook door een enterische (zoals hierboven dus) en dan ist ni Reiter
maar ik denk dat de venerische wel frequenter is, of toch 'typischer'

en dat van lyme weet ik niet juist wat ge bedoelt, ik heb de algemene delen wat geskipt, die inleiding over mono of polyartritis enzo :) Maar dat zal wel hetzelfde zijn, tis een ReA, dus poly en dan derna (maanden tot jaren later) wordt dat een monoartritiske...dat is de natuur van het lyme-beestje zeker?

Jeroen Dekervel

26-06-2007 23:46:31

hmmm, dat van reiter betwijfel ik met graagte:
ik heb er reden toe, want het was een mof!

Background: In 1916, Hans Reiter described the classic triad of arthritis, nongonococcal urethritis, and conjunctivitis.

What used to be known as Reiter syndrome is now referred to as reactive arthritis (ReA). This change has occurred in part because of Hans Reiter's affiliation and activities with the Nazis during WWII.

Reactive arthritis refers to acute nonpurulent arthritis complicating an infection elsewhere in the body.

Reactive arthritis falls under the rheumatic disease category of seronegative spondyloarthropathies, which includes ankylosing spondylitis, psoriatic arthritis, the arthropathy of associated inflammatory bowel disease, juvenile-onset ankylosing spondylitis, and juvenile chronic arthritis.