RA

Live forum: /viewtopic.php?t=8538

m0323174

30-04-2007 20:19:46

Waaler Rose en Latex test : idem ? Hoe ? nut ?

RA : vanwaar komt de trombocytose ?

prognose RA : oa DR4 speelt een rol : wat is DR4 ?

skyzwalper

01-05-2007 20:19:06

Ik denk dat de trombocytose het gevolg is van het inflammatoire proces en je daardoor verhoging ziet van de bloedplaatjes. Thrombocytopenie kan trouwens ook, maar dan eerder in de setting van cytotoxische behandeling.

Die DR4, daarbij is het gewoon belangrijk dat RA een genetische ontvankelijkheid heeft. Ernst wordt daarbij geassocieerd aan allerlei genen, waarvan (denk ik) DR4 de eerste was die men ontdekte. Maar ondertussen heeft men in de pathogenese nog andere genen ontdekt en blijft men er ontdekken. Ik weet het niet vanbuiten maar ik veronderstel dat DR4 geassocieerd is met ernstigere ziekte (daar het bv. correleert met het voorkomen van Felty syndroom (triade van splenomegalie, leucopenie en ulceraties aan het been - iets wat nog maar zelden gezien wordt bij RA maar vroeger naar het schijnt meer).)

Die Waaler Roose en Latex weet ik zo niet meteen :oops: maar de Primer geeft vast en zeker meer info. En anders es wat googlen :wink:

s0170693

05-05-2007 12:59:32

Waaler en Rose en Latex ( pagina 2 hoofdstuk 2 cursus ) worden beiden gebruikt voor de bepaling van Reumafactor, Waaler en Rose is iets meer specifiek, hoe het werkt weet ik ook niet, maar denk dat dit het belangrijkste is dat je moet weten van die test.