reumatologie

Live forum: /viewtopic.php?t=8650

Igorrio

13-05-2007 11:03:52

Reumato even doornomen en ik zit nog met paar vraagjes!

1) bij chronische oligo-/polyartritis staat er daar PSS. Nu vroeg ik mij af of dit voor progressieve systeemsclerose of primair Sjogren syndroom staat? Iemand die dit opgeschreven heeft in de les?

2) Om het onderscheid tussen een jichttofi en een RA nodulus te maken ken men deze puncteren! Bij een van de twee komt er 'wit krijt' uit, maar bij welkeen was da juist?

3) Wat zijn geoden? (staat bij osteoartrose, les 4)

4) Op het einde van de slides van les 4 staat daar paar thema's. Alhoewel ik in de les was, heb ik daar niets van oplossingen bijstaan. Iemand die dit wel heeft?

Een héle boterham, maar het zou voor mij allemaal stuk duidelijker worden als er een vriendelijke ziel mij kan helpen?

Groeten

Anonymous

13-05-2007 11:46:44

1. PSS: progressieve systeemsclerose (genoteerd in de les)
2. wit krijt is volgens mij bij jicht
3. geoden: subchondrale botcysten heb ik erbij staan, ben dan nog eens tegengekomen ergens anders en toen was de omschrijving ''gat in het bot''. Kies maar :)
4. ook geen oplossingen

s0170693

13-05-2007 13:36:48

wit krijt denk ik ook bij jicht en die geoden die kun je terugvinden in de RX atlas deel 4 :-), dat zijn idd "gaten" ( osteolytische zones ) in het bot die worden omgeven door een osteodense boord

skyzwalper

15-05-2007 17:05:24

bij jichttophi: als je die opendoet of chirurgisch wil reseceren dan komt daar van dat wit plakkerig tandpasta-achtige substantie uit.
Ziet er ongeveer zo uit :D 8)
http://www.path.vghtpe.gov.tw/chinese/html/VirtualClass/gross/grosspic/g0509_1.JPG