oplossingen thema's reumatologie

Live forum: /viewtopic.php?t=8877

Igorrio

25-05-2007 08:28:07

Op het einde van les 4 staan daar paar vraagskes: Iemand die hiervan iets opgeschreven heeft?
Of zich ook durft te wagen en wat oplossingen?

Altijd welkom want zelf kom ik maar tot volgende gedachten:

monoartritis => punctie ! (maar da staat er niet tussen... :? )
oligoartritis => Bechterew of reactieve artritis?
polyartritis => RA en dan CS toedienen?
rugpijn => RX lumbale WZ
verwikkeling => ???

Jeroen Dekervel

25-05-2007 10:00:52

1)Vind ik ook heel erg vreemd... Op het examen schrijf ik het er gewoon bij ;).

2)Salmonella lijkt hier meest waarschijnlijk dacht ik: Bechterew zou voornamelijk schouder en heup aantasten. Hier ook geschiedenis van diarree en HLA B27 pos.

3)RA is het wel, maar voor verdere oppuntstelling toch eerst naar rheumatoloog? (en NSAID's ondertussen)

4) zou een botscan niet beter zijn hier (toch wel vrij verdacht voor metastasen met die lokale drukpijn?)

5)Ik vond dit, maar misschien toch voor de zekerheid ook een EKG doen?

Aan de hand van twee ziektegeschiedenissen wordt een overzicht gegeven van een belangrijke complicatie van methotrexaat (MTX), die tot nu toe minder aandacht heeft gekregen dan zij verdient. De MTX-pneumonitis, waarvan aanvankelijk werd aangenomen dat deze alleen optrad bij gebruik van hoge doseringen MTX, blijkt evengoed voor te komen bij lage intermitterende doses. Naarmate MTX vaker op deze wijze toegepast zal worden bij de behandeling van niet-maligne aandoeningen, zal ook het beeld van de pneumonitis frequenter worden gezien. Herkenning van het klinisch beeld zal tot gevolg hebben dat sneller een adequate behandeling wordt ingesteld. Het spectrum van de door MTX geïnduceerde longaandoeningen varieert van voorbijgaande milde dyspnoe tot progressieve en soms fatale pulmonale insufficiëntie. Bij alle 'nieuwe' pulmonale klachten van een patiënt die behandeld wordt met MTX dient aan de mogelijkheid van MTX-pneumonitis te worden gedacht. Het verdient aanbeveling om röntgenonderzoek van de longen te verrichten en eventueel de longfunctie te meten alvorens gestart wordt met MTX-therapie, teneinde de uitgangssituatie vast te leggen. Daarnaast is het uiteraard van groot belang om patiënten attent te maken op de mogelijkheid dat pulmonale klachten optreden. Het beloop bij een MTX-pneumonitis is meestal gunstig.

Groetjes uit Salou

Stockholm Syndrom

25-05-2007 16:39:09

1) idd punctie; heel vreemd dat hij er zo hard de nadruk op legt en het hier dan niet bijzet :-)
mss urinesediment dan maar op zoek naar een infectie?

3) kan evengoed lupus zijn?

4) ik denk ook botscan

5) ik zou ze binnesturen

leonie

26-05-2007 16:01:56

1) als ge dan toch niet moogt puncteren van luyten mss als eerste wat ijs om te pijn te verzachten... Vreemde mogelijkheden voor de rest

2) kan salmonella gepaard gaan met lichte buikkrampen en diarree? Ik dacht dat dit een veel dramatischer beeld gaf (groene stoelgang, deshydratie soms..) K zou dus eerder voor die bechterew gaan

3) Systeemlupus: leeftijd pleit voor lupus en tegen RA. Lichte zwelling van hand en enkel pijn (geen zwelling) van voeten is argument pro lupus en tegen RA

4) botscan of cat-scan? Vrij zeker van die meta vermits lokale pijn idd maar is ct dan geen beter onderzoek?

5) geen idee

Jeroen Dekervel

26-05-2007 20:49:59

2)
kan salmonella gepaard gaan met lichte buikkrampen en diarree? Ik dacht dat dit een veel dramatischer beeld gaf (groene stoelgang, deshydratie soms..) K zou dus eerder voor die bechterew gaan

Dit is enkel het geval bij salmonella typhi(22% van de gevallen), de andere salmonella types geven gewoon een diarreeke...

Patients with Salmonella gastroenteritis typically have a self-limiting fever (38-39°C) within 48 hours of ingestion. A prolonged persistent fever (4-8 wk in untreated individuals) that increases daily (as high as 41°C) suggests typhoid fever. Nontyphoidal gastroenteritis is generally limited to diarrhea, although typhoid (enteric) fever may present with both gastrointestinal and skin manifestations (ie, rose spots).

4)
botscan of cat-scan? Vrij zeker van die meta vermits lokale pijn idd maar is ct dan geen beter onderzoek?

mja, ze heeft ook wel nog die knie...

s0170693

27-05-2007 08:38:50

1) toch maar punctie als optie houden want het moet een septische arthritis zijn tot tegendeel bewezen, niet?

2) Bechterw , zou kunnen mocht die knie er niet zijn, want de lage rugpijn en de enthesitis zijn school voorbeelden. Maar de knie wijst toch eerder op reactieve tgv Salmonella of Shigella of zoiets. En mss een klein argumentje tegen Bechterew, dat het allemaal samen is opgekomen vrij plots? maar dit kan uiteraard nog wijzigen in het verloop van het ziektebeeld, maar kom :wink:

3) weet ik niet. ( wat is fibromyalgia nu eigenlijk? )

4) ik zou eerst een Rx lumbaal doen owv eerste diagnostisch onderzoek in meeste gevallen. Mocht ge niets zien kunt ge overgaan naar scintigrafie, maar dmv de RX kunt ge een eventuele differentiele diagnose maken, want als ge een positeive scintigrafie hebt, zult ge waarschijnlijk toch nog RX of CT moeten doen. Catscan op L3-4, dacht ik, is mss wat te specifiek? als ge u specifiek zet op die niveau's kunt ge mss andere zaken missen?

5) Methotrexaat ( geeft blijkbaar :shock: ) leukopenie ! Dus ge moet ze best binnensturen ( de volgorde die mij gezegd is, is bloed afnemen, AB geven en waarschijnlijk ook binnensturen ( maar dat kan ook voor het bloed afnemen gebeuren afhankelijk van de ernst ).
Voor methotrexaat moet ge regelmatig een bloedname nemen om de leukocytose op te volgen.

cath

01-06-2007 16:24:12

die polyartritis verdwijnt toch wel heel snel... is da nie eerder mechanisch dan inflammatoir? In de les heeft ie toch vermeld dat lakse ligamenten ook tangentiele drukpijn kunnen geven...

Anonymous

01-06-2007 18:09:57

lakse ligamenten bij ZS geven voornamelijk last bij zitten en staan en lopen. thv voeten met zwelling? ik weet niet of het kan, maar lijkt vrij onwaarschijnlijk. En vier weken na de ZS?
de andere zaken zijn ook niet echt waarschijnlijk, gelukkig maar dat we een Differentiele diagnose moeten geven en geen diagnose ( alle dat is toch minder belangrijk )

An°

01-06-2007 18:30:43

3. ik zou precies toch voor RA gaan
die zwangerschap pleit toch tegen SLE

An°

01-06-2007 18:33:58

4. borstamputatie en slagpijn doen natuurlijk aan meta denken, maar 't type pijn dat ze heeft komt daar niet mee overeen
=> ik zou voor een gewone rx gaan

Anonymous

13-06-2007 14:01:46

3) ik denk dat bij RA er een langere (typisch inflammatoire) ochtendstijfheid moet zijn + idd de leeftijd pleit tegen -> toch SLE dan maar?

tinehuyghe

14-06-2007 09:22:21

5. cf hematologie: MTX is zo ene die dosisafhankelijk, voorspelbare neutropenie kan geven. dus verhoogde infectievatbaarheid met weinig symptomen van inflammatie. binnensturen dus!!!