chondrocalcinosis en CPPD

Live forum: /viewtopic.php?t=9179

Liefje

31-05-2007 14:40:07

Wat ik me afvraag is of het hier 2 keer om dezelfde aandoening gaat, De Vlaamse Reumaliga beschrijft chondrocalcinosis op haar website als 'pseudojicht'. Een beschrijving die ik mij herinner als een omschrijving van CPPD (calcium pyrophosphate dihydrate deposition disease). De vraag is dus... Zijn beiden dezelfde aandoening?

Ook vroeg ik me af of we slechts 1 casus krijgen op het examen en of het enkel de bedoeling is dat we uit een lijst differentieel diagnostische mogelijkheden toelichten welke argumenten voor of tegen welke diagnose pleiten. We moeten dus niets weten over behandeling? Moeten we ook kunnen zeggen welke bijkomende onderzoeken we nog zouden doen of echt enkel diagnoses stellen ?

Igorrio

31-05-2007 14:53:37

We krijgen dus de verschillende diagnoses en ge moet voor elk de pro's en contra's argumenteren. Ook moet je zeggen welke verdere onderzoeken je zou willen doen om dan tot welke conclusies te komen...
De behandeling is minder belangrijk denk'k, tenzij ge een 20 wilt halen!

Stijn

31-05-2007 15:01:28

Wat ik me afvraag is of het hier 2 keer om dezelfde aandoening gaat, De Vlaamse Reumaliga beschrijft chondrocalcinosis op haar website als 'pseudojicht'. Een beschrijving die ik mij herinner als een omschrijving van CPPD (calcium pyrophosphate dihydrate deposition disease). De vraag is dus... Zijn beiden dezelfde aandoening?

Ook vroeg ik me af of we slechts 1 casus krijgen op het examen en of het enkel de bedoeling is dat we uit een lijst differentieel diagnostische mogelijkheden toelichten welke argumenten voor of tegen welke diagnose pleiten. We moeten dus niets weten over behandeling? Moeten we ook kunnen zeggen welke bijkomende onderzoeken we nog zouden doen of echt enkel diagnoses stellen ?

chondrocalcinosis = CPPD = pseudojicht! dolle pret 8)

Liefje

31-05-2007 17:28:47

Dus wil dat zeggen dat er maar 2 kristalarthritiden zijn? Jicht en CPPD? (Ik heb dat reumato-boek niet)

Stijn

31-05-2007 17:59:48

Er zullen er nog wel zijn, maar dat zijn de enige twee waar ik (en dan nog) van wakker zou liggen..

tinehuyghe

01-06-2007 07:24:47

op zijn slides,en in het boek ook, verwijzen ze naar drie soorten kristalartritiden denk ik.

CCPD, gewone caliumstenen(BCP in boek, denk dat oxalaatstenen en hydroxyapatiet uit de slides hieronder vallen), en jicht.