pathologie

Live forum: /viewtopic.php?t=6331

Anonymous

08-12-2006 13:12:23

ola,

weet er soms iemand wat men ziet bij een autopsie van iemand die gestorven is aan een cardiale shock?

xx

bossn

26-05-2007 13:34:29

die diagnose is voor een groot deel klinisch; wat je wel kunt zien bij plotse dood aan het hart is ofwel een zeer hypertrofisch hart (ritmestoornis) of (recente) geinfarctiseerde zones of beide.

Nadine

26-05-2007 13:36:31

heeft hij niet zo ergens in die les vermeld dat als je dan sterft aan cardiogene shock dat er dan niks te zien is aant hart van schade ? omdat uw lichaam geen tijd gehad heeft om te reageren ...

bossn

26-05-2007 13:43:19

mja volgens mij is het zoals je zegt dat cardiogene shock op autopsie niet altijd te zien is; het stilvallen van het hart geeft geen letsels dacht ik.
maar ik bedoel maar dat je het wel kunt vermoeden, bvb een kindje dat in schock gaat en blijkt een congenitale afwijking te hebben of een massale hypertrofie, is wel heel suggestief bvb. Maar idd wat betreft infarct zat ik er wss naast, omdat je macroscopisch geen veranderingen ziet in de 1e 24h. Ook bij zadelembool bvb ga je niets zien aan het hart, maar de diagnose is natuurlijk makkelijk te stellen. grz