examenrooster?!

Live forum: /viewtopic.php?t=11505

GOODmorning

05-12-2007 11:42:13

Weet iemand wanneer we ongeveer ons examenrooster gaan krijgen? Met kerstmis? of op nieuwjaarsdag?!
Ik ben het beu dat we ieder jaar dat schema veeeeeeeel te laat krijgen.
:evil:

AmplifiedKeos

05-12-2007 11:48:52

Geduld is een schone deugd.

Eveline

05-12-2007 11:56:20

ze zijn verplicht het ten laatste 5 weken voor start eerste examen te geven, dus ten laatste maandag de 10e....

GOODmorning

05-12-2007 12:04:11

geduld kan me eigenlijk gestolen worden... proffen willen ook op tijd verwittigd worden dat ze een cursus moeten geven aan studenten, die willen ook maanden op voorhand al hun schema's hebben zodat ze hun taken kunnen plannen... Je gaat me toch niet zeggen dat zij hun examenschema's nog niet hebben zeker?
Weer een voorbeeld van ongelijke rechten blijkbaar?

en thanks for the info Eveline!

AmplifiedKeos

05-12-2007 12:14:25

Het duurt nu eenmaal lang om voor al die studenten een aanvaardbare examenregeling op te stellen. Als ze klaar is, zullen we ze wel krijgen, wees gerust... En proffen geven idd op voorhand door wanneer zij examen kunnen afnemen, maar hebben ook pas het volledige rooster als wij dat hebben.
Geduld kan u gestolen worden, breng dan tenminste een beetje respect op voor de mensen die de moeite doen om een deftig rooster op te stellen... Verongelijkt doen en erover klagen zal zeker niet helpen.

Anonymous

05-12-2007 12:41:19

lol, wat heb jij weinig empathie zeg :p

AmplifiedKeos

05-12-2007 12:49:23

Als er mensen onterecht verongelijkt blijven doen, ben ik uiteraard meer geneigd tot empathie met de personen wiens inspanningen niet gewaardeerd worden dan met de mensen die alleen maar focussen op hun eigen kleine wereldje, ook al zijn dat dan mijn medestudenten.

lommy

08-12-2007 15:26:12

Het examenrooster ziet er weer goed uit. :(

2 dagen voor bloed
3 dagen voor neuro
en maandag 28/1 al eindigen...

Het is een schande dat de faculteit zulk een examenrooster durft te verspreiden.

Nupie

08-12-2007 15:44:42

:knuffel:

das idd wel pijnlijk. Veel moed in ieder geval. Ge kunt ni veel meer doen dan ervoor gaan hè...

GOODmorning

09-12-2007 12:05:11

En, amplifiedkeos, heb je een goe schema?

Ik heb een prachtig schema, en dit praat nog altijd ni goed dat het secretariaat zo lang wacht met het te geven.

AmplifiedKeos

09-12-2007 12:42:51

ze waren in alle geval toch niet te laat...
En ze kunnen het maar geven als het af is, en het is niet dat die mensen geen ander werk hebben he...
Welk verschil zou het maken als je dat zo felbegeerde rooster nu een week vroeger had gehad? juist ja, geen enkel...

verraes

09-12-2007 12:48:12

voel ik hier toch een beetje spanning? 8)

GOODmorning

09-12-2007 12:59:47

ja, ik kom op voor mn medemens die, in tegenstelling tot mezelf, geen goed schema gekregen heeft, en die dit liever vroeger geweten had. Voila, als da ni lief is van me, dan weet ik het ni meer :D

oepsie

09-12-2007 13:20:15

ze waren in alle geval toch niet te laat...
En ze kunnen het maar geven als het af is, en het is niet dat die mensen geen ander werk hebben he...
Welk verschil zou het maken als je dat zo felbegeerde rooster nu een week vroeger had gehad? juist ja, geen enkel...

Voor mij maakt het tijdstip van het rooster wel uit, want dat zet me aan tot (gericht) beginnen te studeren, daarvoor doe ik af en toe iets, maar veeeel te weinig.
en voor de mensen met zeer weinig tijd voor een groot vak (of voor meerdere grote vakken)dat ze meer dat vak gaan leren en geen tijd besteden aan die kleintjes. want zeg nu zelf als je 10 dagen voor een klein vak hebt ga je daarvoor toch niet veel (of niets) meer voor doen en heb je mss zelfs spijt dat je er al zoveel voor hebt gedaan?

en tot zover dat een 1e doccer zich bemoeit met 2e doc hun discussie. :wink:

Belleke

09-12-2007 15:01:26

Ok, in sommige gevallen maakt het wel uit dat je iets vroeger weet hoe je examenrooster er gaat uitzien. Maar Iris zal wel genoeg goeie redenen hebben waarom de roosters er nu zijn en niet vroeger. 't Is niet alsof zij er niet alles aandoet om ze zo snel mogelijk af te hebben. Wij kunnen onmogelijk inschatten hoeveel werk en geregel daarin kruipt, dus ik denk dat wij niet echt in de positie zijn om te klagen over het tijdstip. En volgens de regels was het er ook op tijd.

Maar lommy, ik vind wel dat jouw rooster inderdaad vreselijk is :?

Stijn

09-12-2007 18:33:41

Het is niet eerlijk om te stellen dat het secretariaat roosters achterhoudt hé... Vaak hangt het af van de goodwill van de proffen om tijdig hun (on)beschikbaarheden door te geven, en afhankelijk daarvan is het al dan niet lastig om een rooster op te stellen.. En dan krijg je vaak asymmetrieën in de globale regeling, juist omdat proffen een té beperkt aantal examendagen opgeven...

Trouwens, zolang de roosters voor morgen bekend zijn, is alles in overeenstemming met het examenreglement hé.. Dus als je daar niet mee akkoord bent, moet je het examenreglement veranderen..

GOODmorning

10-12-2007 08:55:01

Ok, ik zeg al niks meer :p

Volgend jaar hebben we dat probleem gelukkig niet, ik kan al ni wachten om da stagejaar te beginnen :D

verraes

10-12-2007 09:23:46

eind goed, al goed 8)

Anne|ies

10-12-2007 21:25:44

eind goed, al goed 8)

En het beste moet nog komen...

de stageverdeling :twisted:

GOODmorning

14-12-2007 11:30:23

EXAMENROOSTERS ZIJN VERANDERD
Check toledo!

Anonymous

14-12-2007 14:42:52

Ja, mijne exa rooster hebbe ze toch niet aangepast. Blijf nog altijd met mijn 2d vr cardio en 2 vr NKO zitten. Maja ik hoor dan weer tot de "gelukkigen" die al op 28 jan gedaan, toch wel 4d vroeger dan sommigen anderen. Eerlijk is anders vindk.

En ik dacht dat gaan klagen over de exarooster op t secretariaat uit den boze was, maja mss geldt dat niet voor alle personen, he.

PS aan ampl keos: secretariaatmensen die hard werken? Ofwel werkt iemand die ge kent daar en voelt ge u moreel verplicht om die te verdedigen ofwel zijt ge gewoon naiëf!

GOODmorning

14-12-2007 15:21:43

voila, nu hoor je het eens van een ander!

En kvraag me trouwens af of de mensen van wie het schema veranderd is een betere regeling hebben... En of ze dit gekregen hebben door te gaan klagen of ni... (this could be an interesting twist ;))

Belleke

14-12-2007 15:29:08

PS aan ampl keos: secretariaatmensen die hard werken? Ofwel werkt iemand die ge kent daar en voelt ge u moreel verplicht om die te verdedigen ofwel zijt ge gewoon naiëf!
Iris zorgt voor de roosters en als gij zegt dat die niet hard werkt, bewijst dat alleen maar dat gij serieus dom zijt.

AmplifiedKeos

14-12-2007 15:39:19

nee, ik ken neimand die daar werkt, en ik ben allesbehalve naief...
Het draait nu eenmaal niet alleen om ons, studenten, ook niet in de examenperiode.
Een examenregeling vraagt veel werk en diplomatie om alles alleen maar te doen passen. Studenten EISEN tegenwoordig al een 'goeie' regeling, proffen moeten beschikbaar zijn, lokalen moeten groot genoeg zijn...

Hetgeen ik hier mis, is een beetje respect voor het werk dat deze mensen daarin steken. En dit staat los van hoe moeilijk iemand zijn examenrooster dan wel is.
Een moeilijk examenrooster is niet plezant, maar daarom maar blijven afgeven op de personen die de ondankbare taak hebben om het op te stellen, is allesbehalve een constructieve houding.

Ik denk niet dat dat te veel gevraagd is voor volwassen mensen, die later hopelijk hun job in dienst van anderen zullen doen en niet alleen maar klagen over het 'onrecht' dat hen wordt aangedaan.

Het is die mensen hun job, en ze doen er alles aan om iedereen zoveel mogelijk tevreden te stellen, maar een ideale wereld bestaat nu eenmaal niet, hoe graag we dat allemaal zouden willen.

Anonymous

14-12-2007 15:49:09

Ja, k moet mij toch ook wel aansluite bij de vorige commentaren hoor. Mss is mevr rademaekers (of iris vr de vrienden blijkb want ik weet eigenlijk nog niet eens hoe die uitziet) dan wel de uitzondering op de regel, maar over t algemeen zijn secretariaatmensen, ambtenaren en ander dergelijk personeel toch nie echt werkwillend hoor. Die doen meestal gewoon hun uren en alles wat extra is dat is hun direct te veel. Het enige waar die veel tijd in steken zijn hun koffiepauzes.

En om terug te komen op het feit dat het tijdstip vd roosters niets uitmaakt, wil k t vlgnde kwijt:
- dit zal zeker en vast niets uitmaken vr mensen die nr alle lessen gaan, drna direct weer achter hun boeken zitten en enkel in doc's komen als het boekenverkoop is, vr hun is de blok eigenlijk gewoon herhaling v iets wat ze al zoveel keer op voorhand geleerd hebbe (en vlgns mij zitten er op geneeskunde toch wel vele dergelijke mensen)

-vr anderen die toch ook n beetje plezier uit hun studententijd willen halen (mag het ja?) is de blok toch wel v levensvbelang en dan kan een goede of slechte rooster en het tijdstip waarop men deze krijgt toch wel een groot verschil betekenen.

En om terug te komen over het verschil in dage tss examen hoewel k zelf wel n goede rooster heb:
eigenlijk is t n schande dat sommige veel meer tijd krijge dan andere, want dat kan toch wel n groot verschil in punten maken hoor.
En aangez punten eigenlijk het enige is waarop men bij geneeskunde beoordeeld w, is dit toch wel belankrijk vindk.

Daarom mijn voorstel:
Altijd meerkeuzevragen voor elk vak en boeken pas beschikbaar eind november. Daar kan men voor of tegenstander v zijn, maar dan krijgt iedereen tenminste dezelfde vrage, geen subjectiveit meer bij proffen en iedereen evenveel tijd. Eerlijker kan toch niet. Werkelijk n droomsysteem.

AmplifiedKeos

14-12-2007 16:10:11

Ja, k moet mij toch ook wel aansluite bij de vorige commentaren hoor. Mss is mevr rademaekers (of iris vr de vrienden blijkb want ik weet eigenlijk nog niet eens hoe die uitziet) dan wel de uitzondering op de regel, maar over t algemeen zijn secretariaatmensen, ambtenaren en ander dergelijk personeel toch nie echt werkwillend hoor. Die doen meestal gewoon hun uren en alles wat extra is dat is hun direct te veel. Het enige waar die veel tijd in steken zijn hun koffiepauzes.

euhm... onterechte veralgemening?

En verder beslist voor mij iedereen wanneer hij/zij wil studeren... Ik vind het zelf ook leuker om mij tijdens het jaar ook nog te amuseren, maar iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Als je de mensen die vanf de eerste week willen beginnen studeren, hun boeken afpakt tot november, is dat een discriminatie voor de mensen die niet eens anders kunnen dan vroeg beginnen omdat zij ook nog werken (vaak om hun studies te betalen)

En vroege examenroosters zouden wenselijk kunnen zijn, maar daar heb je ook niks aan als ze om de week nog eens veranderen omdat bepaalde mensen hun agenda verandert, of omwille van onvoorziene omstandigheden.

verraes

14-12-2007 17:07:11

een beetje respect kan nooit kwaad é...de wereld hangt nu eenmaal niet aan 1 iemand zijn gat...

Anne|ies

14-12-2007 18:40:47

Van waar toch altijd die extremen?

Ik vind niet dat er iemand hier het recht heeft om een bepaalde mensengroep over dezelfde kam te scheren. Niet alle ambtenaren zijn gemakzuchtig, net als dat niet alle dokters studeren/werken met het oog om mensen te helpen (maar eerder geld binnen te rijven). Er zijn overal harde werkers en hun tegenpolen.
Eén ding staat wel vast en dat is dat Iris (ook 'iris' voor de niet-vrienden) wel hard werkt en jammer genoeg alleen staat voor een hele hoop werk. Het zijn de niet-secretariaat mensen boven haar die vaak mee aan de basis liggen van een hele hoop miserie voor ons.

Genieten van het studentenleven betekent niet noodzakelijk uw studies laten slabakken tot kerstmis. De beste studenten, de beste toekomstige dokters, zijn in mijn ogen die dat het evenwicht hebben gevonden tussen een gevarieerd sociaal leven en de boeken. Ik heb enorm veel respect voor zo'n mensen.
In mijn eerste jaren slaagde ik daar ook niet helemaal in, en waren er nog delen blanco tot de dag voor het examen, maar na 5 jaar is dat toch iets wat je leert niet?
En wat je na al die jaren nog het meest zou moeten weten, is dat het examenrooster nooit op tijd komt en altijd voor verrassingen zorgt. Wees dan toch zo slim om daar een klein beetje op te anticiperen...

En ja, meerkeuze gecorrigeerd door een pc is objectief. Maar wacht tot je in de aula zit met die boekjes voor je neus en ze binnen de zoveel minuten moeten ingevuld zijn. Je kennis toon je niet door de snelheid waarmee je bolletjes kan kleuren en kan gokken. Dan kan je weer beginnen discussieren over het aspect van stressbestendigheid en de relevantie van de detailvragen. Ach, een droomsysteem is het zeker niet, waarschijnlijk bestaat dat niet eens.

Misschien zouden jullie elkaar wat meer kunnen helpen in deze o zo zware examentijd en bv samenwerken aan samenvattingen of vertalingen ofzo, dingen die het studeren versnellen en je tijd doen winnen. Het zou toch geweldig zijn moest dat niet altijd van mensen uitgaan gelijk Varkje of Nupie, maar dat iedereen zijn steentje eens zou bijdragen? Dat de mensen die altijd maar vragen stellen, ook eens eentje beantwoorden.
Er is hier toch zeker geen ambtenaren-mentaliteit..eh? :p

Dus stop met zagen, steek een poot uit naar elkander en laat die proffen een poepie ruiken!

:]

GOODmorning

14-12-2007 19:54:59

Dus stop met zagen, steek een poot uit naar elkander en laat die proffen een poepie ruiken!

:]

Voila, goe gezegd!

En kdenk dat iedereen gewoon een beetje met stress zit en een zondebok zoekt om dat op uit te werken. En als dat dan een "iris" is, die de meeste nog nooit gezien hebben... Gog, laat ze dan zich ff afreageren... Zij zal heus dit forum niet checken of ervan wakker liggen... Beter dan het op je moeder, vader, broers of zussen, vriendje of vriendinneke uit te werken. Niet?

Hele dikke kerstknuffel voor iedereen! Let there be peace

AmplifiedKeos

15-12-2007 07:43:15

En kdenk dat iedereen gewoon een beetje met stress zit en een zondebok zoekt om dat op uit te werken. En als dat dan een "iris" is, die de meeste nog nooit gezien hebben... Gog, laat ze dan zich ff afreageren... Zij zal heus dit forum niet checken of ervan wakker liggen... Beter dan het op je moeder, vader, broers of zussen, vriendje of vriendinneke uit te werken. Niet?

Hele dikke kerstknuffel voor iedereen! Let there be peace

of je nu gefrustreerd bent of niet, dat praat het niet goed dat je onterecht mensen aanvalt die er niks niks aan kunnen doen en er veel werk in steken.

Verder kan ik alleen maar akkoord gaan met Annelies en pleiten voor vrede en begrip... :)

cocktail

15-12-2007 08:24:12

Het systeem van de examenroosters is belachelijk bij ons in Leuven. Proffen weten meestal zelf al vanaf het begin van het jaar het examenrooster, zo heeft Schotsmans het mij toch ooit eens verteld.
Onmogelijk moet dat ook niet zijn, want aan UGent krijgt men op de eerste dag van het academiejaar samen met zijn uurrooster het examenrooster. Het zou heel wat verrassingen en wijzigingen op het laatste moment voorkomen. Als wij vroeger aan de studie moeten beginnen, kan het secretariaat misschien eens het goede voorbeeld geven :) .

NMGN

15-12-2007 08:58:43

of je nu gefrustreerd bent of niet, dat praat het niet goed dat je onterecht mensen aanvalt die er niks niks aan kunnen doen en er veel werk in steken.

Verder kan ik alleen maar akkoord gaan met Annelies en pleiten voor vrede en begrip... :)

toch vreemd hoe je hier voor vrede pleit, terwijl je dat zelf zo weinig naar je medestudenten toont :?

jo

15-12-2007 10:28:27

Oke, maar je reageert je echt af op de misse personen...

Het zijn de proffen met hun onflexibel schema en hun laattijdige meldingen dat ze ineens niet kunnen die dagen die ervoor zorgen dat het examenrooster laat wordt gemaakt.

Misshcien dat die proffen in Gent hoger onder druk worden gezet ofzo.

Maar uit inside information weet ik dat er hard wordt gesleuteld aan het examenrooster, en dat het de kakaproffen voornamelijk zijn dat niet alle dagen willen beschikbaar zijn.

Kakt een beetje op de proffen om u af te reageren... Das een logischere kakpaal dan de organisator van de examenregelingen...

Andromeda

15-12-2007 14:08:24

Ik weet trouwens niet hoe het bij jullie zit, maar ik zie totaaaaal geen correlatie tussen het aantal dagen dat ik voor een vak had en de punten die ik ervoor had... Zo bleek een periode met een droomrooster van minstens 6 dagen voor elk vak mijn slechtste semester tot nu toe! En ik had bijvoorbeeld goeie punten voor celbio 1 op drie dagen, en veeeel minder goeie voor metabolisme op zeven dagen.
Duuuusssss... zoveel verschil qua punten kan dat toch niet maken, je hebt toch een blok die je zelf naar wens kan invullen? Het examenrooster is er per slot van rekening 5 weken voor de examens beginnen (dat staat in het examenreglement, en het is bij mijn weten de laatste jaren nog nooit later geweest), dus tijd genoeg toch nog om daar wat in te corrigeren en een planning te maken? Ik vind het vreemd dat je het eventuele leren tijdens het jaar al zou laten afhangen van je examenrooster.
O ja, en wie zich echt een gelukzak wil voelen, moet eens gaan kijken bij taal- en letterkunde. Daar moet zelfs geen 24 u tussen twee examens zitten, ' s middags examen en de volgende morgen het volgende is daar niet ongewoon, sommigen hebben al hun 7 examens op 8 dagen en zijn dan twee weken voor de anderen klaar, enzovoort... Dan vind ik dat er bij ons toch wel een inspanning wordt gedaan, zeker gezien ons enorme aantal studenten.
En ik vind dat AmpK het zeer terecht voor Iris opneemt, want het is niet eerlijk om haar te zitten uitkakken hier, ook al is het niet waarschijnlijk dat ze dit leest. Ik heb als jaarverantwoordelijke ook al mindere ervaringen gehad bij de faculteit, maar over Iris geen slecht woord, ze slooft zich enorm uit voor ons en is ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Daar kunnen velen van ons nog iets van leren.

Anonymous

15-12-2007 14:18:12

en dat het de kakaproffen voornamelijk zijn dat niet alle dagen willen beschikbaar zijn.

Kakt een beetje op de proffen om u af te reageren... Das een logischere kakpaal dan de organisator van de examenregelingen...

Respect voor het niveau van discussie en dat voor een 5de jaar geneeskunde..., ben beschaamd in uw plaats!

Belleke

15-12-2007 14:33:09

en dat het de kakaproffen voornamelijk zijn dat niet alle dagen willen beschikbaar zijn.

Respect voor het niveau van discussie en dat voor een 5de jaar geneeskunde..., ben beschaamd in uw plaats!

Het is misschien wel zo dat het iets mooier verwoord had kunnen worden, maar de boodschap bevat wel een kern van waarheid. Er worden hier dingen gezegd die fundamenteel zoveel fouter zijn en waar ik mij 100 keer harder voor schaam. Sorry, maar ik vind het behoorlijk hypocriet om een scène te maken over het taalgebruik van iemand en het egocentrisme van anderen stilzwijgend goed te keuren :?

AmplifiedKeos

15-12-2007 15:38:03

toch vreemd hoe je hier voor vrede pleit, terwijl je dat zelf zo weinig naar je medestudenten toont :?

excuseer? het is niet omdat ik pleit voor respect voor het werk van anderen en voor een beetje verdraagzaamheid, dat ik geen respect heb voor mijn medestudenten... of zijn er dingen die daar wel op wijzen?

Nupie

15-12-2007 15:52:03

allé mensen, is er nu nog ni genoeg gediscussieerd :D

Steek uw tijd in studeren of in iets leuks doen, maar toch niet in zo van die verwijten en weet ik veel wat nog allemaal.

Tis echt stom als ge een slecht rooster hebt, maar als t zo is, zult ge t er toch mee moeten doen. Om het ff heel cliché te maken: het leven is niet eerlijk :wink:

Nen dikke :knuffel: en allemaal weer vriendjes :)

AmplifiedKeos

16-12-2007 08:35:02

Dat was een mooie positieve noot om af te sluiten...