Stationsproef

Live forum: /viewtopic.php?t=13673

Anonymous

17-03-2008 08:35:31

Hallo!

Ik had even een vraagje ivm de stationsproef van na de paasvakantie.
Welke verpleegkundige technieken worden allemaal verwacht dat je moet kunnen uitvoeren?

- venapunctie
- perifere veneuze katherisatie (infuus)
- blaascatherisatie (ťťnmalige en verblijfs-)
- inspuitingen
- hechten
- handhygiŽne

Ben ik er nog ťťntje vergeten?

En verder zijn er zeker nog:
- Anamnese
- Tutorships
- Locomotisch onderzoek
- ev. gyneacologisch onderzoek
- CPR
- ...?
Merci!

kanda

19-03-2008 22:19:47

ik dacht;

-verpleegkundige technieken
-anamnese
-abdom ond
-locom ond
-CPR
-neurol ond

gynaecol ond dacht ik niet dat erbij was

Kan iemand dit bevestigen?

Ik vind dit toch maar een fout systeem hoor. Ik ben de allereerste om te bevestigen dat we meer praktisch dingen zouden moeten echt kunnen. Maar de oplossing hiertoe is niet zomaar een examen organiseren. De oplossing is ons die beter aanleren. Ik weet echt niet goed hoe hieraan te beginnen. Ik heb nog nooit een abdominaal onderzoek gedaan. In die tutorships al helemaal niet. En dat neurologisch onderzoek is geleden van een vroege onbeduidende ochtend in 3e (?) kan.

Als anderen dit rooskleuriger inzien of een praktisch plan hebben; je mag het altijd met me delen...

Totoro

19-03-2008 22:52:35

Ziet er volledig uit.

Gynaecologisch onderzoek moet gekend zijn voor degene die semiologie ervan hebben gehad voor de stationsproef.

kaaaren

20-03-2008 11:40:17

ik dacht dat het neurologisch onderzoek niet te kennen was...

iemand die dat kan bevestigen?

Anne|ies

20-03-2008 16:47:20

Maar poepies toch, gene paniek. Die stationsproef stelt echt niet zoooveel voor. Ze zitten zelfs niet de hele tijd in je nek mee te kijken hoe je alles doet, bv bij venapunctie zat die toezichtster gewoon aan een burootje wat formaliteiten te regelen terwijl ik daar aan die arm zat te foefelen. Als je gewoon zelfzeker je ding doet, dan vallen de kleine steekjes die je laat vallen wschl niet eens op. Behalve dan bij het 'examen' van hechten :)
Ook bij dingen als abdominaal onderzoek, doe gewoon de basisdingen die je zeker wel kent van bij je huisarts: kijken, wat voelen en luisteren, en dan de lever en milt wat onderzoeken. Het is niet de bedoeling dat je dat al perfect kan of afwijkingen kan opsporen, daar dient het stagejaar nog voor...

Anonymous

20-03-2008 20:46:16

De praktische toets zal doorgaan op 14,17,22 en 23 april 2008, telkens in devoormiddag. De lijst met de juiste dag en uren per student zal nog verschijnen.
De toets zal bestaan uit het uitvoeren van achtereenvolgens 3 technische vaardigheden, het afnemen van een anamnese, 3 opdrachten over klinisch onderzoek en CPR onder toezicht van een docent die observeert en scoort. Je krijgt telkens 7 minuten om de opdracht uit te voeren. Dat is voldoende tijd om de opdracht rustig tot een goed einde te brengen. Dat betekent de opdracht onmiddellijk en zonder haperingen uitvoeren.
We verwachten geen routine maar het bewijs dat je bewust weet waar je mee bezig bent (doelgerichtheid). Een foute handeling wordt niet afgestraft als je deze tijdens de opdracht herkent, benoemt en eventueel herstelt. Er wordt veel aandacht besteed aan hygiŽne en steriliteit.

De vaardigheden die moeten gekend zijn:

- Blaassondage bij man en vrouw (verblijfsonde of eenmalige sonde telkens met steriel veld)
- Inspuitingen klaarmaken
- Inspuitingen geven (IM en SC)
- Venapunctie en plaatsen perifere IV catheter
- Hechten: het aanbrengen van een eenvoudige of donati hechting
- CPR met AED
- Gynaecologisch onderzoek
- Locomotorisch onderzoek
- Klinisch onderzoek dat tijdens de tutorships werd aangeleerd

varkje

29-03-2008 08:46:11

de checklist

Anonymous

29-03-2008 16:07:34

waar kunnen we meer informatie
over locom onderzoek vinden?
iemand een idee

dank u

varkje

30-03-2008 12:45:38

toledo
de lijst staat bij announcements
en de filmpjes zijn ook daar ergens te vinden

Anonymous

30-03-2008 13:02:24

toledo
de lijst staat bij announcements
en de filmpjes zijn ook daar ergens te vinden[/quot

ja ,maar de meeste gekozen items door Prof Broos
zijn niet te vinden bij de filmpjes?

AmplifiedKeos

30-03-2008 13:19:58

Clinical Examination? Internet?

varkje

30-03-2008 14:21:06

dat boekje met die orthopedie testjes van vorig jaar?

Nupie

30-03-2008 15:20:42

dit heb ik er voorlopig van kunnen maken met behulp van internet.

Aanvullingen/verbeteringen zeer welkom!

Nupie

30-03-2008 16:39:07

Heb een documentje gemaakt met alle praktische dingen vr stationsproef. Het deel tutorships is wel gewoon de checklist... KO locomotorisch staat er ook tss.

Verbeteringen/aanvullingen nog steeds zeer welkom! :wink:

:schrijf:

Geniet nog vd vakantie!

:tuturu:

Anonymous

08-04-2008 19:44:58

bedankt!

lommy

09-04-2008 09:21:05

Bedankt, nupie!
Echt geweldig dat je dit allemaal maakt en deelt!

Anonymous

15-04-2008 12:54:52

Naar het schijnt bestaat er een verschillende test voor rotatorcuff en voor inpingement. ik dacht dat dat hetzelfde was?

A01tje

15-04-2008 20:27:44

ik had die vraag voor mijn stationsproef.
ze vragen idd de impingementtesten en dan als tweede deel van de vraag krachttesten voor de rotator cuff.
Staan ook in da klein engels boekje ze.
ik moest er ook proberen bij te zeggen welke spieren ik testte.
maar wist ik het niet dan was dat geen ramp.

veel succes nog!

Joke*

20-04-2008 09:53:29

Bedankt!

Fie

20-04-2008 15:14:13

Heeft iemand al abdominaal onderzoek moeten doen? Ik vraag me af of we ook PPA moeten kunnen?
Lijkt me niet zo aangenaam voor de simulatiepatiŽnt...

Anonymous

20-04-2008 16:16:25

Zullen dat wel niet moeten doen, en dan nog, op hoeveel verschillende manieren kunt gij een ppa doen? Mss heb ik te weinig verbeelding, maar daar heb ik wel geen tekening voor nodig... :roll:

Heeft iemand al abdominaal onderzoek moeten doen? Ik vraag me af of we ook PPA moeten kunnen?
Lijkt me niet zo aangenaam voor de simulatiepatiŽnt...

AmplifiedKeos

20-04-2008 19:18:59

die mensen doen da meestal omdat ze dat plezant vinden, niet om daar ergens een vinger in gestoken te krijgen :-) Lijkt mij dus vrij onwaarschijnlijk dat je dat moet doen...

GOODmorning

25-04-2008 06:20:30

weet iemand wanneer we zouden verwittigd worden als we niet geslaagd zijn voor de stationsproef? Ik heb ergens gelezen 4 mei, kan dat? Is da ni een beetje heel laat? Iedereen heeft die nu toch al gedaan? En hoe gaan ze da doen? persoonlijk een mail sturen of gewoon voor heel het jaar een lijst op toledo zetten?!

Nu, khoop dat iedereen erdoor is en dat we geen herexamen moeten doen daarvan.

xxx
Thx

A01tje

25-04-2008 07:43:15

idd ook gehoord de week van 5 mei.
Dus da zal wel kloppen dan zeker.
Hoe ze het doen weet ik ook niet.
Nog beetje geduld:)