Blaaassondage

Live forum: /viewtopic.php?t=13847

Anonymous

11-04-2008 10:29:18

In de slides staat dat ge 10ml NaCl 0,9% moet inspuiten, ma moest het niet gedistilleerd water zijn?

En als ge nu t materiaal moet klaarleggen en alles uit n kast moet halen, waar vindt ge dat gedistilleerd water en moet ge dat dan nog zelf in een spuit gaan doen en hoe dan, gewoon de spuit met een (dan langer dan normale) optreknaald? OF ...

Alle feest ze straks opt galabal he.

Anonymous

11-04-2008 11:17:35

En als ge n vrouwensonde moet steken, moet dan dan niet steriel zoals in de slides of moet ge dat op de manier dat ze u da hebbe aangeleerd op die vaardigh

AmplifiedKeos

11-04-2008 11:55:22

Het gaat over steriel water, gedistilleerd water ga je daar niet vinden denk ik... En dat zit in van die kleine flesjes, dus een gewone optreknaald zal volstaan...

A01tje

12-04-2008 08:17:23

als je vrouwensonde moet steken moet je het voor het examen ook op een steriele manier doen, net zoals bij de man.

Anonymous

12-04-2008 15:29:11

Maar voor de eenmalige sonde bij de vrouw heb je toch een nierbekken nodig. En dat zet je tussen de benen van de vrouw...maar dat bekken is toch niet steriel? dus hoe doe je dat dan?

A01tje

12-04-2008 18:09:22

Met steriel bedoelt ze dat je ook je steriel veld moet klaarleggen op de benen en daar dan je sonde opsmijten.
Da nierbekken komt helemaal nie in je steriel veld terecht en komt ook nie in contact met urethra enzo dus da mag je daar gewoon zetten zonder problemen dacht ik...

negbot

22-04-2008 12:34:11

Bij de eenmalige sondage staat er bij de slides bedbeschermer, moet je dat op de proef vervangen door een steriel veld? Dan hoef je die sonde niet klaar te zetten maar kan je die ineens erop gooien.

Deborah

22-04-2008 16:55:32

Voor de stationsproef wordt er inderdaad gevraagd om de eenmalige sondage bij de vrouw steriel te doen, dus met een steriel veld. Ik denk dat een bedbeschermer nooit kwaad kan, maar als je zorgt dat er een nierbekkentje tussen de benen klaar staat, en ge richt een beetje goed met die sonde, denk ik dat het niet echt noodzakelijk is!

verraes

22-04-2008 19:04:09

zo'n spuit NaCl 0,9% 10 ml is sowieso steriel hoor...het gaat er niet om of er nu toevallig een beetje zout in de urine zou komen als die ballon springt, maar vooral dat er geen bacteries in de blaas zouden komen...

en die bedbeschermer heeft niks met steriel veld te maken ...als je als vrouw de malchance hebt om gesondeerd te worden door iemand die er niet te veel van bakt, denk ik dat je wreeeeeeeeed content gaat zijn dat er daar een bedbeschermer gaat liggen->anders natte lakens en matras naar de vaantjes

Deborah

22-04-2008 19:09:15

Vorig jaar hebben we ooit ns gezien dat NaCl niet fout is, maar dat er toch beter gewoon H2O wordt gebruikt. Want als die catheter lang blijft zitten, kan die NaCl zoutkristallen vormen waardoor je nadien het ballonnetje niet meer zou kunnen laten aflopen, en de sonde dus moeilijk te verwijderen is! Opl: ballon met kracht zo vol spuiten dat hij springt in de blaas, wat op zich niet zo'n groot probleem is, maar mss toch beter te voorkomen is.