Het Grote Stationsproefexamen!

Live forum: /viewtopic.php?t=13870

Lievanus

14-04-2008 09:21:20

Net terug en dus typ ik snel mijn bevindingen neer:

Praktisch: je komt toe en je wordt onderverdeeld in een rode of een blauwe groep. Ze zeggen ook met welk station je moet beginnen. Ik had blauw dus zal ik daarover mij bevindingen vertellen.

Kamer 1. Prof + patient. Voer een auscultatie en percussie van de longen uit. Die prof zegt nikske, 'k heb daar wat zitten luisteren en wat op goed gevoel geklopt. Meer wist ik daar niet van.

Kamer 2. Hechten. Was op't gemakske: alles zeggen wat je doet en waarom. Gewoon logisch nadenken.

Kamer 3. Prof + RA-patiŽnte. Doe een klinisch onderzoek van de RA patiŽnte. handen bekijken, bevoelen, laten bewegen en zelf passief bewegen. Voeten, knieen. Enfin ja, de hele winkel overlopen en opnieuw zeggen wat je doet.

Kamer 4. Prof + PatiŽnt. Doe een anamnese. Doordoen is hier de boodschap! ik had te weinig tijd. (hij had trouwens onstabiele angor)

Kamer 5. Inspuiting klaarmaken. Denk na! Zeg wat je doet. Ook als je iets misdoet of net niet mis hebt gedaan. wijs op risico's etc... Laat gewoon zien dat je weet hoe het moet.

Kamer 6. Gynaecologische onderzoek. Uitstrijkje nemen en vaginaal onderzoek. Zeg wat je doet, waarom. Bvb: Als je niet zeker bent of je nu eerst je handschoenen aandoet of het dop van't potje draait, zeg dat en zeg wat jij zou doen en waarom.

Kamer 7. Pop + Aubry. Reanimatie (van de pop wel te verstaan)

Moraal van het verhaal: logisch denken, kalm blijven en alles verduidelijken wat je doet. En als dat niet voldoende is, dan weet ik het ook niet meer!
Vraag ook telkens om je handen te wassen, ook al staat er geen pomp! Als zij ons om de oren slaan met ziekenhuishygiŽne, dan mogen ze op elk station toch minstens 1 pomp zetten.

ingridje

14-04-2008 10:08:35

Super dat je dat hier zo duidelijk post!

Krijg je eigenlijk enige feedback??

En bij CPR, was het gewoon standaard of was het een specicfiek situatie bv. je bent alleen ofzo?

Lievanus

14-04-2008 10:15:42

feedback: soms wel, soms niet. Meer niet eigenlijk.

CPR: was bij mij standaard

Anonymous

16-04-2008 17:45:52

ik heb een klein vraagje, mag je bij de anamnese notities nemen? dat lijkt mij gemakkelijker, om niks te vergeten...

Anonymous

16-04-2008 19:26:13

je hebt daar echt geen tijd voor...

Sjpongel

17-04-2008 19:02:32

maar je mag dat zeker wel doen

als je vlug kan noteren en je vindt dat handig, doe maar ze