stageplaatsen buitenland

Live forum: /viewtopic.php?t=14219

sss

14-05-2008 18:52:14

hallo!
ik zit nu nog in 2e bach en zou volgend jaar -met het oog op een eventuele buitenlandse stage- misschien beginnen met een taal te leren (Spaans of Italiaans), maar ik zou dat enkel doen als ik zo een beetje een idee heb van de kansen om naar 1 van die landen te gaan (Zuid-amerika of ItaliŽ)...
kan er misschien iemand mij vertellen of en hoeveel stageplaatsen er bv zijn in italie, en wat dat de kans is om daar dan effectief naar toe te mogen?...

alvast enorm bedankt!!!

*annelies*

15-05-2008 07:33:29

Er zijn zeker stageplaatsen in ItaliŽ, en ook in Spanje en Zuid-Amerika.
De kans dat je zal mogen gaan, is heel afhankelijk van het aantal personen van je jaar dat op buitenlandse stage wil gaan.
Aan het begin van het academiejaar in 2e doc wordt er een loting georganiseerd. Als je wordt uitgeloot, mag je naar het buitenland, anders kom je op de reservelijst terecht. Ook dan heb je nog kans om te gaan. Elke keer als er iemand afvalt van de lijst, is het de beurt aan de volgende persoon op de reservelijst.

Zo, ik hoop dat je er een beetje aan uit kan.

sss

15-05-2008 12:59:33

bedankt voor het antwoord, maar hoe die loting verloopt weet ik al ongeveer; maar bv specifiek voor italie, uitgedrukt in procent, hoe groot zijn de kansen dan ongeveer? (want het is toch wel een ferme inspanning om grondig pakweg italiaans te leren en dan tot de conclusie te komen dat je niet mag gaan...)

GOODmorning

15-05-2008 13:04:21

da kan je niet in procenten uitdrukken... Je moet gewoon echt heel veel geluk hebben en geloot worden, of hoog op de reservelijst staan en dan het geluk hebben dat je mag gaan...
Het lijkt me wel niet zo verstandig op gewoon italiaans te leren omdat je naar het buitenland wil. Ik ken iemand die naar duitsland gaat, en ik dacht dat die een test medisch duits moest maken. Daar zijn geen cursussen voor int jaar, dus zij moet dat allemaal in haar eentje leren. Kzou toch 2 keer nadenken voor je een taal kiest. Als je vb frans, engels of spaans neemt, heb je evenveel kans om geloot te worden, maar daar zijn tenminste cursussen van int jaar, dus daarin wordt je begeleid.

succes!

sss

15-05-2008 15:27:27

ah ok...

bedankt alleszins!

oepsie

15-05-2008 17:48:09

even iets nieuw sinds dit jaar: voor zuid-amerika bestaat er geen reservelijst meer dus als je niet wordt ingeloot kan je sowieso niet mee. Ze gaan er vanuit dat je zeker wilt als je je ervoor inschrijft en dat je je dus op voorhand voldoende informeert.

verder kan ik zeggen dat mijn vriend nog op stage in het buitenland kon gaan en hij was 8e op de reservelijst (hij kon zelfs 3 maanden gaan). Ga dan wel niet voor engeland want daar zijn maar enkele plaatsen en die zijn meestal direct weg omdat iedereen bijna voldoende engels al ken (of je kan voor engeland een eigen voorstel indienen)

LA1

15-05-2008 20:17:57

het hangt idd van jaar tot jaar af hoe groot je kans is om naar het buitenland te gaan...

vorig jaar kon dacht ik iedereen die zich had ingeschreven voor Zuid-Amerika vertrekken, maar dit jaar waren er zodanig veel mensen die daarheen wilden, dat er een lange reservelijst was

ook de plaatsen voor de 'diverse landen'lijst (= alles behalve filipijnen en zuid-amerika, ook eigen voorstellen horen hieronder) zijn moeilijk op voorhand te voorspellen. als er veel volk van je jaar naar frankrijk wil, kunnen alle plaatsen daar al bezet zijn ook al sta je 10des op de lijst...terwijl in een ander jaar mss alle engelstalige plaatsen bezet zijn.

het is dus echt niet te voorspellen hoe jullie lijsten er gaan uitzien en wat de kans is dat je naar een bepaald land mag gaan... laat in ieder geval zeker niet de moed zakken als je op de reservelijst terechtkomt, dit jaar zijn er zo'n 20 mensen van de reservelijst die toch nog op buitenlandse stage mogen...

Stijn

16-05-2008 05:49:44

De reservelijst wordt volgend jaar trouwens helemaal afgeschaft.
Dus geloot = mogen gaan mits de voorwaarden gerespecteerd, anders niet..

lommy

16-05-2008 10:28:46

Italiaans lijkt me geen slecht idee. Dat is immers geen "populaire" taal, waardoor de stageplaatsen in ItaliŽ moeilijk ingevuld worden. Voor Spanje telt dat trouwens ook (de meeste die Spaans kennen willen naar Zuid-Amerika en niet naar Diverse landen).

Aan een Engelse stageplaats komen is volgens mij het moeilijkste.

Ik denk dus dat het zeker positief is om Spaans of Italiaans te leren. De stageplaatsen in Spanje zijn trouwens echt prachtige steden.

sss

16-05-2008 18:53:01

ja, dat dacht ik ook...
kent er soms iemand van jullie iemand die naar italie gaat of is geweest en kan iemand mss zijn/haar emailadres pm'en, zodat ik eens een en ander kan vragen? zoals welke cursussen gebruikt om italiaans te leren?

lommy

18-05-2008 08:32:34

ja, dat dacht ik ook...
kent er soms iemand van jullie iemand die naar italie gaat of is geweest en kan iemand mss zijn/haar emailadres pm'en, zodat ik eens een en ander kan vragen? zoals welke cursussen gebruikt om italiaans te leren?

Er ging zeker iemand in ons jaar naar ItaliŽ, maar ik weet echt niet meer wie.

Ik denk dat ze via ILT of CLT Italiaans zal geleerd hebben.

JohnDoe

18-05-2008 19:53:14

Als je een eigen voorstel doet, moet je dan geloot worden? of mag je zo gaan als je het in orde kan krijgen met de kliniek in het buitenland waar je terecht kan?
Kan een eigen voorstel voor elk land/continent?
Kan je buitenlandse stage in USA lopen?

lommy

18-05-2008 20:33:46

Als je een eigen voorstel doet, moet je dan geloot worden? of mag je zo gaan als je het in orde kan krijgen met de kliniek in het buitenland waar je terecht kan?
Kan een eigen voorstel voor elk land/continent?
Kan je buitenlandse stage in USA lopen?

Voor elke buitenlandse stage moet je geloot worden. Voor het "eigen voorstel" moet je geloot worden binnen de groep "diverse landen."

Er zijn plaatsen waar je niet naar toe mag gaan, bijvoorbeeld naar Afrika. Naar de USA is wel mogelijk, en daar gaan ook frequent studenten naar toe.

JohnDoe

18-05-2008 20:43:43

Precies niet zo'n eerlijk systeem...
Waarom beperken ze het aantal studenten dat naar het buitenland mag gaan eigenlijk? Als je naar het buitenland vertrekt voor je stage ben je toch nog altijd ingeschreven aan de univ in eigen land, dus die wint er toch niet bij?

Stijn

18-05-2008 20:55:35

Simpel, omdat de ziekenhuizen in eigen land zoveel moeite doen om een fatsoenlijke opleiding te voorzien voor de stagiairs..
(en omdat ze vaak ook een stagiair nodig hebben om de werklast draagbaar te houden, cf. gratis werkkracht)

lommy

19-05-2008 08:18:17

Waarom beperken ze het aantal studenten dat naar het buitenland mag gaan eigenlijk? Als je naar het buitenland vertrekt voor je stage ben je toch nog altijd ingeschreven aan de univ in eigen land, dus die wint er toch niet bij?

Dat is waar.
En aan de UG en aan de VUB schijnt dat inderdaad anders te zijn dan hier.

Anonymous

28-05-2008 14:07:58

de kans om met diverse landen naar het buitenland te gaan viel nog wel mee dit jaar, ik stond op de 20e of zo plaats van de reservelijst van een totaal van 25 denk ik, en in theorie mag ik gaan, maar als ik je een tip mag geven : kies een taal die niet veel personen kiezen, dus geen frans of engels, want als je op de reservelijst staat en dan toch mag gaan, moet je het doen met wat overblijft, en da zijn meestal bv duitstalige plaatsen... dus niks voor mij helaas.

verraes

28-05-2008 15:05:32

Dat is waar.
En aan de UG en aan de VUB schijnt dat inderdaad anders te zijn dan hier.

bwa het gras is nie groener aan de andere kant hoor:)

e maat die in gent zit...tiens kunnen jullie naar t buitenland? (zegt genoeg zeker:))

Nomissimon

28-05-2008 15:10:29

Wel, het is daar inderdaad anders :lol:

Ik vind het loten eigenlijk nog wel goed, anders zal het toch zijn dat diegene met de hoogste punten ofzo hun keuzes hebben. Voor zo'n ervaring moet iedereen een gelijke kans hebben. (het beste zou natuurlijk zijn dat iedereen die wil kan, maar ja...)

Anke Thaens

28-05-2008 20:18:14

Hey!

Ik was nog niet eerder op dit stukje van't forum, maar over dit topic kan ik ook wel wat zeggen.
Het is zo dat dit jaar bijna iedereen van de reservelijst ene kans krijgt om toch nog op buitenlandse stage te gaan, omdat er zoveel mensen afzegden of er stages niet konden doorgan. Eigenlijk is dit niet echt de bedoeling, de reservelijst zou eerder iets voor in noodgevallen moeten zijn, en hoe het dit jaar loopt, geeft de mensen op het stagesecretariaat veel meer werk. Daarom willen ze volgend jaar de reservelijst afschaffen. Als je dan geloot wordt, ga je ook naar het buitenland, net zoals bij de groep Zuid-Amerika en Filippijnen.
Dit jaar kon je ook op het moment van de verdeling nog zeggen dat je eigen voorstel deed en dat dan beginnen voorbereiden. Ook dat zou volgend jaar veranderen. Ze willen dat alle eigen voorstellen geregeld en goedgekeurd zijn voor de verdeling. Ze zien het zo: een eigen voorstel doe je wanneer je supergraag naar ťťn bepaalde plaats wil gaan, of je hebt connecties in het buitenland op een plaats die niet op de lijst staat. Nu is het eerder zo dat als je bij de verdeling zag dat er geen plaatsen meer waren in het land waar je naartoe wilde, je dan maar zei dat je een eigen voorstel deed. Dat willen ze niet meer...

Verder, voor sss, ik ga naar ItaliŽ, ik kan je er wel wat meer over vertellen als je wil. Waarheen je kan gaan, heoveel plaatsen er zijn, hoe ik me voorbereidde... M'n studentenmail is al voor velen het stage-vragen-adres: anke.thaens@student.kuleuven.be ;-)

Ik vind't wel een leuk discussie-onderwerp, die stage...
Ik ben altijd in voor vragen!

x - anke
stagekapitein Diverse Landen...