Tips voor Gynaeco

Live forum: /viewtopic.php?t=14679

Anonymous

28-05-2008 15:16:31

Omdat alle hulp (al is het maar een beetje) welkom is, aan iedereen een oproep: zijn er nuttige tips, sites, boeken, ezelsbruggetjes, dingen-wat-je-zeker-niet-moet-doen, .... die anderen kunnen helpen: smijt ze hier online!!!

-LiLy°°

29-05-2008 06:42:35

ben net feeeeeeeeeeerm achter op schema (aaargh) dus ik vroeg me af of ik een dagje van gyneco kon pikken...
Kzou er dan nog 10 hebben (dag vh exaam meegeteld)...

Is dat te doen? :oops:
Want heb hier al gefraek om gyneco gezien joh...

Nupie

29-05-2008 06:49:02

ik heb er sowieso maar 9 dus ik hoop dat dat moet lukken :D

Sjpongel

29-05-2008 08:37:35

*snif* heb er maar 5...en kmoet ook nog kweeenie oe veel deraan doen :s

maar 'k mag dan niet klagen wat algemene betreft, daarmee beginnen is m'n troost

angel?

29-05-2008 10:00:11

ik heb er maar 4 voor het examen en ga de volgende week nog 2 daagjes aan werken. Kheb het ook nog maar 1 keer gedaan ze. Ik vind eigelijk dat gynaeco op zich nog wel meevalt. Het trekt een beetje op spijsvertering. Ge hebt een orgaan en daarmee gaat vanalles mis. Der zijn vakken die ik veel erger vind. Dermato bv aaaaarg.... en daar heb ik maar 2 dagen voor.

Anonymous

29-05-2008 12:08:44

1maal onderlijnd magk hopen, want 1maal al volledig geleerd dan zijt ge toch wel erg sterk bezig...

En 9d lily, dan hoop k wel vr u dat ge al wat op vrhand hebt gedaan, want degene die ik ken en de cursus alleen ma opvrhand onderlijnd hebbe zijn toch al aan gynaeco begonne...

boelie

29-05-2008 12:14:44

ik heb er maar 4 voor het examen en ga de volgende week nog 2 daagjes aan werken. Kheb het ook nog maar 1 keer gedaan ze. Ik vind eigelijk dat gynaeco op zich nog wel meevalt. Het trekt een beetje op spijsvertering. Ge hebt een orgaan en daarmee gaat vanalles mis. Der zijn vakken die ik veel erger vind. Dermato bv aaaaarg.... en daar heb ik maar 2 dagen voor.

zowat zelfde as mij dan....persoonlijk vind ik obstetrie de hel :( ...da kunde toch nie lere....das gewoon ne boek met allemaal 'weetjes' en opsomminge achter elkaar... :roll: hb et ne keer fatsoenlijk geleze en toen was het opeens 2,5 dage later...jaah tof seg

gynaeco is idd ng goed te doen...nujah as ge tijd genoeg natuurlijk hbt :roll: ....exame is pas overn klein maand, dus peins dak er niet veel vn ga onthoude...op 4 dage zie ik die 3 jumbo-cursusse ook wel nie zo goe zitte :( das iet vn 130 pg per dag ofzo zeker :mmm: hier en daar ng e powerpointje drbij...why not :? om ons zoet te houde...tettekoppe

mmm, hoort mssn meer bij frustratietopic :?

-LiLy°°

29-05-2008 12:49:24

eeekes :shock: dus ik maget totaal ni zien zitten :cry:

merci zuh ik vroeg raad, ni zoiets van ''ik hoop da ge da al gedaan hebt''
Ik heb alles onderlijnd naja, ma om vanaf nu tot de woensdag gyneco te leren, da vindek wel wat overdreven, tis mijn eerste vak, dus alles moet erin en blijven hangen...
Hoop dat er nog mensen die blijkbaar kamikaze strategie zien zitten...

boehoehoehoehoe :cry:

Nupie

29-05-2008 13:01:49

maar tuurlijk wel !

wanneer begint ge eraan te leren? Ik heb da als eerste ook en begin er den 3de aan. Heb ook gewoon alles onderlijnd,nog niks vanbuiten geleerd. Moet gewoon lukken joh!

deneve2

29-05-2008 13:10:01

napz ik heb toch zelfde rooster als u he
ik heb vandaag en morgen nog dermato , en dan begin ik aan gyneaco, maar ik heb zelfs nog ni alles onderstreept:) dus ge staat al verder dan mij :)
da lukt u wel
en anders ist nog maar zo he, beetje relativeren mag wel, tis ni t einde van de wereld als ge ni weet hoeveel % van de 74jarige vrouwen in 1564 kans hadden om god weet ik wa voor zeldzaam ding te ontwikkelen he
tis ni da ge nen betere dokter zijt als ge da wel weet en de normale huisdokter zal wel 10 kunnen halen op da exaam hoop k
PS ja ik haat vanbuiten lere, zeker zo van die pietluttige details grrr

-LiLy°°

30-05-2008 10:41:30

:knuffel:
danku voor de steuntjes!!!

Nja het moet gewoon lukken eh we hebben niet veel keuze...
Een meerkeuze examen vind ik toch anders te studeren dan een mondeling hoor, dus dan hebek liever een dag minder voor een meerkeuze :roll:

En eeeuh, die lieve gast hier... ik hoop dak u ni ken, want hmz, kvondet echt wel geen lieve commentaar, dit forum is er om mekaar op te peppen en niet om elkaar te doen flippen. Laten we bewijzen dat cliches over geneeskundestudenten niet waar zijn en dat we wel degelijk elkaar kunnen steunen en helpen...
dit topic heet ''TIPS'' voor iets eh...

Geertje

30-05-2008 11:26:29

Ik vond het nog wel een tip, misschien niet super tactisch neer gezet.
In andere bewoordingen staat er toch gewoon 'als je het al eens onderlijnd hebt, gaat het lukken. Zoniet, mss toch een dagje extra eraan spenderen'

Tis ook niet mijn favo vak, maar ach, het moet maar...

-LiLy°°

30-05-2008 11:35:40

Ik ben zeer gevoelig in de blok :D dus ja...

maar er staat dus ''al die dat ik ken EN alleen onderlijnd hebben zijn er NU al aan bezig''

Ik dus nog niet :D

streeeeeeeeeeeess :roll:

Anonymous

30-05-2008 13:14:43

Ma jawel lily dat gaat zeker lukken, in diepenbeek hadden we toch ook ma vr elk vak 6dag...

Gr ...

deneve2

30-05-2008 13:31:09

jep , ik begin er ook pas morgen aan en ik heb nog ni alles onderstreept, dus da ga u zeker lukken
tis dan nog een multiple choise exaam, totaal andere manier van leren, ge moet het in feite alleen maar herkennen he :p
ni de doktersmentaliteit, maar dan kunt ge wel iets lichter over de leerstof gaan :p
da lukt wel, gewoon u best doen, en alst ni lukt dan ist gewoon pech he, kan al is gebeuren
maw: beetje relativeren kan nooit kwaad :) als ge gestresseerd zijt maakt ge stomme fouten, dus gewoon rustig blijven en doen wa ge kunt

Anonymous

30-05-2008 13:51:26

dat is waar!
Lily, ik heb er ook 9 dagen voor genomen en heb het ook enkel nog maar onderlijnd...dus dat gaat u lukken, want dat moet mij ook lukken!! :wink:

en idd, we kunnen niet meer doen dan ons best!! (dat zijn steeds de bemoedigende woorden van de mama :lol: )

ingridje

30-05-2008 14:13:56

misschien kunnen we het topic beter omdopen tot "steun Lily" :lol:

Da gaat zeker lukken! Ik denk persoonlijk da als ge daar langer dan 9 dagen aan bezig zijt, ge compleet gek wordt! Ni doen dus...

Ik heb het ook alleen nog maar onderlijnd. En er is gewoon nog zoveel meer te doen (3 dagen voor algemene helemaal opt einde is zooo ni leuk)

dus voor al die zwartkijkers: :gun:
en voor wie het even niet ziet zitten: veel goede moed! Komt in orde!

Stijn

30-05-2008 16:57:45

Ik had er vorig jaar 9 a 10 voor genomen, als dat een troost kan zijn?

AmplifiedKeos

30-05-2008 21:41:48

nee, want die tijd heb ik ni meer :-)

of waren er vorig jaar nog 8 dagen in een week?

Anonymous

30-05-2008 22:28:50

ik hoop dat iedereen het hier over gynaeco en verloskunde samen heeft dan
anders wordt dat een ramp, g
ynaeco gaat nog, daar kan ik me achter zetten en vooruit gaan
maar verloskunde.... :cry:
voor verloskunde is mn tijd zowat op en moet ik nog meer dan de helft doen. Daar staat veel te veel op een blad en idd allemaal zo van die 'weetjes'
daar ben ik dus echt niet goed in, na wat in mn hoofd een eeuwigheid lijkt en dringend een pauze en een stukje chocolade waard lijkt, zit ik 3 pagina's en veel te veel tijd verder
ik heb er geen idee van hoeveel tijd ik daarvoor nu moet proberen afpitsen van de andere vakken om er iets van te bakken

Stimpy

30-05-2008 23:26:42

ok, als ik dit lees begin ik helemaal te flippen.
Die cursussen zijn bij mij namelijk nog allemaal blanco!
Ik heb geen idee hoe snel die vooruit gaan,...

Kan iemand me een tip geven welke hoofdstukken minder belangrijk zijn?
Dan kan ik misschien hier en daar eentje skippen?

En hoe zit het met de verdeling tussen gyneco en verloskunde? Kan ik dat afleiden uit het aantal blz? maw, 2/3 vd vragen over gyneco, 1/3 over obstetrie?

en hoeveel vragen zijn er eigenlijk??
HELLLLEEEEEEEEEEEEEEEEEP!

Deborah

31-05-2008 08:21:48

OPSTELLEN MUTIPLE CHOICE VRAGEN

1 vraag / uur : zoveel mogelijk casus gebonden.

• Theoretische colleges: 46 uur = 46 vragen
• Interactive colleges: 18 uur = 18 vragen
• Semiologie : 6 uur = 6 vragen

TOTAAL 70 vragen

B. Spitz 20 vragen
I. Vergote 14 vragen
J. Verhaeghe 10 vragen
W. Poppe 5 vragen
D. Timmerman 5 vragen
T. D’Hooghe 4 vragen
M. Hanssens 4 vragen
P. Neven 3 vragen
J. Deprest 2 vragen
L. De Catte 1 vraag
R. Devlieger 1 vraag
D. Van Schoubroeck 1 vraag

En ik dacht dat er ook nog 6 vragen van radiologie bijkomen (cfr les Van Beckevoort / Timmermann)

Wat de belangrijkste hoofdstukken zijn kan ik jamer genoeg niet zeggen. 'k Denk dat als het multiple choice examen is, dat er uit praktisch elk hoofdstuk wel iets zou kunnen worden gevraagd :?

Succes nog allemaal...

Anonymous

31-05-2008 09:46:37

mijn tip voor verloskunde :

smijt die rotcursus aan de kant, focus u op de slides. daar staat bijna letterlijk hetzelfde in, maar mooi in rijtjes opgesomd. veel makkelijker om te leren dan die cursus waar zoveel mogelijk achter elkaar op 1 blad staat.

voor de inschatting van de tijd : ik heb iets meer als 2 dagen over verloskunde gedaan

deneve2

31-05-2008 17:05:53

moet ge dosissen kennen van medicatie :s

Anonymous

31-05-2008 17:54:09

ik heb in mijn notities gynaeco ergens staan dat we geen getalletjes knots vanbuiten moeten leren (tot mijn grote vreugde!!!), maar als ik naar de examenvragen van vorig jaar kijk staan daar toch wel wreed veel vragen tussen die gaan over percentages en incidenties enzo....

Is dat verandert sinds vorig jaar of toch maar weer al die rotte cijfertjes vanbuiten leren?!

*annelies*

31-05-2008 20:47:50

vorig jaar vroegen die naar t schijnt idd veel getallekes.
maar spitz heeft eens in de les gezegd dat ze dat niet meer mogen doen.

deneve2

31-05-2008 21:34:33

als iets ni in de slides sta maar wel in den boek... ist dan de moeite om da te leren ...

boelie

31-05-2008 21:42:26

en effe omkere...hb de slides vn obstetrie nie bezien, maar staat daar ng iets extra bij ofzo, wa nie in de boek sta? kvin de boek eiglijk toch al vrij volledig genoeg.... :?

Anne|ies

31-05-2008 21:44:43

Vorig jaar waren al niet meer zo veel getalletjes hoor, maar details leveren nog steeds wel punten op.

Bekijk vooral de vragen van vorig jaar en het jaar daarvoor (zie topic http://www.medica.be/forum/viewtopic.php?t=14071), Vergote lacht er zelf mee dat ze het examen 'gemakkelijk' maken op die manier omdat ze ook wel weten dat die vragen circuleren.
8)

-LiLy°°

01-06-2008 10:40:18

kan er iemand es zeggen welke slideshows er NIET in de boek staan, dan moek dat al niet meer uitzoeken morgen :D

Nupie

01-06-2008 10:43:35

fetal monitoring en seksuele agressie sowieso. rest weet k ni zo direct

Nupie

01-06-2008 10:48:04

http]

-LiLy°°

01-06-2008 10:52:07

:oops: oooops :D

merci!!!

Anonymous

03-06-2008 07:16:14

wat wordt bedoeld met de duidelijke slides met allemaal lijstjes op???
de enige slideshows die ik van spitz kan trugvinden is met enkel tekeningetjes...

waar vind ik de andere??

varkje

03-06-2008 07:20:26

het zijn die vorig jaar (ik dacht dat ze onder 2e jaar arts stonden)

Sjpongel

03-06-2008 07:36:03

ja dat 'rar'-bestandje, ik denk ook bij documenten 2de jaar arts idd

zelf ook nog maar paar dagen geleden ontdekt, is nogal verwarrend doordat die andere bestandje 'obstetrie illustraties' daarboven staan...en die hebben idd enkel prentjes

Anonymous

03-06-2008 07:38:10

bedankt voor het supersnelle antwoord!!

Anonymous

12-06-2008 07:03:00

concentreer je vooral op:

tumoren
anticonceptie
radiologie

daar kwamen vooral de vragen uit (6 vragen van radio)

en bekijk zeker de voorbeeldvragen van vorige jaren!!

jo

13-06-2008 08:21:51

ik had geen tijd meer voor radiologie en heb dat dus niet bezien... Toch kon ik 3 van de 6 vragen oplossen, gewoon omdat die in de cursus al vermeld waren... Hebt ge dus geen tijd daarvoor? Smijt het dan maar aan de kant!

Bij obstetrie: onthoud wat gekke woorden betekenen... Er komen er niet heel veel in de cursus voor...

EN BEKIJK INDEARDAAD DE VRAGEN VAN VERLEDEN JAAR!!!!!

liesbeth!

13-06-2008 08:56:36

wat is er van radiologie gezien?
dat van borst? of nog iets anders?

-LiLy°°

13-06-2008 08:58:17

cystes cystes en nog eens CYSTES, zowel radiologie als kliniek :x

Anonymous

17-06-2008 11:39:05

moet je de slides van vergote bekijken (buiten de prentjes), of is het boek genoeg?
x

jo

17-06-2008 13:44:07

prentjes bekijken, boek is genoeg...
1 ding had ik wel niet in den boek staan: iets met bloedingen en een pil:wanneer ze abnormaal zijn...

deneve2

17-06-2008 13:58:39

en menopauze-gerelateerde vragen :s maar da hebk ook ni in de slides teruggevonden :s

angel?

17-06-2008 15:42:42

dat is enkel in de les gezegd. Ik heb dat bijgeschreven in mijn boek.

Anonymous

17-06-2008 15:59:49

Aan angel? Kan je dan zo vriendelijk zijn om dat ff heel in t kort te zeggen wat drover is gezegd, want ja ben enkel ma nr gynaeco lessen int begin geweest, want zooooooooooo saaaaaaaaaaaaaaaaai, hoewel k eigenlijk nr alle lessen anders ga dus da wil wa zeggen. Nee, aan mij is er echt geen gynaecoloog vrbijgegaan...

angel?

17-06-2008 18:11:20

wanneer heb je examen? Want nu moet ik eerst kindergeneeskunde doen. Na dat examen wil ik het wel ff uittypen.

varkje

17-06-2008 19:03:03

mss kan die lieve gast, zijn fiets even nemen en naar een les-volgend vriendje gaan die al examen gehad heeft
is goed voor zijn fysiek en zorgt voor een beetje sociaal contact...

Anonymous

17-06-2008 19:12:16

Hey ja, kweet eig ook niet wat dat over die menopauze is...

Zou idd wel nr mijn vriendjes en vriendinnetjes willen fietsen (sporten is en blijft idd gezond) maja mijn vriendjes en vriendinnetjes zijn nu ook niet de meest ijverige lesvolgers... Ma kvind dat op gynaecovlak ge dr geen oordeel over iem moogt vellen want ja dat vond k nu toch ook wel e verschrikkelijk vak... Mss hadden jullie dat vorig j ook met urologie he??? En dat t mss gewoon iets man-vrouw tegenstelling achtig iets?

Maja ge moet ma zien op ge t hier op zet he angel, als ge t doet vind k da wel sjiek v u en anders vind k da ook geen probl

Veel succes nog met de examens he!!!!!!!!!!!

angel?

17-06-2008 19:16:14

thxies, jij ook succes en ik vond uro super, dacht zelfs nog uroloog te worden :)

Wilfried Itverlies

17-06-2008 19:29:46

waarom nu niet meer?

Anonymous

17-06-2008 19:36:11

Pff stomme gynaeco, k heb dr echt n innerlijke aversie van...

Niemand goest om mijn examen af te leggen? Kheb zelf al vrij behoorlijk pediatrie en algemene geneesk afgelegd dus da kan k dan in iem anders zijn plaats doen?

Mss da we da dan ook nog vr dermato knne doen? :D

Hoe zalig zou dat zijn, eig zouden we dat collectief moeten doen...

-LiLy°°

17-06-2008 20:45:28

whoho ik ben pro :D
als ge tevreden zijt met een 12 voor gyneco en dermato dan wel :D alhoewel dak denk dak zelfs da ni gehaald heb :roll:
Ik wil gewoon door zijn op die debiele algemene, tis echt te weinig tijd :x

Sjpongel

18-06-2008 17:48:42

dat van die abnormale bloedingen bij pilgebruik en menopauze, waarover angel het hier enkele reacties boven had, is denk ik toch hetgeen wat op de dia's staat net vóór 'medicamenteuse behandeling metrorragie'?

tzijn een 8-tal dia's over bloedingsanomalieën waarvan de leerstof inderdaad niet in de cursus staat

als het die zijn, dan hoeft je dus daar maar naar te kijken en moet Angel niks overtypen...

negbot

19-06-2008 09:26:26

TOTAAL 70 vragen

B. Spitz 20 vragen
I. Vergote 14 vragen
J. Verhaeghe 10 vragen
W. Poppe 5 vragen
D. Timmerman 5 vragen
T. D’Hooghe 4 vragen
M. Hanssens 4 vragen
P. Neven 3 vragen
J. Deprest 2 vragen
L. De Catte 1 vraag
R. Devlieger 1 vraag
D. Van Schoubroeck 1 vraag

Is Spitz de enige die obstetrie heeft gegeven?
Dan is cursus van obstetrie toch wel niet zo sterk vertegenwoordigt in de mkz vragen..
Kan iemand dit bevestigen?
bedankt

Anonymous

20-06-2008 15:52:20

vraagt verrhaege vooral wat hij in de les heeft gezegd? of moet je alles even fel kennen?

bedankt

Zalmtoastje

21-06-2008 10:38:00

ik vroeg me af als ze getallen vragen, zeg je dan de getallen uit de cursus of uit de boek? want soms wijken die zo ontzettend veel af! vb infertiliteit... bakken slides met getallekes die soms anders in de cursus staan... :(

liesbeth!

22-06-2008 12:32:59

iemand mss een tip om dat deel van medicatie en zwangerschap snel door te nemen?
ik krijg dat toch niet allemaal geleerd, dat heeft ook weinig nut, want dat ben ik toch vergeten na het examen vrees ik. wat een opsommingen...

igor

22-06-2008 12:52:53

http://www.medica.be/forum/viewtopic.php?t=15617

vond ik wel handig :D

lommy

22-06-2008 12:53:54

iemand mss een tip om dat deel van medicatie en zwangerschap snel door te nemen?
ik krijg dat toch niet allemaal geleerd, dat heeft ook weinig nut, want dat ben ik toch vergeten na het examen vrees ik. wat een opsommingen...

Ik heb het gewoon 1keer gelezen.

Er is een examenvraag van vorige jaren die vraagt welk farmacon NIET terratogeen is: phenytoïne, tetracyclines, progesterone, retinoïde of lithium. Ik neem aan dat die vraag uit die les komt. (Juiste antwoord is denk ik progesterone)

Wilfried Itverlies

22-06-2008 13:05:11

volgens mij is progesteron wel teratogeen

lommy

22-06-2008 13:58:53

volgens mij is progesteron wel teratogeen

Al die andere mogelijkheden zijn terratogeen. OAC (combi) mag je ook niet geven.

Bij progesteron staat er in de slides als enige bijwerking: masculinisatie in 0,3% van de blootstellingen. Dat is heel wat minder en heel wat minder erg dan bij de rest. Vroeger werd progesteron trouwens gegeven bij miskraam door luteale insuff, geloof ik. In mijn nota's heb ik zelfs geschreven dat progesteron vroeger (voor HCG en zo) via de progestageen-challenge test gebruikt werd voor de diagnose van ZS. Dat lijkt me sterk voor een terrratogeen product. Er staat ook geen X achter progesteron, en daar progesteron tenslotte een nl ZS-hormoon is, ga ik ervan uit dat progesteron als niet terratogeen het juiste antwoord is.

liesbeth!

22-06-2008 14:04:32

iig geval merci voor de hulp. die vraag was ik blijkbaar nog nergens tegengekomen

Wilfried Itverlies

22-06-2008 15:10:02

ik baseerde mij maar op de volgende site met lijst van alle mogelijke teratogene medicatie; niet aan te raden de hele lijst vanbuiten te leren :)

http://msds.chem.ox.ac.uk/teratogens.html

lommy

22-06-2008 15:57:18

Ook Spitz heeft het op p62 van zijn cursus over een supplementatie met progesterone om het risico op recidief van preterme geboorte te verminderen.