Tips algemene

Live forum: /viewtopic.php?t=14680

Nupie

28-05-2008 15:26:28

Naar aanleiding van het andere topic :) goed idee!

iemand enig idee al over hoe je dit aanpakt :D

-LiLy°°

28-05-2008 16:08:58

vraagje: geriatrie eh, daar staan getallen in da boek en getallen op die slides, die komen NIET overeen... welke moet ge dan leren?
Naja tis ni dak die getallen over twee weken nog ga weten, maar swat, handig om te weten, voor anderen mss dan :)

Gorecki

28-05-2008 16:12:31

ik dacht mij te herinneren dat ie in de les gezegd had dat zn slides het meest recente waren en den boek op bep vlakken wat verouderd is

Deborah

28-05-2008 16:13:29

In zijn laatste les heeft Peleman gezegd dat zijn slides leerstof zijn, en dat de cursus al verouderd was en dus bijkomstig...

-LiLy°°

28-05-2008 16:27:29

ah ok, dan zalk die openzetten alsk het aan leren ben :)
Merci!!!!

en tzijn drie weken ipv twee, das al helemaal ni te doen...

angel?

28-05-2008 17:02:46

voor hemato vooral gene schrik hebben van boogaerts het is echt een hele vriendelijke kerel heb ik gemerkt dus op zijn examen zal het ook wel geen rotzak zijn zeker.

Anonymous

28-05-2008 17:21:56

ik dacht dat die van geriatrie gezegd had dat we geen getallen moesten kennen, als we die nodig hadden op het examen krijgen we die... denk ik toch...
voor de rest: ik heb mij in hemato wat vergist, had gedacht dat op 1,5 dag af te krijgen, maar das niet te doen. genoeg tijd nemen dus

Sjpongel

28-05-2008 20:44:10

staat er veel extra in de boek van geriatrie dat niet op de slides staat?

ben namelijk van plan enkel m'n nota's en de slides te leren indien doenbaar, want ie zei idd duidelijk dat de slides meest recent zijn en dé leerstof zijn...

Anonymous

28-05-2008 21:00:12

Nota's van geriatrie??? RESPECT :D dat moet mentaal bijzonder zwaar zijn geweest dus nogmaals RESPECT dat ge in zo :D 'n les kunt blijven zitten

Sjpongel

28-05-2008 21:07:33

mja kversta me er zelf ook niet aan, want op nota-vlak ben ik helemaal niet goed

geriatrie is één van de weinige vakken waar ik eens wél goeie nota's van heb...nochtans vond ik het ook enorm saai...weird...

AmplifiedKeos

28-05-2008 21:38:47

bij geriatrie krijg je de tabellen en grafieken die bij de vraag zouden horen...
En ik vind het erg dat sommigen zich hier nog steeds moeten afvragen of we getallen moeten kennen :-s

-LiLy°°

29-05-2008 06:38:04

bij geriatrie krijg je de tabellen en grafieken die bij de vraag zouden horen...
En ik vind het erg dat sommigen zich hier nog steeds moeten afvragen of we getallen moeten kennen :-s

ge zou voor de test es eens getalvraag moeten geven, wedden dat er echt superveel daar 10 op 10 op halen???

Ik ben ook totaal geen voorstander van getallen leren zenne, das het belachelijkste wat er bestaat, maar omdat de cursussen er nu eenmaal van barsten, leek het me geen slechte vraag...
Had horen zeggen dat pelemans graag getalletjes hoorde (voor de hoofdstuk voor de regeling vd bejaardenzorg) dus vandaaaaaaaar...
Maar geen zorgen, sta mega achter op schema, geen getallen, voor niks nie :roll:

Anonymous

29-05-2008 07:51:59

eum!!! kwas eens gaan kijke op ulle vak van algemene, kvroeg me af wa da was.
Weer zon mooi vakje waar acht vakke ofzo zijn ingepropt precies!!!
Het lijkt me echt gigantisch veel!

aha, en dan te wete da praktisch alle andere richtingen in hun laatste twee jaar het rustiger hebben...

kijk al uit naar volgend jaar...

succes in elk geval!

Nupie

29-05-2008 07:58:43

ik hoop vr jullie dat ze tegen volgend jaar inzien dat ze dat vak toch wat anders mogen aanpakken... :?

Sjpongel

31-05-2008 18:42:56

iemand tips om nucleaire te leren?

pff ik krijg kop noch staart aan die cursus...eerst moet ik al snappen wat er staat en dan alles van buiten gaan leren zeker? da zie ik nie echt zitten :(

rotcursus...zucht

en te bedenken dat de 1ste doccers die dit vorig semester hadden, dit vak mochten laten vallen voor het examen wegens 'onduidelijk bij welk vak het hoort'...

Anonymous

31-05-2008 19:10:38

ja das weggevalle
ma ik dacht juist me da gelle da nu hebt, da wij da wsl toch ook wel da volgend jaar opnieuw krijge ni?

allez khoop van ni nat, ma zou mij anders wel raar lijke...

varkje

31-05-2008 19:16:30

ik ben nu nucleaire opnieuw aan het bekijken
en gewoon bij elk hoofdstuk de tracers aan het noteren
zo wordt het iets overzichtelijker en hopelijk blijft het hangen

-LiLy°°

31-05-2008 19:33:21

Ik benet nu voor de eerste keer aant leren en tgaat inderdaad supertraag... :x
Denk eigenlijk ni da ge dat in mega detail moet kennen hoor... Gewoon wa uitleg kunnen geven... Het heeft met zon tijdsinterval volgens mij ook geen zin om al die dosissen enzo te leren... Verder zouk mij vooral concentreren op werkingsmechanismen en niet 5 paginas voorbeelden vanbuiten knallen, want wees realistisch, ge gaat nooit 5 paginas moeten schrijven op uw exaam... :D
Ik hoop gewoon dat er een patroon in de vraagstelling duidelijk gaat zijn, vb onco voor de voormiddag, nucleaire voor de namiddag, want tis echt een mega last :roll: (dus bij deze, schrijf bij je examenvragen aub welke dag je bent geweest en in welke groep je zat, we zullen u eeuwig dankbaar zijn :D )

En van mij mogen ze dat int algemeen laten wegvallen, in eerste en tweede doc, wat een debiel vak man. Mensen vol radioactief spul spuiten zodat ze uit de buurt van andere moeten blijven of licht gaan geven in den donker of whatever... BASISarts, mjaa mn voeten... :roll:

Anonymous

02-06-2008 17:23:55

ik ben begonnen met hemato, maar ik denk dat het gemakkelijker is om eerst patho te doen als achtergrond bij al die lymfomen en zo....

-LiLy°°

02-06-2008 17:51:31

nope ik heb het omgekeerd gedaan en gaat echt supertraag omda ge u geen ziektebeelden kunt voorstellen bij al die histo plaatjes... eerst gewone hemato, dan patho was naar mijn mening beter geweest... :D

Wilfried Itverlies

02-06-2008 18:23:52

geen van de twee lijkt mij ook een mooie optie :)

Sjpongel

03-06-2008 07:39:46

aanvankelijk stonden die 2 (hemato en patho dus) bij het vak 'bloed en bloedsomloop' geprogrammeerd in het 1ste semester (in een voorlopige regeling van het thema-onderwijs die je vorig jaar kon bekijken, ben da documentje toevallig tegengekomen onlangs)

ergens logisch, maar kmag er nie aan denken wat voor een zwaar 1ste semester dat niet ging geweest zijn...kging wel blij dat ik er nu al vanaf was!

Geertje

14-06-2008 06:38:45

Leer van systeemziekten vooral NIET alleen maar de kliniek (omdat we toch al zo veel tijd hebben). Wij kregen als vraag 'vertel eens welke vasculitiden je kent van resp. de grote, middelgrote en kleine vaten'.

En uit nucleaire zijn eigenlijk al vrij veel vragen gekomen.

De man van hemato is tegen het gebruik van embryonale stamcellen (voor degene met wie hij ook een discussie aan gaat op het mondeling, ik heb mij goed mogen verdedigen :roll: ).

Patho was gemakkelijk, zorg dat je dat zeker kent dan heb je daar je punten toch al op (en een extra punt op 20 is m.i. best bruikbaar in deze).

En wij hadden die pipo van geriatrie (sorry alle namen zijn even uit mijn hoofd verdwenen) voor het mondeling. Dat vond ik nog meevallen, hij was moeilijk te verstaan en ik snapte zijn vragen soms niet, maar hij was wel vriendelijk eigenlijk.

Succes ermee...

angel?

14-06-2008 14:56:46

vertel eens iets dat niet in de cursus staat aan de mens van hemato, hij vind het tof dat je in de les wa. Als je een naam niet weet, omschrijf wat je wilt zeggen. Als je het antwoord niet weet zeg dat je niet zeker was en dat het dat of dat is. Denk luidop tijdens het mondeling. Voel je vooral op je gemak bij hem, hij is ok en kan een grapje apprecieren.

vertel vooral niets dat niet in de cursus staat aan die van geriartie, dat vond hij niet leuk en dan spreekt hij je tegen. Ga in het begin bij de kerel want hij was om 20 voor twaalf al helemaal niet meer geintresseerd in wat ik te zeggen had over serviceflats en polyfarmacie.

leer stomme nucleaire toch maar degelijk. Pathologie kan je op 7 pg samenvatten, leer die knots van buiten en je hebt punten binnen.

extra examen tip: Maak liedjes van de leerstof van endocrinologie en zing die tijdens het examen om aan al je symptomen te komen (hielp bij mij maar mss nietvoor iedereen te doen ;-) )