radicaaloperatie

Live forum: /viewtopic.php?t=11705

Logghie

22-12-2007 14:16:32

Ben ier weeral

Op dat tekeningetje van de radicaaloperatie kun je 'door' het trommelvlies kijken en zie je enkel nog de stijgbeugel in de diepte. Is dit enkel zo getekend ter verduidelijking (???) Idem voor da 'wegnemen van de achterwand van de gehoorgang'. Dat is dan een holte naar zijwaarts toe juist vr het trommelvlies neem ik aan?

Merci (alweer)

Lizzy7

22-12-2007 21:51:10

hey, ik begrijp uw vraag niet helemaal. Wat ik heb begrepen van die radicaaloperatie is dat er aan de gehoorbeentjes niet geprutst wordt (dus die zijn er nog allemaal), en er wordt retroauriculair geopend, de achterwand van gehoorgang weg (en ik denk dus ook trommelvlies) en zo continue verbinding tussen gehoorgang en mastoid, ze gaan wel proberen dat trommelvlies terug wat te herstellen (ik dacht met het bindweefselvlies van een spiertje dat daar ergens gelegen is), maar dat zal het nooit volledig van elkaar kunnen afsluiten, dus is er ook wel gevaar voor oorsmeer en andere die dan in het mastoid kunnen kruipen, vandaar dat ge 2x per jaar dacht ik terug operatie nodig hebt om dat proper te maken.

sorry als ik volledig naast de kwestie geantwoord heb.