OME en ontstaan

Live forum: /viewtopic.php?t=12267

Poemba

05-01-2008 20:17:22

hmm, begrijp het niet zo goed!
je hebt, ontsteking van de bovenste luchtwegen en dysfunctie van de buis van Eustachius... zijn beide factoren nodig of kunnen ze het alle 2 veroorzaken

Anonymous

08-01-2008 10:09:42

ik weet het niet goed maar wil deze vraag terug bovenaan krijgen:-)

mathieu

08-01-2008 13:21:55

ik vind dit ook maar verwarrend...dit is wat ik er voorlopig van gemaakt heb:

doordat de buis van eustachius dichtzit bij kinderen (onvoldoende ontwikkeld en door zwelling door evt infectie in de keel) ontstaat een onderdruk in het middenoor waardoor het trommelvlies retraheert...mucosa van het binnenoor wordt hierdoor geprikkeld en veroorzaakt de vochtuitstorting.

Dit geheel geeft de symptomen van gehoorverlies en vormt een goed milieu voor vervelende recidiverende surinfecties.

Zoals ze het in het zakboek voorstellen zorgen bacteriŽn en hun endotoxinen voor de vochtuitstorting, en wordt een ander mechanisme niet echt vermeld. maar ik kan me precies niet goed voorstellen dat zoiets totaal geen symptomen van infectie zou geven...De slides maken me ook niet zoveel wijzer.

Anonymous

09-01-2008 08:48:12

volgens mij is het wel degelijk de onderdruk in het middenoor door slechte functie van BVE zoals bij verkoudheid, de oorzaak van de effusie. Dit kan dat secundair infecteren= opstoot van otitis media acuta! en die adenoid hypertrofie enzo die blokkeren volgens mij gwn die buis van eustachius