nystagmus

Live forum: /viewtopic.php?t=12280

Poemba

05-01-2008 21:43:53

ik heb iets raars in mijn nota's staan, iemand duidelijker?

in stelsel daalt -> nystagmus naar de andere kant in rust
geen effect met de testen want systeem werkt niet
8)

verklaart dit waarom je bij Menière nystagmus naar aangetaste en bij acute vestibularis, nystagmus naar gezonde zijde hebt? zo niet, is dit een extra vraagje :oops:

NMGN

07-01-2008 13:17:19

Ja, daar had ik dus ook moeite mee. Snap niet hoe bij Meniere nystagmus naar de aangedane kant kan gaan. Aan die kant werk het vestibulair systeem toch minder, wat lijkt op een overexcitatie van de gezonde kant en dus een vestibulaire componenten (langzame slag) naar de aangedane kant. En dus een snelle component naar de gezonde kant = nystagmus naar de gezonde (niet-aangedane) kant.
Maar in het zakboekje staat toch echt nystagmus naar de aangedane kant. :?

En dit vind ik op internet:
http://www.tchain.com/otoneurology/practice/nystagmus.html
In Meniere's Disease, vestibular imbalance type nystagmus is typically seen during an acute attack. Attacks typically last 2 hours only, but usually the next day or two there will be some nystagmus also. In about 85% of the cases, the nystagmus is horizontal with the fast component directed towards the healthy hearing ear, suggesting a vestibular paresis on the side to which the slow phases are directed. The nystagmus slow-phase velocity can reach as high as 40 deg/s. Occasionally nystagmus is also seen directed in the opposite direction. This may occur early on, reflecting a temporary excitation, or later, reflecting a recovery nystagmus (known as Bechterew's phenomena).

Iemand een uitleg??
(en als ik die vraag dan toch krijg op t examen, zal ik de prof gewoon om een duidelijke uitleg vragen :lol: )

varkje

07-01-2008 13:40:26

bij Menière heb je stimulatie van je vest systeem ipv uitval
(hoe dat ze op internet aan die tegengestelde beweging komen weet ik ook nt, maar was er geen verschil tss aanval en gewoon; iets met overcompensatie ofzo?)

NMGN

07-01-2008 19:03:50

Prikkeling?! Dat verklaart wel waarom de nystagmus naar de aangedane kant is.
Zie nu ook in tabel 2.3 staan dat er tijdens de aanvallen prikkelingsnystagmus is en pas later uitval (en dus nystagmus naar de niet-aangedane kant). Zal de tabellen vanaf nu dan ook maar leren, staat blijkbaar toch wel eens wat nuttigs in :) .
Bedankt!