cholesteatoom

Live forum: /viewtopic.php?t=12374

Anonymous

07-01-2008 20:30:02

Hey

ik heb de uitleg rond cholesteatoom gelezen hieronder en die is me volledig duidelijk. Maar in die uitleg spreken ze niet van een perforatie en debruyne heeft toch de nadruk gelegd op een randstandige perforatie. Via die opening groeit uw epiderm dan naar binnen maar dan wordt uw trommelvlies toch nie meegetrokken en ontstaat er toch geen pocket waarin die epitheelcellen zich opstapelen? Maw moet er een perforatie zijn vooraleer je een cholesteatoom kan hebben?

Anonymous

07-01-2008 21:10:55

nieuwe inbreng:

of kan het zijn dat dat in beide gevallen kan ontstaan (zowel met perforatie als bij onderdruk in middenoor) maar het hier gaat om chronische otitis media gaat debruyne het enkel heeft over die perforatie

Anonymous

07-01-2008 21:20:24

een powerpointpresentatie van unief gent zegt dat chronische infectie ook een trigger is tot migratie van epiderm van gehoorgang naar middenoor (= migratietheorie).

Anonymous

07-01-2008 22:15:37

Debruyne is auteur v da boekje dus vermoed da dr t zeker juist zal instaan hoor

*Els*

10-01-2008 19:03:17

Voor zover ik het begrijp zijn er idd 2 oorzaken:

- ofwel onderdruk in het middenoor met retractiepocket (intrekking van het TV) + opstapeling van debris

- ofwel een randstandige perforatie waarbij epiderm van de gehoorgang naar het middenoor doorgroeit (door die perforatie heen) en daar dan op de één of andere manier ook zo'n 'kuiltje' vormt (mss ergens terug contact met een stukje van dat trommelvlies?) => opstapeling van debris => ...

*Els*

10-01-2008 21:03:07

Hm, hoewel Debruyne het idd precies uitsluitend heeft over randstandige perforatie en niks ivm slecht functionerende buis van Eustachius :?

Maar er staat dan ook in het zakboekje dat er nog gespeculeerd wordt over de exacte pathogenese en dat er verschillende theorieën bestaan :roll: