sinusitis

Live forum: /viewtopic.php?t=12602

vl

11-01-2008 09:31:26

Ben even de kluts kwijt ivm de oorsprong van sinusitis.
Er staat in het boekje dat er sinusitis ontstaat na acute rinits, allergie en irritatie na het zwemmen. Deze geven allemaal slijmvlieszwelling (en dus verstopping vh ostiomeataal complex). Tot hier ben ik mee (das toch al iets..)

Maar er is toch zowieso een bacteriŽle superinfectie nodig om van sinusitis te kunnen spreken hť? Want waarvoor dienen anders die AB en spreekt men van ...-itis.

Maar als iemand mij daar een positie antwoord op kan geven, is het gemoed ťn de sfeer weeral gered voor vandaag! Jeuj!

Anonymous

11-01-2008 10:05:40

je geeft niet altijd AB he. Naar mijn mening begint het viraal (zoals rhinitis) en door de werking van de virussen wordt het mucociliair transport stilgelegd zodat bacterien kunnen beginnen koloniseren zonder dat dat langs het ostium wordt afgevoerd (obstructie door slijmvlieszwelling in de neus speelt hier ook een rol). En dan zijn die symptomen erger of persisteren ze en geeft men AB

vl

11-01-2008 10:34:47

Dus dan toch zowieso een bacteriŽle superinfectie nodig om echt van een sinusitis te spreken, als ik je antwoord goed begrijp?

Merci!

vl

11-01-2008 11:01:35

Heb effe in de harrisons gekeken (pg 185 voor de liefhebbers) en daar staat dat obstructie van het transport van het mucus (geproduceerd door het respiratoir epitheel van de sinus) de typische symptomen geeft van sinusitis.
Daarbij kan eventueel nog een superinfectie van de achtergebleven mucus ontstaan, door virussen, bacteriŽn of schimmels.

Dus bacteriŽle superinfectie is niet noodzakelijk voor het ontstaan van een sinusitis

En nu allemaal, dank u wel meneer Harrison!

Voila

ps: er staat ook dat virale rinitis de meest frequente oorzaak is van een acute sinusitis

Nupie

11-01-2008 11:18:02

merci vr de info :)