Verbrandingsletsels

Live forum: /viewtopic.php?t=14441

Anonymous

23-05-2008 20:02:58

ik heb daar iets raars bijgeschreven bij zonnebril en UV

Houdt een zonnebril nu net WEL of net NIET het UV-licht tegen ??

*Loesje

23-05-2008 20:17:25

van wat ik mij uit de les meen te herrinneren (notities nie bij de hand): "die brillen zullen dat wel doen, maar dat UVlicht geraakt dan ook anyway niet door de cornea; het oog beschermt zichzelf al, dus eigenlijk is 't allemaal bull;)"

vl

03-06-2008 16:04:59

De lens houdt uv-stralen tegen, dus is je retina eigenlijk al genoeg beschermd tegen de natuurlijke hoeveelheid uv-straling.
Dus zonnebrillen zullen in het dagelijkse leven niet veel extra bescherming geven tegen uv-verbranding.

Maar als je extreem veel uv binnenkrijgt (vb. skien, lassen) dan is die extra bescherming wl noodzakelijk om verbranding te voorkomen.
Dus zonnebrillen zijn dan wel noodzakelijk om de overdaad aan uv tegen te houden.

vl

12-06-2008 10:25:56

Eigenlijk snap ik hetvolgende niet zo goed.
Ik heb in de les geschreven dat UV-overbelasting kan leiden tot retina-beschadiging, maar in de boek wordt enkel keratitis besproken (cornea-aantasting)

Wordt dan enkel de cornea aangetast bij UV-overbelasting?

Iemand een idee?

SylkeVD

12-06-2008 11:07:02

ik dacht dat UV enkel keratitis ging veroorzaken omdat er een natuurlijke UV-filter bij de retina zit. Dus geen retinale aantasting daardoor.

Jolin

12-06-2008 21:41:57

Hmm, alle bovenstaande versies trekken een beetje opeen. De mijne gaat als volgt:

- hoornvlies laat beetje UV door
- lens (en implantlens) heeft UV-filter waardoor netvlies sowieso beschermd ook als grote blootstelling

Dus zonnebril om netvlies te beschermen is belachelijk, maar UV kan wel het hoornvlies verbranden, vandaar enkel keratitis.

Nuja, aangezien we enkel exact wat in de cursus staat zullen we dus wel ni moeten verklaren waarom we enkel keratitis krijgen, maar is wel makkelijker om te onthouden als ge weet waarom natuurlijk. Iemand uitsluitsel?