Gezichtsveld en chronisch glaucoom

Live forum: /viewtopic.php?t=14859

Anne86

31-05-2008 09:39:46

Enkele vraagjes, wss niet zo'n slimme, maar raak er niet meer aan uit :wink:

- Kan je met de Humphrey of Octopus perimeter ook perifeer gezichtsveld meten?

- Ik heb bij CENTRALE gezichtsveldmeting opgeschreven dat bij glaucoom de druk op de zenuwvezels van het centrale deel grootst is, en dat je dus het centrale gezichtsveld moet meten. Maar bij chronisch glaucoom zelf (p.31) staat dat er perifere gezichtsvelddefecten zijn?!?

- Ook bij de Octopus perimeter heb ik als voorbeeld glaucoom geschreven. En die geautomatiseerde perimetrie staat ook bij chronisch glaucoom zelf (p.31) vermeld. Maar gaat men hier dan centraal of perifeer of allebei of... meten?!?

Merci voor de persoon die helderheid in mijn hoofd weet te brengen :wink:

Beep

09-06-2008 10:09:26

tis inderdaad nogal onduidelijk.
mijn idee: met de Goldmann perimeter worden enkel de perifere GRENZEN gemeten van het gezichtsveld, waarbij door de onderzoeker isopteren worden opgetekend. Je kan zowel gebruik maken van absolute perifere grenzen als van relatieve grenzen, en zo scotomen ontdekken, maar zowiezo zie je enkel de grenzen.
Met de geautomatiseerde perimeters worden de 30 centrale graden van het gezichtsveld gecontroleerd op uitval. Dit keer niet meer de grenzen, maar wel het CENTRALE DEEL. Net als bij de Goldmann perimeter wordt de fixatie van de patiŽnt gecontroleerd. De computer registreert de drempel voor lichtgevoeligheid van de patiŽnt op verschillende plaatsen van het gezichtsveld (zoniet alle plaatsen in de centrale 30į). Nu worden geen isopteren neergetekend. De computer registreert waar de patiŽnt het lichtje heeft waargenomen en bij welke lichtsterkte. Je verkrijgt dus zowel zwarte gebieden, als grijze, lichtgrijze,... in je gezichtsveld dat wordt opgetekend.(Alles wordt zowel in grijswaarden als in getallen opgetekend) Daarom wordt dit gebruikt bij chronisch open hoek glaucoom, om de licht progressieve gezichtsvelduitval tijdig te ontdekken. Met dit onderzoek zal je dus niet de verandering van de perifere GRENZEN kunnen detecteren, maar wel tijdig de veranderingen/uitval in het gezichtsveld. En aangezien bij glaucoom het perifere gezichtsveld eerst wordt aangetast, zal je dit kunnen merken op een geautomatiseerde perimeter wanneer de uitval ook al mid-perifeer is (de buitenste 30į van het centrale gezichtsveld dus).

Khoop dat het nu wat duidelijker is, (en dat het ook juist is wat ik zeg...)

veel succes nog!

Beep

09-06-2008 10:23:24

Nog een aanvulling: De Goldmann perimeter is dus een dynamische/kinetische perimeter en manueel. (Een bewegende lichtstimulus met varieerbare grootte en intensiteit wordt geprojecteerd) De Humphrey en octopus perimeter zijn statisch en computergestuurd/automatisch. (op iedere plaats wordt een lichtstimulus met varieerbare lichtintensiteit geprojecteerd) Door het feit dat ze statisch zijn kan dus het volledige (centrale) gezichtsveld worden onderzocht en niet enkel de grenzen.