presbyopsie en hypermetropie

Live forum: /viewtopic.php?t=15574

vl

10-06-2008 13:39:59

Ik snap het niet helemaal met die presbyopsie en het voorschrijven van een leesbril.

Een leesbril (=positieve lens) bij presbyopsie (een afname vd accomodatie ifv leftijd) zorgt ervoor zorgt dat je dichtbij kan lezen, maar wel wazig ziet in de verte.

Er staat bij Hypermetropie dat je een Positieve lens nodig hebt, om beter ver en vooral beter dichtbij te kunnen zien. (want accomodatie is overbelast door het te "korte" oog).
Maar zie je dan niet waziger in de verte? (zoals bij presbyopsie dus?)

En nog iets, als je de lijn doortrekt, waarom zie je dan niet wazig/slecht als je dichtbij leest bij iemand die een negatieve lens heeft voor myopie? (want je ziet wazig voor veraf te zien bij een positieve lens)

Iemand een idee? Want vind het het toch verwarrend allemaal zenne...

seppe

10-06-2008 14:15:50

hey

bij hypermetroop ook is die convexe bril nodig voor correctie in de verte.
bij jonge leeftijd ga je extra accomoderen voor ook goed dichtbij te zien

bij myoop oog is concave bril nodig voor goe te zien in de verte. ook hier is op jonge leeftijd aanpassing ( lens wordt boller ) waardoor ze ook goe zien dichtbij.

zo had ik het begrepen, weet ook niet of het exact juist is hoor!

vl

10-06-2008 18:18:55

Jep ik snap het denk ik..

Dus bij een myoop oog ga je een negatieve lens gebruiken om beter veraf te kunnen zien.
Dichtbij ga je, via accomadatie, ook nog altijd goed scherp kunnen zien (wat zonder bril eigenlijk wat gemakkelijker gaat)

Bij hypermetroop oog ga je een positieve lens gebruiken om zonder accomodatie veraf te kunnen zien, en zodat je dichtbij niet té veel aan accomodatie moet doen. Op jonge leeftijd kan je zonder correctie, maar als je iets ouder wordt (dankzij presbyopsie), heb je toch correctie voor dichtbij nodig.

Klopt dit een beetje?
Als je opmerkingen hebt, laat maar weten hé

irene

11-06-2008 08:12:32

ja ik heb dat ook zo begrijpen, maar hoe moet ge die getallekes op die slides interpreteren?

vl

11-06-2008 11:56:05

Dat gaat over de presbyopsie die invloed heeft op iedereen qua achteruitgang van het kortbijlezen, dus zowel bij emmetropen als bij myopen/hypermetropen.

Algemeen gezien blijkt dat je (door presbyopsie) een leesadditie krijgt van +1D op 45j en +2,5D op 65j
Dus dit geeft hetvolgende:

emmetroop
45j: +1D (enkel leesbril nodig)
65j: +2,5D

myoop (bijv.:-3D)
45j: -3 + 1 = -2D. Dus voor veraf -3 en voor lezen -2 (bi/multifocale bril dus)
65j: -3 + 2,5 = -0,5. Veraf blijft -3 en voor lezen nu -0,5 nodig

hypermetroop (bijv.: +2D)
45j: +2 + 1 = +3. Dus voor veraf +2 en voor lezen +3 (bi/multifocaal)
65j: +2 + 2,5 = +4,5. Veraf blijft +2 en voor lezen nu +4,5 nodig

Hopelijk snap je het een beetje beter met dit voorbeeld?

Delirium

11-06-2008 11:59:52

Voor mij is't heel duidelijk :D
Ksnapte het ook niet zo goed.

Anonymous

11-06-2008 12:10:39

Maar als je 'n myoop oog hebt, gebeurt er toch niet nog eens accomodatie om iets te kunnen lezen? Of wel? Dat gaat dan toch 'in de verkeerde richting' gecorrigeerd worden door accomodatie?

Andromeda

11-06-2008 12:34:15

Als je geen bril op hebt, klopt dat idd. Dan zie je scherper dichtbij, zonder dat je moet accomoderen (want dan zou het beeld idd nog meer voor het netvlies worden geprojecteerd).
Als je gecorrigeerd hebt met bril of lenzen, moet je wel accomoderen om te lezen, want die dioptrie van je bril is aangepast voor ver en niet voor dicht. Op latere leeftijd kan je niet meer accomoderen, waardoor het onderste van de bril een positievere (of minder negatieve) dioptrie moet hebben.

Anonymous

11-06-2008 13:10:30

Merci! dat maakt 't al heel wat duidelijker!

BADMAN

12-06-2008 18:56:26

dus je kan een leesbril hebben met een negatieve dioptrie? :? da kan er precies nie goe in bij mij :roll:

Andromeda

12-06-2008 19:10:53

Ja enfin, in het meeste geval is dat geen aparte leesbril, maar n stuk van n bifocale bril :). Als je in de verte perfect ziet, gaat je leesbril wel positief zijn.
Bij een myoop niet altijd:
Stel, uw oog is veeel te lang, beeld valt bij kijken in de verte voor het netvlies. Als ge naar iets dichtbij kijkt, gaat het beeld automatisch iets meer naar achter vallen, maarrrr nog altijd voor het netvlies omdat dat oog dus nog steeds n stuk te lang is. Duuus heb je voor dicht ook n negatieve dioptrie nodig, weliswaar minder negatief dan voor ver. Bij jonge mensen wordt dat 'positiever maken' gedaan door het boller maken van de lens, bij oudere mensen dus door n extra leesbril of multifocale bril.