drusen en maculadegeneratie

Live forum: /viewtopic.php?t=15596

Lotte 2

10-06-2008 19:50:00

ik snap drusen.. en ik snap droge maculadegeneratie.. ik snap het verband alleen niet :)
zijn die drusen een risicofactor, oorzaak, gevolg, symptoom,.. van maculadegeneratie?? (blijkbaar snap ik het toch niet zo goed:))

irene

11-06-2008 07:36:04

euhm, ksnap nie echt wat ge niet snapt ist niet eerder gewoon aannemen..
Allez, door bepaalde risicofactoren (leeftijd, fam, roken) maakt ge kans op maculadegeneratie, meestal in 90% van de gevallen is dat een droge maculadegeneratie, door deze degeneratie kan je dus drusen krijgen. Deze drusen zijn gele afzettingen tussen pigmetepitheel en membraan van Bruch, het zijn eigenlijk cellulaire overblijfselen. Is dat een antwoord??

Anonymous

11-06-2008 12:56:26

nja, khad in de les opgeschreven dat drusen een verouderingsfenomeen is, dat da dus op zich niet pathologisch is.
Hoe jij het stelt krijg je DOOR die maculadegeneratie drusen.. dan ist toch wel pathologisch?

of anders gesteld: kan je ook drusen hebben zonder maculadegeneratie? want op zich zijn dat toch 2 andere dingen:
droge maculadegeneratie= atrofie van pigmentepitheel
drusen= ophoping van afvalmateriaal onder het netvlies

khoop dat je mijn vraag een beetje snapt:)
miss ben ik idd te ver aant denken en moet ik gewoon 'aannemen' (tis toch maar schriftelijk he!)

Anonymous

11-06-2008 13:58:43

ik denk dat het zo zit:

die drusen komen doordat de epitheelcellen niet meer zo goed werken, ze ruimen niet alles meer op.
Als ze nu echt uitvallen, en meerdere na elkaar, valt ook de functionele interactie me de fotoreceptor weg en tis dan dat je problemen krijgt.

dus ik denk dat die drusen een verhoogde risicofactor zijn, aangezien het wijst al op een verminderde pigmentepitheelfunctie.

tis maar een ideetje :-)

s0159261

12-06-2008 12:23:03

Ik heb ook iets staan van bloedvaten van de choroidea die bloed aanvoeren aan pigmentepitheel en fotoreceptoren. Is het probleem dan dat die bloedvaten te weinig aanvoeren zodat het epitheel beschadigd wordt? Of hoe komt het dat het pigmentepitheel niet meer goed werkt? Ouderdomverschijnsel?

irene

12-06-2008 12:25:50

mja wat hier boven staat is wel juist, die drusen is duidelijk gewoon een ouderdomsverschijnsel, dus niet pathologisch, dit kan bij extreme uitlopen tot pathologie.. denk ik..