strabisme vs amblyopie

Live forum: /viewtopic.php?t=15623

Anonymous

11-06-2008 13:11:29

heb ik het zo goed begrepen: als je een kind dat scheelziet (strabisme) maar wat laat doen gaat da op den duur een lui oog geven (amblyopie)
of heb ik het mis?
en als het kind en lui oog heeft, is daar dan nog iets aan te doen? (die occlusiebehandeling is toch tegen strabisme, niet?)

en zo'n "lui oog", hoe kan je dat klinisch dan zien? ik dacht vroeger altijd dat ze dt bedoelde met zo'n kindje dat scheel kijkt, maar blijkbaar is dat strabisme..

Lotte

11-06-2008 19:21:31

amblyopie = lui oog, en dit kan voorkomen bij strabisme en anisometropie.

ik denk dat de occlusietherapie, de behandeling is van een lui oog.
de behandeling van strabisme is die chirurgie die het oog rechtzet (door wat te sleutelen aan de oculomotore spieren.)

hoe je een lui oog klinisch ziet..
ik denk dat je een kind dat scheel kijkt, moet onderzoeken op amblyopie door elk oog afzonderlijk te testen (zo gezichtsscherpte) en dan ga je zien dat n oog dominant is tov het andere.

das wat ik er van denk h, verbeteringen zijn welkom!

Anonymous

12-06-2008 13:50:03

is die occlusietherapie niet juist om amblyopie te voorkomen?
je moet het oog toch juist afdekken om ervoor te zorgen dat er geen visuele deficits gaan ontstaan door een onderstimulatie.
als je een lui oog hebt s er toch al een verlies van gezichtscherpte..

of kan je die therapie zowiezo doen, ook al is er al een lui oog?(all, tot je 12e dan he) dus dat de ambyopie reversiebel is?

Ruth

18-06-2008 15:21:43

en zo'n "lui oog", hoe kan je dat klinisch dan zien? ik dacht vroeger altijd dat ze dt bedoelde met zo'n kindje dat scheel kijkt, maar blijkbaar is dat strabisme..

Waarom denk je dat je vroeger bij het medisch schooltoezicht altijd zo'n belachelijk brilleke moest opzetten met 1 afgedekt glas ?
Zo'n lui oog geeft op zich niet zoveel klachten bij het kind, het zicht wordt immers opgevangen door het andere oog. (tenzij dan misschien een gebrek aan dieptezicht) Maar het is vl minder functioneel, en dat wordt dus wel opgemerkt als je beide ogen apart test. Aangezien het belangrijk is om er zo snel mogelijk bij te zijn, hebben ze het medisch schooltoezicht uitgevonden. :wink:

Anonymous

18-06-2008 21:23:25

amblyopie = lui oog, en dit kan voorkomen bij strabisme en anisometropie.
!

Die anisometropie, das dat ge verschillend zien met 2 ogen. is dat dan bv met 1 oog myoop en andere emmetroop ofzo?
Maar indien die kindjes al bv op hun 2jaar een brilleke dragen, dan gaan ze toch geen lui oog krijgen ?

En nog een vraag -> Als je strabisme hebt n amblyopie, en je past de occlusietherapie toe, dan moet je toch eerst chirurgie van dat oog doen, niet? Of ga je dat kind echt met zo 1 scheel oogje op pad sturen?

oepsie

18-06-2008 21:41:39

euhm eerste vraag weet ik geen antwoord op

meestal doen ze eerst occlusietherapie en daarna operatie omdat het oogje soms daardoor al wat minder scheel ziet (of hoe moet je dat zeggen) en voor het eerste leerjaar geopereerd (edit: omdat dan de kindjes meer gaan beginnen geplaagd worden).
eerst wordt het functionele aangepakt en dan het structurele problleem (in deze volgorde gebeurt het vooral omdat amblyopie maar tot 10 jaar kunt doen terwijl strabisme kan je in principe op volwassene leeftijd nog aanpakken)

edit: na de operatie moet er verder aan de behandeling worden gedaan van amblyopie door bijv. occlusietherapie

Anonymous

18-06-2008 22:52:51

bedankt:)
ik vroeg 't me gewoon af, want als 1 oogje bv zo keifel exotropisch is. en 't normale is afgedekt, dan kan da kindje toch nie voor zich kijken:)

Ruth

19-06-2008 06:42:24

Die anisometropie, das dat ge verschillend zien met 2 ogen. is dat dan bv met 1 oog myoop en andere emmetroop ofzo?
Maar indien die kindjes al bv op hun 2jaar een brilleke dragen, dan gaan ze toch geen lui oog krijgen ?

Ik denk dat dat gewoon een heel groot verschil is in dioptrie. Als je bv. voor het ene oog -1D hebt, en het andere -8D, dan is het logisch dat je bijna enkel met het beste oog gaat kijken.

oepsie

19-06-2008 13:25:32

ze gaan denk ik geen lui oog krijgen als ze iets doen aan hun anisometropie: hier een linkje over anisometropie en nog andere oogaandoeningen

Kaartje

19-06-2008 18:40:04

Pag. 52 onderaan: "Bij te jonge kinderen kan eenvoudig nagekeken als 1 oog dominant os over het andere.". Ehm, wat probeert ie nu precies met deze toch-niet-zo-grammaticaal-correcte-zin te zeggen?

oepsie

19-06-2008 18:50:14

ik denk dat hij bedoeld dat je niet gezichtsscherpte kunnen bepalen (want nog geen links-rechts/boven-onder idee voor de E-symbolen en ze kunnen ook geen Ffookse symbolen herkennen), maar ze kunnen wel door het ene oogje af te dekken en dan het andere zien wat voor een stimulus je moet geven eer het kind reageert

allez zo heb ik het toch geinterpreteerd

Kaartje

19-06-2008 19:02:16

Ah ok, klinkt logisch! Merci!

Anonymous

17-04-2012 20:38:13

Dag studentjes,

Ik ben Michael, 22 en leid sinds mijn derde aan beide condities... Als jullie wel weten is het een het gevolg van het ander. Ik heb drie operaties achter de rug, twee onnodig en schadelijk. Sinds 4 jaar zie ik dubbel, dit heeft een enorm effect op mijn leven. Bijna twee jaar geleden ging ik zelf op zoek naar oplossingen door simpelweg informatie in het engels te zoeken. Ik ontdekte iets wat niemand mij ooit verteld had. Ik stond versteld en heb mijn ervaring neergeschreven om andere mensen met deze problemen te helpen. Als toekomstige oogartsen zou het mij plezier doen dat jullie er een kijkje nemen: www.scheelzien.be

Bedankt