AION

Live forum: /viewtopic.php?t=15637

Lotte

11-06-2008 19:24:18

Een domme vraag, maar kvind nie zo duidelijk, heb je bij AION twee vormen? namelijk de niet-arteritis vorm = bij diabetes, hyperlipidemie, hypertensie en arteriosclerose en een arteritisvorm= bij arteritis temporalis?
en moet je dan als hij etiologie van AION vraagt, deze twee geven?

merci!

SylkeVD

11-06-2008 19:50:41

Ik denk inderdaad dat je die twee vormen hebt, zoals jij ze opnoemt.
Aangezien dat hij zo streng verbetert, zou ik zowel de niet-arteritis als de arteritis-vorm beschrijven, dus ook over arteritis temporalis vertellen.

vl

11-06-2008 20:16:08

Ik denk het eigenlijk niet. AION heeft niets te maken met arteritis temporalis. Het is gewoon een zeer belangrijke differnetiaal diagnose die je altijd moet stellen bij plots visusverlies.

Das toch mijn gedacht erover...

Anonymous

12-06-2008 05:37:21

ah dus als er in zijn boek staat, arteritis uitsluite, is da totaal iets anders?
ah nee, want bij die arteriele centrale occlusie was da toch als etiologie, ma bij diene AION is da dan ni?

vl

12-06-2008 06:34:18

Ik denk gewoon dat je bij plotse visusdaling aan vasculaire occlusie (arterieel en veneus) en aion als mogelijke etiologiŽen moet denken.
En dan moet je ook altijd dus die arteritis temporalis in je achterhoofd houden als differentiaal dignose, vooral bij bejaarden met plotse visusvermindering.

Bon, misschien niet echt een duidelijke uitleg, maar zo heb ik het toch een beke begrepen...

Anonymous

12-06-2008 06:46:58

ma als da geen oorzaak was dan ging er toch nie staan de "niet-artritis" AION, want daar is toch uit af te leiden dat er dan ook de artritis vorm van AION? nie :-s??

Beep

12-06-2008 08:11:51

volgens mij is het zo dat je telkens arteritis temporalis als ETIOLOGIE moet uitsluiten, en niet als differentieel diagnose!! (want zo staat het toch op p.36 bij occlusie van arteria centralis, dus zal het ook wel zo zijn bij AION vermoed ik, aangezien hij daar inderdaad ook spreekt over een niet-arteritis AION)

Lotte

12-06-2008 08:14:49

dus er is een AION met Ťn zonder Arteritis temporalis? mja, mij lijkt het ook het meest logisch als hij spreekt over een niet-arteritis vorm!

vl

12-06-2008 08:40:01

Tis idd wel zo dat er in de boek staat van "etiologie", dus mss best die arteritis temporalis idd als etiologie uitsluiten bij aion en arteriŽle occlusie...
(en niet als diff diagnose zoals ik boven heb gezegd)

Maar echt duidelijk is het toch nie ze...