probleempjes met examenvragen

Live forum: /viewtopic.php?t=15698

Lotte 2

12-06-2008 20:55:13

fenylefrine coll. wat is daar nog meer over te zeggen dan dat het dilateert voor oogonderzoek? zijn er bv spec aandoeningen waarvoor je dit gebruikt voor het onderzoek?

stadium na descemetstippen. bedoelen ze daarmee hypopion? horen die synechiŽn daar ook nog bij want das toch eigenlijk meer iets aparts, niet?
allť, niet echt het gevolg van die stippen..

als ze vragen naar het klinisch oftalmologisch onderzoek, is dat dan oogfundus en spleetlamp enzo, of enkel hoe het oog eruit ziet?

melanosarcoom. 10-jaars overleving en hoe zien die plaques eruit??

voorkomen van verstopping traanklieren. massage traanzak? of nog iets? en is dat enkel bij kindjes of ook bij volwassenen?

bespreek schematisch de verschillende aspecten van stompe traumata. gewoon allemaal opsommen en beschrijven of wat wilt hij hier horen??

merci!!

kristin

12-06-2008 21:53:24

fenylefrine coll. wat is daar nog meer over te zeggen dan dat het dilateert voor oogonderzoek? zijn er bv spec aandoeningen waarvoor je dit gebruikt voor het onderzoek?

Ik zou ook enkel zeggen dat het een mydriaticum is (OS versterkend)

stadium na descemetstippen. bedoelen ze daarmee hypopion? horen die synechiŽn daar ook nog bij want das toch eigenlijk meer iets aparts, niet?
allť, niet echt het gevolg van die stippen..

Je hebt dus eerst ontstekingscellen (begin inflammatie) als deze vlokjes vormen heb je die descemetstippen. Als je dan heel veel ontstekingcellen hebt (een stadium verder dus) vormt dat die hypoion. Als er een zeer sterke inflammatie is (nog stadium verder) vormt dat synechien. Dat is toch hoe ik het begrepen heb...

als ze vragen naar het klinisch oftalmologisch onderzoek, is dat dan oogfundus en spleetlamp enzo, of enkel hoe het oog eruit ziet?

ik denk ook oogfundus en spleetlamp erbij geven bij die aandoening (als we dat gezien hebben) Of bedoel je dat niet en eerder een algemeen klinisch oft. onderzoek?

bespreek schematisch de verschillende aspecten van stompe traumata. gewoon allemaal opsommen en beschrijven of wat wilt hij hier horen??
Ik denk dat je hier alle verschillende gevolgen van de stompe traumata moet geven, met kort woordje uitleg...

melanosarcoom. 10-jaars overleving en hoe zien die plaques eruit??

voorkomen van verstopping traanklieren. massage traanzak? of nog iets? en is dat enkel bij kindjes of ook bij volwassenen?

melanosarcoma, geen idee. En voorkomen van verstopping, ook niet onmiddellijk een idee...

Anonymous

18-06-2008 16:37:57

mss bij fenylefrine nog iets zeggen over risico op acuut gesloten hoek glaucoom (bij ondiepe voorkamer -->dus checken met schuine verlichting)