Chronisch open hoek glaucoom

Live forum: /viewtopic.php?t=16003

Anonymous

19-06-2008 00:45:09

waarom zijn sympaticomimetica hier nuttig?
dat lijkt mij twee keer stom!
alfa adrenerg=m dilatator pupillae => behandeling geeft mydriase
beta adrenerg=> behandeling geeft meer productie van oogkamervocht!

Kan iemand hier uitleg voor geven?
alvast bedankt!

Anonymous

19-06-2008 12:03:36

euhm, van waar haal jij dat er sympatomimetica gegeven worden?

cholinomimetica en b blockers ja

Anonymous

19-06-2008 12:08:30

p 31 onderaan!!!!

(en daar staat dan epinephrine dus niet alleen alfa 2agonisten wat ik dan ev zou kunnen aanvaarden!)

Anonymous

19-06-2008 12:38:44

oeps sorry! :D

Anonymous

19-06-2008 12:54:10

hihi, geen probleem!! maar ik geef het toe, ik was mss toch een ietsiepietsiebeetje in mijn gat gebeten ;) maar das van de stress eh ;)
heeft er iemand trouwens idee?
anders wil ik het gerust aanvaarden...

lootje

19-06-2008 16:06:58

aanvaarden :)

*Loesje

19-06-2008 20:50:14

p 31 onderaan!!!!

(en daar staat dan epinephrine dus niet alleen alfa 2agonisten wat ik dan ev zou kunnen aanvaarden!)

ik ben zelf nie mee met die a2 agonisten.. maar is epinefrine niet in lage dosis alfa-preferentieel en pas bij hogere dosis ook b-werking?

(en NEP is toch omgekeerd:))

niet?

[en nu moogt gij nog uitleggen wat die a2 agonisten dan doen;)]

Anonymous

19-06-2008 22:05:06

hihi betrapt :oops:
ik vond gewoon in da groen geneesmiddelen repertorium van farmaco dat alfa sympatomimetica zowel de productie als de afvoer van kamervocht beinvloeden :)
maar dan specifiek voor die alfa 2 is omdat vooral alfa 1 tussenkomt bij die mydriase!

ochja, niet heel belangrijk zeker!

Anonymous

19-06-2008 22:26:17

De sympathicomimetica bij glaucoom zijn dipivefrine, een lipofiele analoog van epinefrine, en epinefrine in combinatie met guanethidine. Zij vormen een alternatief wanneer b -blokkers zijn gecontra´ndiceerd, maar ze veroorzaken, met name lokaal, vaker en ernstiger bijwerkingen, zoals conjunctivale roodheid, irritatie, mydriasis en na lang gebruik pigmentafzetting. De werking van de sympathicomimetica berust op een stimulatie van zowel a- als b-receptoren. Het oogdrukverlagende effect wordt toege-schreven aan een toename van de trabeculaire en uveosclerale uitvloed en bedraagt ongeveer 25%. Daarnaast zou een kortdurende vasoconstrictie in het corpus ciliare in de eerste fase na toediening de kamerwaterproductie remmen.

(en we gaan die vraag zo nie krijgen;))