ERG bij Retinitis Pigmentosa

Live forum: /viewtopic.php?t=16020

Ruth

19-06-2008 14:45:17

Het effect van RP op de donkeradaptatiecurve snap ik, maar zou er iemand het effect op het elektroretinogram nog es kort kunnen uitleggen ?
Iets met flitsen en al dan niet geadapteerd aan het donker ... 't is mij niet allemaal even duidelijk. :oops:

lootje

19-06-2008 16:05:29

flash-elektroretinogram

je gebruikt een lichtflits en registreert daarvan de respons van de netvliescelletjes.

nu,als je enkel de kegeltjes wil testen dan zorg je gewoon dat je staafje uitgeschakeld zijn en dat doe je door ze te verblinden. Na verblinding zullen de kegeltjes wel nog redelijk werken en doen de staafjes niks meer.

omgekeerd met de staafjes: die zijn supergevoelig in het donker,dus laat je je ogen efkes aant donker aanpassen en dan kun je die goed testen mbv die flits

Anonymous

24-06-2008 16:11:04

Sja,

hoe zit dat nu eigenlijk met die donker-adaptatie curve? ik heb daar iets bij geschreven dat precies niet goed klopt met wat lootje zegt...

Dus donkeradaptatie: is dat dan gewoon het licht uit doen en een zwakke flits geven?
het is omdat ik heb opgeschreven dat donkeradaptatie net het VERBLINDEN van de retina is, zodat je systeem zich op z'n minst gevoelige status bevindt, en daarna lichtflitsen ???