leesbril

Live forum: /viewtopic.php?t=16030

Anonymous

19-06-2008 18:27:04

ik weet dat hier al een onderwerp over is , maar ik snap het nog niet!

als je myoop bent (-3), en je krijgt presbyopie + 1, ik snap dat je dan nog altijd je bril voor -3 hebt, maar waarom is de leesbril + 2, dat je lens niet meer vold accomodeert heeft toch niets te maken met de lengte van je oog, want vroeger kan de myope pat toch ook goed dichtbij zien

en een hypermetrope pat (+2) als die presbyopie +1 krijgt, heeft die dan 2 brillen ( +2 en +3) of maar 1 +3.
Want een hypermetrope pat heeft toch nooit correctie voor ver nodig??

ik ben zo in de war
kan iem mij helpen?

oepsie

19-06-2008 18:47:10

als je myoop bent (-3), en je krijgt presbyopie + 1, ik snap dat je dan nog altijd je bril voor -3 hebt, maar waarom is de leesbril + 2, dat je lens niet meer vold accomodeert heeft toch niets te maken met de lengte van je oog, want vroeger kan de myope pat toch ook goed dichtbij zien
eerst en vooral dan heb je -2

en een hypermetrope pat (+2) als die presbyopie +1 krijgt, heeft die dan 2 brillen ( +2 en +3) of maar 1 +3.
Want een hypermetrope pat heeft toch nooit correctie voor ver nodig??

hypermetrope hebben dan een bril met +3 om te lezen en +2 om te kijken (je corrigeert eigenlijk voor in de verte, zie andere topics).

Bij het ouder worden vermindert je accommodatie en accommodatie heeft inderdaad niets te maken met de lengte van je oog. Naast je andere afwijking heb je dus een extra afwijking, je kunt niet de ene negeren door plots een +1 te geven, je ogen zijn aangepast aan die -3. Ik hoop dat dat een beetje helpt, ik weet anders ook niet hoe uit te leggen.