dysplasie - VanDamme

Live forum: /viewtopic.php?t=13683

Anonymous

19-03-2008 18:30:32

zouden iemand zijn nota's duidelijkheid kunnen bregen omtrent syndromatische en niet-syndromatische dysplasie?

en symmetrische en niet-symmetrische dysplasie ?

dank !

Anonymous

02-04-2008 12:35:53

:? kunt u zegeen in welke les hij heeft dat gezegd, want ik zoek in mijne notities maar toch vind ik niets. Misschien met de naam van de les waar hij dit gaf kan ik beter het vinden , en u probeert te helpen.

Anonymous

03-05-2008 10:52:39

:? kunt u zegeen in welke les hij heeft dat gezegd, want ik zoek in mijne notities maar toch vind ik niets. Misschien met de naam van de les waar hij dit gaf kan ik beter het vinden , en u probeert te helpen.

deze termen zijn niet te vinden in de slides, maar ik heb ze wel opgeschreven in mijn notities, ongeveer thv slide 30 van "congenitale nieraandoeningen"

merci !

xxx

Anne86

03-05-2008 11:31:52

Oei, nog NOOIT van gehoord :oops:

*Loesje

28-05-2008 20:42:16

Syndromatische = genetische afwijking

waaruit volgt: niet syndromatische: verworven

ja symmetrische en niet symmetrische, euh: i guess:
.. Ofwel is er één niertje gek gevormd, ofwel allebei. Het eerste vooral bij niet-syndromatische vorm.

Maar wat ik niet snap: eerst zegt 'm Hypoplasie: agenese of in enge zin (dus bij agenese ontbreekt er minstens een, bij enge zin kunne nieren NORMAAL OF te klein zijn)

En dan, de volgende in de vgltabel hypoplasie vs dysplasie zegt ie doodleuk bij hypoplasie: "te kleine nieren". Een nier die er nie is, noem ik niet klein he, en een die normaal van grootte is al helemaaaaaaaal niet!

of ben ik aan 't doorslaan? :D

Anonymous

28-05-2008 20:48:49

Maar wat ik niet snap: eerst zegt 'm Hypoplasie: agenese of in enge zin (dus bij agenese ontbreekt er minstens een, bij enge zin kunne nieren NORMAAL OF te klein zijn)

En dan, de volgende in de vgltabel hypoplasie vs dysplasie zegt ie doodleuk bij hypoplasie: "te kleine nieren". Een nier die er nie is, noem ik niet klein he, en een die normaal van grootte is al helemaaaaaaaal niet!

Hypoplasie kan ofwel zijn agenese (er is geen nier) ofwel hypoplasie in enge zin (de nier heeft te weinig nefronen, is te klein).
Dan klopt dat tabelletje wel.

Beep

03-06-2008 19:09:12

ik heb opgeschreven bij die slide dat wanneer er sprake is van niet syndromale dysplasie (dus niet in het geval van een syndroom, bijvoorbeeld polycystose), dat je dan geen symmetrische aantasting hebt van de nieren.

*Loesje

03-06-2008 19:44:04

Hypoplasie kan ofwel zijn agenese (er is geen nier) ofwel hypoplasie in enge zin (de nier heeft te weinig nefronen, is te klein).
Dan klopt dat tabelletje wel.

jama er staat just bij dat "te weinig nefronen" NIET hetzelfde is als te klein!